Lokálne médiá ako nástroj

Internetová stránka Mediálne.sk v nedávnom období urobila anketu týkajúcu sa kvality lokálnych a regionálnych televízií. Jej výsledok ma neprekvapil. Z celkového počtu takmer päťsto respondentov až 82% si myslí, že vysielanie nie je kvalitné. To, čo divák zjavne príliš neoceňuje, hodnotí napríklad aj medzinárodný festival lokálnych televízií Zlatý žobrák v Košiciach.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Regionálne televízie sa medzičasom rozrástli ako huby po daždi. Preto by sa okrem kvality vysielaných relácii nemalo zabúdať ani na štruktúru vysielania. Nemalý podiel v ňom majú reklamy, čo je jedna z možností financovania TV. Ďalším zdrojom peňazí na prevádzku sú zvyčajne samosprávy. Z toho vyvstáva otázka, či tieto peniaze nie sú tiež iba poplatkom za reklamu. V tomto prípade mesta a jeho výkonných orgánov.

Štruktúra spravodajstva je sledovaná Radou pre vysielanie a retransmisiu. Lokálne médiá sa však nevenujú spravodajstvu, ale informovaniu verejnosti. V ideálnom prípade by slúžili na oboznamovanie sa s verenými súťažami či zmenami územného plánu. Televízia by takto mohla fungovať ako počiatočný impulz otvorených diskusií s občanmi. S takýmto scenárom som sa však ešte nestretla. Najčastejšie sa dívame na starostov a primátorov ako strihajú pásky, potriasajú ruky športovcom či odovzdávajú karafiáty zaslúžilým dôchodcom. Jedným z problémov je fakt, že obsah týchto informácií nesleduje nikto. Alebo len respondenti, ktorí následne vyjadria nespokojnosť v ankete. Táto „spravodajská“ voľnosť dáva predstaviteľom miest a obcí širokú možnosť na sebaprezentáciu. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Otevřená společnost, o.p.s. realizovala projekt, ktorý sa zaoberal okrem iného aj rozdelením priestoru v periodikách vydávanými zastupiteľstvami. Celkovo bolo preskúmaných 58 periodík s krajskou, okresnou aj obecnou pôsobnosťou. Napriek tomu, že hodnotenie obmedzuje kratší časový úsek, je možné si z neho urobiť obraz o tom ako fungujú médiá platené z našich daní. Len v 31% porovnávaných tlačovín sa vyskytol iný názor ako stanovisko mesta. Ostatných 69% z nich žiaden opozičný názor nepripúšťa. V prípadoch, kedy boli prezentované aj iné názory, priestor na ich zverejnenie nepresiahol 7% z celkovej plochy venovanej politike. Ak by sa do tohto ukazovateľa započítali aj periodiká ktoré priestor neposkytli, číslo by kleslo na úroveň 2%.

SkryťVypnúť reklamu

Môžeme oponovať, že prieskum bol realizovaný mimo Slovenska, je to však chabý argument. Výsledok poukazuje na skutočnosť, že lokálne médiá sú výborným a často používaným spôsobom reklamy za verejné peniaze. Kým napríklad predvolebné kampane politikov vo „veľkých“ voľbách je potrebné na záver vyúčtovať a legislatíva upravuje a vyrovnáva podmienky konkurentov, v komunálnej politike je ihrisko rozdelené na časti podľa toho kto za koho kope a na ktorej strane je aktuálne vedenie. Úloha rozhodcu ostala nepridelená. Občania tak platia aj za divadlo, ktoré vlastne nechceli a úloha televízie ako informačného prostriedku sa stráca. Fakt, že televízia patrí stále medzi najprístupnejšie médiá naznačuje, že reklama za vlastné a priamo do obývačky bude stále skvelým artiklom.

Milena Veresová

Milena Veresová

Bloger 
  • Počet článkov:  81
  •  | 
  • Páči sa:  1x

"Fakt, ty nie si nijaká princezná. Si obyčajná mama!" Zoznam autorových rubrík:  Zo životaKnihyPolitikaPoéziaNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu