Aj teraz. Myslela som si, že čo sa týka školy, máme to „zmáknuté". Ale len dovtedy, kým som ju nenahnala učiť sa slovíčka z angličtiny. Za pol hodinu som našla dcéru zahrabanú pod perinou v posteli. Slzy v očiach. Prečo? Vraj je to ťažké!
„Aké ťažké!?"....rozčúlila som sa v prvom momente. „Veď je ich len zopár! Skrátka sa to musíš naučiť a hotovo!" ..odišla som rozčúlená z jej izby.
V kuchyni mi to začalo dochádzať. Preto sa jej to zdá neskutočne ťažké, lebo nevie ako sa to má naučiť. Nemá systém. Našli sme systém na slovenčinu, na matematiku a podobné veci, ale učenie sa cudzích slovíčok je pre ňu nové.
V škole naše deti učia učivo, ale neučia ich ako sa učiť. To nie je súčasťou osnov. Je to úlohou rodičov, alebo na to musia prísť deti samé. Kým nenájdu systém, ktorý im pomôže jednotlivé veci v škole zvládnuť, majú problémy.
To, čo sa zdá nám dospelým prirodzené, býva niekedy pre naše deti cudzie a nové. Predstava, že dcéra sa zavrie v izbe a za chvíľu sa naučí zopár anglických slovíčok, bola v mojich očiach úplne jednoduchá. No pre ňu, ktorá nemala systém a nepoznala spôsob, to bolo niečo moc ťažké. Nevedela, či sa má naučiť jedno slovo za druhým v troch verziách (anglicky písmom, anglicky slovom a slovensky) ako básničku, alebo?
„Čo mám robiť? Ako ju to mám naučiť?" ...rozmýšľala som nahlas v kuchyni... „Mám ísť za ňou, zobrať zošit do ruky a pochodujúc po izbe nahlas čítať slovíčka?" Predstava to bola pre mňa riadne divná. Ako naučiť učiť?
Podobné to bolo aj s umývaním vlasov. Človek by si myslel, že keď niekomu dá k dispozícii šampón a pošle ho do kúpeľne, bude to stačiť. Veď to dieťa pasívne absolvovalo s vami snáď 1000 krát.
OMYL! Šampón minutý, dlážka mokrá, vlasy mokré.... ale nie čisté. A to napriek tomu, že sa v nich ešte lesknú zvyšky peny. Hnev nepomôže. Jediné, čo pomôže je absolvovať školenie. A to veľmi podrobné. Nevynechať žiadny krok. Do detailov všetko predviesť aj s komentárom a zdôvodnením prečo toto áno a prečo toto nie....
Existujú manuály na výchovné metódy a podobne. Manuál na učenie detí praktické veci do života si musí vytvoriť každý sám.