O zmenách vo firme, v rodine, v živote

Pred časom som miniblogom naznačil tému, ktorá sa týka zmien. Pozbieral som niekoľko postrehov a skúseností z oblasti implementácie zmien v živote, vo firme, v rodine...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Mnoho ľudí nemá rado zmeny, a preto ich odmietajú. Tiež je pravda, že ľudia nemajú radi odmietnutie, a preto nechcú zmeny. Navrhnúť zmenu totiž znamená často presadiť ju aj vo svojom okolí. Prečo ľudia nemajú radi zmeny a to, čo zmeny sprevádza? Väčšina ľudí súhlasí s nasledujúcimi dôvodmi:

Strach zo straty súčasných výhod. Pre úspešnú realizáciu zmeny je potrebné sa uistiť, že ľudia vidia, že zmenou získajú viac, než majú dnes. Ľudia si chcú zachovať už získané výhody v práci, spoločenské postavenie, zvyky, pohodlie… Status quo a obava zo straty už nadobudnutého sú pre mnoho ľudí dôležitejšie, než pravdepodobný prínos, ktorý im zmena môže priniesť a nepohodlie, ktoré vzniká kým sa vytvorí nový zvyk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Strach zo straty sebavedomia. Človek, ak opakovane zažije odmietnutie svojich návrhov na zmenu, po čase stratí ambíciu. V záujme zachovania svojho sebavedomia sa prestane o zmeny zaujímať. Koho by bavilo byť stále odmietaný? Jednoduchšie je odmietať.

Nedostatok energie na presadenie zmeny. Už ste skúšali niekedy pravidelne cvičiť? Alebo prestať fajčiť? Viete, ako je ťažké zmeniť svoj zvyk. Tak aj na presadenie zmeny a jej realizáciu potrebujete veľa energie a času. Málokto má toľko energie a viery, aby zmenu dokázal realizovať.

Nesprávne pochopenie, čo je úspechom pri zmene. Ľudia často považujú za úspech práve iba samotné zavedenie zmeny, nie jej dôsledky. Zmena nie je úspešná, keď je úspešne realizovaná. Zmena je úspešná, keď prinesie zlepšenie. Na to zlepšenie si niekedy treba aj počkať.

SkryťVypnúť reklamu

Vnútorná energia je základný predpoklad úspechu zmeny

Presadenie zmeny vo firme, u seba, v rodine jednoducho kdekoľvek vyžaduje veľkú vnútornú silu a obchodného ducha. Zmena je služba, ktorú je potrebné vedieť predať. Ľudia, ktorých sa zmena týka musia vedieť, aký prínos pre nich zmena má. Rovnako ako nové auto, alebo nový televízor. Keď ľudia poznajú prínos zmeny a vedia, čoho sa vzdávajú a čo získajú, dokážu zmenu ľahšie prijať.

Najviac sa na odmietanie zmien sťažujú manažéri. A to bez ohľadu na pohlavie, tak muži-manažéri, ako aj ženy-manažérky. Ruku na srdce, koľko manažérov by dokázalo niečo predať? Koľko manažérov rieši zmeny jednoducho ako príkaz? Je pravda, že ak urobí manažér najlepšie rozhodnutie na svete, aj vtedy sa nájdu ľudia, ktorých tak nahnevá do špiku kosti. Aj keď môže byť zmena to najlepšie, čo môžete urobiť pre seba, pre firmu, alebo rodinu, je dobré dbať na hlavnú zásadu: Zmenu treba vedieť predať. Sadnite si s každým človekom a nájdite spolu s ním, to, čo mu zmena prinesie a odnesie. Uistite sa, že rozumie, čo pre neho zmena znamená a aký bude mať dopad na jeho doterajšie zvyky. Ak robíte zmenu sám pre seba, sadnite si sám so sebou a písomne si prejdite spomínané kroky. Zmenu musíte v záujme úspechu predať aj sám sebe.

SkryťVypnúť reklamu

Ak môžete realizujte zmenu v krokoch tak, aby ste sa jej vy a vaše okolie stíhali prispôsobovať. Ani chlieb sa neje naraz, ale rozkrája sa na krajce. Postupom po krokoch získate možnosť ďalšie kroky upraviť podľa čiastkových výsledkov. Najlepšie je udržiavať klímu sústavných malých zmien. Vy a vaše okolie si na to zvykne a okolie a váš kolektív začne tiež aktívne prispievať svojimi návrhmi.

Najčastejšie chyby realizovania zmien

Častou chybou je realizácia zmeny cestou „veľký tresk“. Väčšina zmien vyžaduje čas.

Veľkým nedostatkom je, keď sa stratí zo zreteľa pôvodne očakávaný prínos zmeny.

Najväčšou chybou manažéra je poveriť vykonaním zmeny toho, kto zmenu navrhol bez toho, aby si overil, že to je realizátor alebo vodca.

SkryťVypnúť reklamu

V ďalšom pokračovaní blogu si povieme viac o rolách ľudí pri zmenách, ako ich rozoznať a o implementácii zmien vo vlastnom živote.

Miroslav Chovan

Miroslav Chovan

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Tvoril som podmienky aj nastavoval produkty v bankách a v poisťovniach. Stojím za úspešným zrodom banky. Založil a viedol som poisťovňu. Dnes pomáham ľuďom nájsť správne riešenie pre ich peniaze a majetok. Zoznam autorových rubrík:  Firemná kultúraPoisteniemikroblogSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu