Bývalý minister D. Čaplovič sa okrem iného bránil kritike aj tým, že jeho strana (Smer) nemá problém s jeho ministrovaním. Že to len ľudia niekedy nemajú radi jeho rozhodnutia. Asi bol ministrom pre politickú stranu, nie pre ľudí, ani nie pre školy – ale to mu pravdepodobne zabezpečilo relatívne dlhý pobyt vo funkcii.
Bývalý minister D. Čaplovič sa bránil aj tým, že napráva veci, ktoré boli v rezorte pokazené – napríklad spustil nákup tabletov pre školy, spustil prípravu niekoľkých zásadných zákonov, podporoval zmeny v Štátnom vzdelávacom programe, chcel zmeniť financovanie súkromných škôl, chcel zmeniť maturitu, chcel urobiť poriadok v kvalite vysokých škôl...
To všetko chcel, niečo z toho aj urobil – hlavne bol úspešný v nákupoch (Planéta vedomostí, tablety, kvety...). O učebniciach sa mlčalo, o zmätkoch so Štátnym vzdelávacím programom radšej tiež.
Prišiel nový minister, a ten zrazu tvrdí, že treba upratovať. Dokonca hovorí o zmenách vo fungovaní ministerstva, čo je vážne slovo, lebo tým naznačuje zmenu štruktúry celého úradu, teda aj výmeny ľudí, zmenu finančných tokov a pod.
Takže nový minister začne opravovať, čo bolo pokazené. Presne tak, ako zamýšľal aj Dušan Čaplovič.
Predtým opravoval školstvo historik, ktorý v školstve pracoval minimálne. Hlavnou kvalifikáciou bývalého ministra na tento post bol pravdepodobne imidž slušného človeka, jeho dlhodobý záujem o túto funkciu plus jeho pevná pozícia v Smere.
Akú kvalifikáciu na ministra školstva má Peter Pellegrini? Premiér sa vyjadril: Vyrástol v našich straníckych štruktúrach a je schopný.
Treba doplniť, že má ekonomicko-finančné vzdelanie i skúsenosti, prichádza z vysokého postu na ministerstve financií a je „digitálnym lídrom pre Slovensku republiku“. Je aj mladý a ovláda dva cudzie jazyky.
Aj Dušan Čaplovič aj Peter Pellegrini sú teda spoľahlivými kádrami. Prvý z nich sa pustil do rozsiahlych zmien, ktoré zo Smeru nekritizovali. Do čoho sa pustí druhý z nich – keď chce upratovať, ale zároveň chce pokračovať v legislatívnych iniciatívach predchodcu?
Možno nakoniec nejde o školstvo, ani o fungovanie ministerstva: Prichádza totiž spoľahlivý káder, ktorý sa celý život pohybuje okolo financií a informačných technológií. Zvláštna náhoda: V školstve sa okolo informačných technológií točia veľké peniaze.
Nejde pri tejto výmene nakoniec len o peniaze? – Žeby napr. tablety pre školy dodávala nesprávna firma? Alebo by mal informatizáciu školstva z európskych fondov zabezpečovať niekto iný ako dosiaľ? Alebo „inak“?
Musím sa priznať, že sú to len moje podozrenia, ktoré možno vôbec nie sú oprávnené. Len sa mi nejako natískajú.