reklama

Branná výchova...

...a máme tu ďalší návrh na samostatný predmet na školách. Páni ministri školstva a obrany budú takto brániť našu republiku proti extrémizmu, pričom podporia aj lásku k vlasti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Ťažko možno namietať proti brannej výchove mládeže. Nech sa naučí orientovať sa v prírode, nech vie, čo je to chemický útok, nech vie, čo má robiť v prípade povodne alebo požiaru, nech vie poskytnúť prvú pomoc.

Ale hneď vznikne otázka – Načo treba kvôli tomu samostatný predmet?

Hneď vznikne aj druhá otázka. Načo treba brannú výchovu v spolupráci s ministerstvom obrany? Nepomýlili si dvaja slovenskí ministri spojenie „branná výchova“ so spojením „príprava na službu v armáde“? Myslia si, že sa branná výchova je na to, aby sa mladší žiaci učili strieľať zo vzduchovky a osemnásťroční sa naučili riadiť obrnený transportér?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale do očí bije hlavný a najväčší nezmysel tohto návrhu: Čo má branná výchova spoločné s bojom proti extrémizmu a s rozvojom vlastenectva?

Podľa tejto logiky sa veci dejú asi nasledovne: Keď dokážu žiaci zo vzduchovky trafiť cieľ, prestanú počúvať fašistických demagógov. Keď budú vedieť, kam zavolať pri požiari, nenaletia už viac falošným správam. Keď dokážu pod vplyvom brannej výchovy „brániť vlasť“, budú zároveň vedieť prečo a proti komu ju brániť. Keď spoznajú dôsledky výbuchu jadrovej elektrárne, nepodľahnú už viac propagande nepriateľskej mocnosti.

Samozrejme je dôležité, aby bol národ schopný brániť svoju republiku. Pochybujem však, že vieme, akú vlasť by tento národ bol ochotný brániť. Keď sa žiaci naučia brániť svoju vlasť, akú predstavu o tejto vlasti budú mať a ktorú jej podobu budú ochotní brániť?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak nebude výchova k demokratickým postojom prioritná, môže sa stať, že sa žiaci naučia rôzne polovojenské finty a využijú ich práve proti štátu, ktorý ich to naučil.

Nie je problém nazbierať dostatok argumentov na zdôvodnenie, že branná výchova je v školách potrebná. V nejakej systematickej forme ju treba.

Problém je v tom, že sa to zasa ide riešiť samostatným predmetom a že sa tu dnes argumentuje extrémizmom a vlastenectvom. Extrémizmus neodstránime brannou výchovou a vlastencami sa z nej tiež nestaneme - pretože aj extrémizmus aj vlastenectvo sú komplikované postoje a obsahujú oveľa viac ako len brannú neschopnosť či branné zručnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kontrolná otázka na záver: Prečítal si pán minister školstva znenie prierezovej témy Ochrana zdravia a života v Štátnom vzdelávacom programe a pozrel sa, ako sa v školách realizuje?

Erich Mistrík

Erich Mistrík

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  218
  •  | 
  • Páči sa:  251x

"Všetko je na webe". Aj o mne: www.erichmistrik.sk Zoznam autorových rubrík:  Myslím na školuKultúra is not deadVedaČistá politikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu