Skupina odborníkov na vývin dieťaťa sa rozhodla varovať slovenskú verejnosť pred rodovo citlivou výchovou. Vyzývajú vládu a Národnú radu SR, aby zastavili rodovú ideológiu, lebo tá vraj ohrozí zdravý osobnostný a pohlavný rast našich detí.
Je sympatické, ak sa niekto obáva o zdravý psychický vývin našich detí, narúšaný nedostatkom času rodičov, médiami, lákadlami virtuálneho sveta a všeličím iným. Je však zaujímavé, že iná skupina odborníkov si o rodovo citlivej výchove myslí pravý opak a tvrdí, že pre deti je rodovo citlivá výchova dôležitým predpokladom ich zdravého vývinu.
Ale to sú odborné otázky.
Skúsme uvažovať o pozadí iniciatívy proti rodovo citlivej výchove.
Podľa autorov výzvy sa rodovo citlivá výchova snaží, aby škola „poskytovala priestor, kde dieťa môže a má slobodne skúmať svoju sexualitu a rôzne formy sexuálneho prejavu“. A sme doma – žeby cieľom výzvy nebola rodovo citlivá výchova, ale tá slúži len ako zásterka pre útok na sexuálnu výchovu v školách?
Mohlo by sa zdať, že si autori výzvy pletú biologickú charakteristiku človeka – jeho pohlavie, so sociálnou charakteristikou človeka – jeho rodom. Nezdá sa mi však pravdepodobné, že by títo vzdelaní ľudia urobili podobnú chybu. Ak teda neurobili túto chybu, bude zmysel ich výzvy iný. Máme asi tri možnosti:
A. Buď zámerne zaútočili akože na rodovo citlivú výchovu, ale urobili to preto, aby zo škôl vytlačili sexuálnu výchovu.
Pokiaľ viem, sexuálna výchova učí deti zodpovednému sexuálnemu správaniu a samostatnému uvažovaniu o pohlavnom živote. Vôbec ich nenavádza na predmanželský sex, ako si u nás mnohí zdesene myslia. Ak teda zrušíme sexuálnu výchovu, deti nebudú o svojom pohlaví uvažovať samostatne, ale budú vydané na milosť a nemilosť tých dospelých, ktorí im budú kázať o pohlavnom živote. Preto si myslím, že útok na sexuálnu výchovu by znamenal skôr snahu o kontrolovanie sexuálneho života mládeže ako snahu o rozvoj zodpovedného správania.
B. Alebo zaútočili na rodovú výchovu, lebo sa boja narušenia tých tradičných sociálnych (a rodových) rol, ktoré si osvojili v minulosti. Lebo sa im napríklad páči, keď deti vychovávajú len ženy, zatiaľ čo sa muži starajú o svoje zamestnanie, keď muži sú jediní, kto nosí domov peniaze a kto rozhoduje o zásadných otázkach života v rodine. Lebo si myslia, že dievčatá sa majú hrať s bábikami a motať okolo mamy, ktorá varí obed – a chlapci majú otcovi pomáhať pri oprave auta. Lebo sa im páči, keď sú šéfmi len muži a nie ženy. Teda autorom výzvy sa asi páči tradičné rozdelenie úloh v rodine a v spoločnosti.
C. Alebo cez nich prehovára hlas konzervatívnej hierarchie slovenských kresťanských cirkví, ktorej vyhovuje, že nové generácie nebudú spochybňovať ich pravdy o mužovi a žene, či ich pravdy o rodine staré mnoho storočí.
Všetky tri možnosti vychádzajú z konzervatívnych kresťanských hodnôt, ktoré s modernizáciou Slovenska už niekoľko desaťročí odchádzajú do minulosti. V posledných dvadsiatich rokoch však cítim výrazné snahy o ich návrat.
Treba zároveň povedať, že návraty ku konzervatívnym hodnotám, ktoré presadzujú slovenské kresťanské cirkvi, nie sú na Slovensku neúspešné:
Už dlho v našich školách funguje povinná alternatíva etická/náboženská výchova. Počas celej povinnej školskej dochádzky, a až po maturitu, musia žiaci voliť, ktorý z týchto dvoch predmetov budú navštevovať. Už sme zabudli, že táto alternatíva bola obchodom Vladimíra Mečiara s cirkevnými hierarchiami. Týmto obchodom si však cirkvi zabezpečili, že vo všetkých verejných školách v Slovenskej republike (ktoré sa neviaže na žiadne náboženstvo) je dodnes veľká časť detí vychovávaná v kresťanskom duchu.
Tzv. Vatikánske zmluvy nadlho zabetónovali privilegované postavenie rímsko-katolíckej cirkvi v štáte (popri nej sa potom v menšom rozsahu zviezli aj iné, menšie cirkvi). Rôzne aktivity rímsko-katolíckej cirkvi sa zmluvami prakticky vymanili z právneho systému Slovenskej republiky.
Výhrada vo svedomí zakotvená v slovenskom právnom systéme sa špeciálne venuje zdravotníckym pracovníkom – prečo asi? Asi preto, lebo jej cieľom nebolo uľahčiť život veriacim ľuďom, ale pretože jej cieľom bolo skomplikovať prístup žien k interrupciám, k asistovanej reprodukcii, k antikoncepcii a pod.
A nedávno sa pridala aj zmena Ústavy SR, ktorá prakticky obmedzuje manželstvo na vzťah muža a ženy. Prečo asi? Asi preto, že hoci tento paragraf v ústave nedokáže ochrániť slovenské rodiny, efektívne dokáže zabrániť iným, aby uzatvárali registrované partnerstvá.
Kresťanský fundamentalizmus je na postupe. Posledná iniciatíva na odstránenie rodovo citlivej výchovy z našich škôl a z nášho právneho systému je zrejme jeho ďalším krokom.