Čo by sme tým vyriešili?
Prierezové témy sa dostali do štátneho vzdelávacieho programu pred piatimi rokmi v kurikulárnej reforme. Málokto vtedy presne vedel, čo to spôsobí. Tvorcovia reformy však tušili, že žijeme vo svete problémov, ktoré sa nedajú vyučovať klasickým spôsobom v izolovaných školských predmetoch. Situácie, o ktorých hovoria prierezové témy, sa totiž nedajú zredukovať na vedné oblasti, teda ani na školské predmety.
Spomeniem len tri prierezové témy, ktoré považujem za najdôležitejšie
Mediálna výchova: Má to byť hlavne výchova ku kritickému vnímaniu médií a rozvoj zručností pre narábanie s informáciami. Učitelia tak môžu pomôcť, aby sa ich žiaci nestali ľahkou korisťou mediálnej manipulácie.
Multikultúrna výchova. Má to byť hlavne výchova k porozumeniu odlišným ľuďom a kultúram, výchova k chápaniu vlastnej kultúrnej identity. Učitelia tak môžu pomôcť pri oslabovaní xenofóbie a nenávisti voči čomukoľvek cudziemu.
Environmentálna výchova. Má to byť výchova k ochrane životného prostredia, rozvoj zodpovedného správania voči svojmu prirodzenému okoliu. Učitelia tak môžu pomôcť pri výchove generácie, ktorá bude nebude bezohľadná voči svojmu životnému prostrediu.
Lenže takéto vyučovanie si vyžaduje aj určitú snahu:
Znamená to uvažovať o nových témach.
Znamená to zmeniť stereotypné vyučovanie a posúvať ho k aktuálnym témam.
Znamená to navykať si na nové termíny, na nové súvislosti môjho vyučovacieho predmetu.
Znamená to odpovedať na nečakané zvedavé otázky žiakov mimo látky konkrétneho vyučovaného predmetu.
Znamená to hľadať súvislosti medzi rôznymi školskými predmetmi, znamená to spolupracovať s učiteľmi z iných kabinetov a s iným vzdelaním.
Znamená to hľadať metodické materiály.
Je to ťažké. Jednoduchšie je zrušiť problém, vygumovať ho.
A tak možno zrušíme prierezové témy.
Lenže keď učitelia nebudú povinní starať sa o tieto témy, kto skutočne začlení do vyučovania vážne globálne problémy každodenného života?
Trúfam si povedať, že len pár jednotlivcov.
Naše deti sa budú naďalej vzdelávať v izolovaných predmetoch značne odtrhnutých od života. A tak sa škola opäť vzdiali od každodennej reality - od manipulácie médií, od kultúrnej rozmanitosti, od nivočenia životného prostredia človekom.
Ak zrušíme prierezové témy, stratíme ďalšiu príležitosť vychovávať naše deti ako kriticky mysliace, tolerantné, citlivé, rozhľadené, samostatné a zodpovedné bytosti.