Dry Salvages

T. S. Elitot, Štyri kvartetá, časť tretia

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

I

O bohoch neviem veľa, ale si myslím, že rieka

je veľký hnedý boh - chmúrny, neskrotený a nespútaný,

trpezlivý do istej miery, sprvu uznávaný ako hranica;

užitočný hoci nespoľahlivý, ako sprostredkovateľ obchodov;

neskôr len problém pre staviteľov mostov.

Keď sa problém vyrieši, na boha sa temer zabudne

medzi obyvateľmi miest - vždy však nezmieriteľný,

má svoje obdobia i svoj hnev, ničiteľ, vždy pripomína

ľuďom, čo chceli zabudnúť. Neuctievaný, neuzmierovaný

zbožňovateľmi stroja, ale čakajúcim, striehnúci a čakajúci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jeho rytmus vždy prítomný v detskej izbe,

vo vôni pajaseňa v aprílovej záhrade,

vo vôni hrozna na jesennom stole

a v kruhu plynovej lampy za zimných večerov.

Rieka je v nás, okolo nás je more,

more je ako okraj zeme, žula,

do ktorej more siaha, brehy, na ktoré vrhá

zvyšky dávnych, inakších stvorení:

hviezdicu, kráľovského kraba, chrbticu veľryby,

kaluže, v ktorých ponúka našej zvedavosti

jemnejšie riasy a morské sasanky.

A vyvrháva naše straty, potrhanú sieť,

rozbité hrnce, zlomené veslá,

šat mŕtvych cudzincov. More má veľa hlasov,

veľa bohov, veľa hlasov.

V tŕňovej ruži soľ,

hmla medzi jedľami.

Vytie mora

a štekot mora sú hlasy odlišné,

SkryťVypnúť reklamu

ktoré sa často ozývajú spolu: kvílenie v lanoví,

hrozba i láskavé vlny, ktorá sa láme na vode,

vzdialené škrípanie v žulových zuboch

a nárek varujúci, že sa blíži breh,

sú hlasy mora i kolísaná, hvízdajúca bója

na ceste domov, a čajka:

a pod tlakom tichej hmly

znejúci zvon

meria čas, nie náš čas, odzváňaný nenáhlym

prílivom a odlivom, čas

starší ako čas časomerov, starší

ako čas, ktorý počítajú dychtivé, utrápené ženy,

ležiace bez spánku, keď vážia budúcnosť,

skúšajú rozpliesť, odvinúť, rozmotať

a opäť spliesť minulosť a budúcnosť,

medzi polnocou a úsvitom, keď minulosť je iba klam,

budúcnosť bez budúcnosti, v predrannom bdení,

SkryťVypnúť reklamu

keď čas sa zastaví, čas navždy nekonečný;

príliv a odliv, ktorý je a bol od počiatku,

rozozvučí

zvon.

II

Kde je ich koniec, nečuteľných kvílení,

jesenných tichých uvädaní kvetov,

striasajú lupene a hynú nehybné,

a kde je koniec trosiek lodí

modlitby kosti na brehu, čo sotva vymodlí

modlitbu nešťastného zvestovania?

Niet konca, je len pridávanie: vlečený

chvost ďalších dní a hodín, preto

aj cit sa nezachová bezcitne

k bezcitným rokom žitia, ktoré rodí

len trosky toho, na čom sme sa dohodli

a čo je najviac hodné odriekania.

Posledné pridávanie, koniec znamení

bezmocnej pýchy, odpor k slabým vznetom,

bezcieľna oddanosť už sotva prilipne

SkryťVypnúť reklamu

v deravom člne, ktorý len prúd vodí,

tak počuť nehybnejší od modly

hlas zvona posledného zvestovania.

Kde skončia námorníci, nesení

to, kde sa stelie hmla a hniezdi vietor?

Vždy v našich myšlienkach sa more ocitne,

oceán, kde niet znečistenej vody,

budúci vek sa vtedy nezdá pripodlý

tak ako minulosť; a nie je bez poslania.

Musíme si ich predstaviť, jak bez zmeny,

vo vetre, večne premáhaní sieťou,

vítajú brehy, stále, bezchybné,

chcú sušiť plachty v prístavoch a po plat chodiť,

nie ako ľudí, čo sa k ceste rozhodli

za úlovkom, čo nemá nádej na uznania.

Niet konca týchto nečuteľných kvílení,

niet konca uvädaniu uvädnutých kvetov,

pohybom bolestí, sú bezbolestné, nehybné,

i prúdom mora, troskám ľudí,

modlitbe kosti k Smrti, svojmu Bohu, ktorá sotva vymodlí

modlitbu Zvestovania.

Zdá sa, ako človek starne,

že minulosť má iný tvar a prestáva byť iba následnosťou -

či vývojom: to posledné je čiastočný blud,

posilňovaný povrchným chápaním evolúcie,

ktorá sa stáva vo všeobecnom poňatí prostriedkom, ako zaprieť minulosť.

Chvíle šťastia - niet pocit blahobytu,

radosti, naplnenia, istoty alebo rozptýlenia

či hoci skvelej večere, lež náhle osvietenie -

zažili sme to, ale nepostrehli sme zmysel,

a prístup k zmyslu opäť vyvoláva skúsenosť

v odlišnej forme, nad každý zmysel,

ktorý možno pripísať šťastiu. Povedal som predtým,

že minulá skúsenosť, oživená vo svojom zmysle,

nie je skúsenosťou iba jedného života,

ale mnohých generácií - nezabúdajúcich

na niečo, čo je možno celkom nevýslovné:

spätný pohľad na istotu

zaznamenanej histórie, spätný polopohľad

ponad plece k prvotnej hrôze.

Tak zistíme, že chvíle utrpenia

(či v dôsledku nedorozumenia, či nie,

či dúfajúc v to, čo nebolo treba, alebo v obavách z toho, čo nebolo treba,

to je vedľajšie) sú tak isto trvalé,

s trvalosťou, akú má čas. Väčšmi si to uvedomíme

v utrpení iných, temer zakúšanom,

pohlcujúcom nás, než v našom vlastnom.

Lebo naša minulosť je zahalená prúdmi činnosti,

ale útrapy iných zostávajú skúsenoťou,

nezaradenou, nezaťaženou nasledujúcou únavou.

Ľudia sa menia a usmievajú: ale úzkosť zostáva,

čas ničiteľ je čas uchovávateľ,

ako rieka s nákladom černochov, kráv a kurínov,

kyslé jablko a zahryznutie do jablka.

A drsná skala v nepokojných vodách,

vlny sa cez ňu prevaľujú, hmly ju objímajú;

za pokojného dňa je to len monument,

v búrlivom počasí je to bod,

podľa ktorého sa určí kurz: ale i v chmúrnom období

i v náhlej zúrivosti je tým, čím vždy bola.

III

Niekedy premýšľam, či na toto myslel Krišna -

medziiným - alebo je to jeden spôsob, ako chápať tú istú vec:

že budúcnosť je unikajúca pieseň, kráľovská ruža či vetvička levandule,

clivej ľútosti za tými, ktorí tu ešte nie sú, aby sami ľutovali,

medzi zažltnutými listami knihy, ktorá sa nikdy neotvára.

A cesta hore je cesta dolu, cesta vpred je cestou späť.

Ťažko sa je s tým zmieriť, je však isté,

že čas nikdy nezahojí: chorého už nieto.

Keď sa vlak pohne, pútnici sa dajú

do ovocia a časopisov, do obchodných listov

(vyprevádzači dávno opustili perón),

tvár sa im zo smútku už spúšťa do úľavy,

do driemavého rytmu mnohých hodín.

Pútnici, vpred! Niet uniknutia z minulosti

do iných životov a inej budúcnosti;

nie ste už tí, čo opúšťali domov,

či ktorí dospeli až k určenému cieľu;

za vami koľaje sa zužujú, až splynú,

a na palube rachotiacej lode,

do brázdy zahľadení, čo sú za ňou šíri,

nepomyslíte: "minulosť sa končí"

či "budúcnosť je pred nami".

Keď padne noc, v lanoví, v anténe

sa ozve hlas (a nehovorí k uchu,

šumiacej mušli času; a nehovorí v nijakom jazyku):

"Napred, vy, ktorým sa zdá, že putujete;

to nie ste vy, kto videl prístav,

ako sa stráca, a kto raz vystúpi.

Tu medzi jedným a druhým brehom,

keď čas zaváhal, zvážte budúcnosť

i minulosť, obe rovnako.

Vo chvíli, ktorá nie je chvíľou činnosti ani nečinnosti,

môžete dôjsť k tomuto: "v hociktorej sfére bytia

myseľ človeka môže dychtiť

po čase smrti" - to je tá činnosť

(a čas smrti je každý okamih),

ktorá prinesie ovocie v živote iných:

Lež nemyslite na ovocie činnosti.

Dopredu.

Ó pútnici, ó námorníci,

vy, ktorí prichádzate do prístavu, i vy, ktorých telá

prejdú skúškami a súdom mora

či inej náhody, toto je vaše skutočné miesto určenia."

Podobne vravel Krišna, keď napomínal Arjunu

na poli bojovom.

Nie šťastnú cestu,

lež napred, pútnici.

IV

Pani, ktorej svätyňa stojí na útese nad morom,

modli sa za všetkých, ktorí sú na mori, za tých,

čo pracujú s rybami, a

za tých, čo sa zaoberajú statočným obchodom,

i za tých, čo ich sprevádzajú.

Opakuj modlitbu za

ženy, ktoré videli svojich synov a mužov

vyplávať na cesty a nevrátiť sa:

Figlia del tuo figlio,

Kráľovná Nebies.

A modli sa za tých, čo boli na lodiach a

skončili svoju púť na piesku, v perách mora

či v temnom hrtane, ktorý ich nevyvrhne,

či kdekoľvek, kde nedoľahne večné Anjel Pána

morského zvona.

V

Stýkať sa s Marsom, rozprávať s duchmi,

podávať správy o zvykoch morskej obludy,

zostaviť horoskop, predpovedať či veštiť z kryštáľu,

poznať chorobu z podpisu, vyčítať

život z čiar na ľudskej dlani

a tragédiu z prstov; vyvolať znamenia

z lósov, z čajových lístkov, uhádnuť z kariet

osud, hrať sa s pentagramami

či barbiturátmi alebo rozpitvať

vracajúci sa obraz hrôz z času pred vedomím -

prebádať loná, hroby, sny; to všetko sú bežné

zábavy a drogy, ktoré predkladá tlač:

a vždy budú niektoré z nich, najmä

keď národ stihne zmätok a bieda

či na brehoch Ázie, či na Edgware Road.

Ľudská zvedavosť skúma minulosť a budúcnosť

a lipne k tomuto rozmeru. Ale pochopiť

bod, kde sa pretína bezčasovosť

s časom, je práca pre svätca -

ani nie práca, lež čosi dané

i odňaté, služba celoživotnej smrti láske,

zápalu, obetavosti a askézy.

Pre väčšinu z nás jestvuje iba nepostihnuteľný

okamih, okamih v čase i mimo času,

okamih vytrženia, stratení v lúči slnečného svetla,

nevidená divá materina dúška či zimná blýskavica,

alebo vodopád či hudba, ktorú počúvame tak hlboko,

že ju nepočujeme, ale stávame sa tou hudbou,

pokiaľ hudba trvá. To sú iba náznaky a dohady,

náznaky sledované dohadmi, disciplína, myšlienka a čin.

Náznak napoly uhádnutý, dar napoly pochopený je Vtelenie.

Tu sa uskutočňuje neuskutočniteľná jednota

sfér jestvovania,

tu sú prekonané a uzmierené

minulosť a budúcnosť,

tam, kde činnosť by ináč bola pohybom

toho, čo sa iba hýbe,

lež nemá v sebe prameň pohybu -

nesené démonickými podzemnými silami.

A pravá činnosť je nezávislá

od minulosti i budúcnosti.

Pre väčšinu z nás je to cieľ,

ktorý sa tu nikdy neuskutoční;

pre nás, ktorí nie sme porazení

len preto, že sa naďalej pokúšame;

my, nakoniec spokojní,

ak náš časový návrat obohatí

(nie veľmi ďaleko od tisu)

život obsažnej zeme.

T. S. Eliot, Pustatina, Štyri kvartetá, Dry Salvages

(pravdepodobne - les trois sauvages - je skupinka skál s majákom neďaleko severovýchodného pobrežia mysu Ann v Massachusetts) 

Lenka Nalevanková

Lenka Nalevanková

Bloger 
  • Počet článkov:  164
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Rada chodím do prírody. Fascinuje ma stvorený svet a najviac človek. Páči sa mi definícia slobody ako schopnosti konať pravdu v láske. Teším sa, že som v živote stretla ľudí, ktorí sú mojimi priateľmi. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenáľudiavieranázorkultúrapríbehprírodavtip

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu