O vesmíre, Bohu a večnosti

Zaujal ma príspevok RNDr. Igora Kapišinského O vesmíre, Bohu a večnosti. Publikovaný v: Krempaský, J. a kol.: Kresťanstvo a fyzika. Trnava: SSV, 2001, s. 127 – 140. Vytiahla som niekoľko myšlienok a napísala ich. Nič z toho nie je mojou myšlienkou, všetko je opísané, niekde s malými štylistickými úpravami ničím nezasahujúcimi do matérie príspevku – aspoň dúfam :)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Otázkyvzniku sveta, jeho štruktúry, nekonečnosti a neohraničenostiv priestore a čase, jeho večnosti, stvorenia z ničohoBožím zásahom podnietili prírodovedeckéi teologicko – filozofické skupiny poprednýchodborníkov celého sveta do intenzívnych prácna témy týchto takzvaných „večnýchotázok“.


Snahao zbližovanie zdanlivo nekonečne vzdialených vednýchdisciplín je sympatická, no prináša aj nemálorizík, ťažkostí a hlavne pokušení.


Pokušenieprvé – kozmologické

Poznatkya pokroky prírodných vied (kozmológie,astrofyziky, jadrovej fyziky) značne objasnili skoro celúevolúciu nášho vesmíru, staréhopribližne pätnásť – dvadsať miliárd rokov.Magická časová hranica, od ktorej už naše teóriemôžu ako-tak čosi o svete povedať, je vyjadrenátakzvaným Planckovým časom TPL = 10-43 s.Nevieme nič o svete v intervale od takzvanéhosingulárneho bodu (stav vesmíru v čase t = 0) doPlanckovho času. Je to chronologicky prvé veľké„biele miesto“ fyzikálneho poznania. Je to prvéveľké pokušenie na špekulácie pre prírodnévedy, a pre teológiu a kresťanskú filozofiu, ktoréniekedy cítia potrebu vložiť do tejto maličkej časovejmedzery stvoriteľský akt Boha.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Pokušeniedruhé – vitalizačné

V namipozorovanom vesmíre poznáme zatiaľ jedinýpríklad – prípad našej Zeme, keď asi pred 3,6 až 4miliardami rokov dochádza k prechodu od neživéhok živému, k vitalizácii hmoty. Súčasnébiologické vedy nám zatiaľ nedali jasnú odpoveďna odhalenie podstaty tohto „skoku“. Je to teda druhéveľké „biele miesto“ a zároveň druhéveľké pokušenie buď „natlačiť“ do medzery zdanlivoracionálne špekulácie alebo „prebudiť“ Tvorcuk ďalšej aktivite.


Pokušenietretie – teologické (antropologické)

Ďalšímveľkým „bielym miestom“ je čas keď sa „homosapiens sapiens“ stáva skutočným človekomreflektujúcim svoje vlastné bytie. Povstávaotázka stvorenia prvého človeka – Adama a toho čicelé ľudstvo pochádza z jednej ženy – Evy.S tým súvisí tretie veľképokušenie: nájsť odpoveď cez zásah transcendentnéhoBoha u veriaceho, a u genetika v schopnostiachDNA.

SkryťVypnúť reklamu



Veriacičasto umiestňujú pôsobenie Stvoriteľa do medzierv našom poznaní. Tým vzniká predstava„Boha medzier“. Vystriedala predstavu „Boha Hodinára čiInžiniera“. K. Rahner hovorí, že „to, čo si až80% súčasníkov predstavuje pod pojmom Boh, našťastieneexistuje“.


K definovaniuNedefinovateľného, rovnako ako k pochopeniu vzťahuimanencie a transcendencie Boha, sa dá azda priblížiťmaličkými krôčikmi, ale iba v hlbokej skromnostia pokore.


Kľúčovýmproblémom je čas. Sv. Augustín hovorí,že svet bol stvorený nie v čase, ale s časom.Neľahkosť rozlišovania a pochopenia rozdielu napríkladmedzi časom kozmologickým, ľudským i „časom Boha“musí byť predmetom hlbokého vedeckého štúdiav spojitosti so štúdiom kresťanského pojmustvorenia, ako ústredného tajomstva viery.

SkryťVypnúť reklamu


Kresťanská apologetika z teórie Big bangu chceladokázať existenciu Boha. Jezuita G. Lemaitre vyhlásilv tejto veci: „Do tej miery, nakoľko som schopný vecpochopiť, teória Big bangu nijako nesúvisí sožiadnymi metafyzickými alebo náboženskýmiotázkami. Pre materialistu necháva voľnosť popieraťakékoľvek transcendentné bytie“. TomášAkvinský správne tušil: „že svet mal začiatok, jeveriteľné ale nie dokázateľné“ a tiež:„Ak niekto na podopretie viery udáva rozumové dôvody,ktoré nie sú celkom presvedčivé, dávaateistom podnet na výsmech, lebo si myslia, že verímepre tieto dôvody“. Ch. Misner hovorí: „Výrok,že Boh stvoril vesmír, nevysvetľuje ani Boha, ani vesmír,ale udržuje naše vedomie otvorené tajomstvámvznešeného majestátu“.

SkryťVypnúť reklamu






Lenka Nalevanková

Lenka Nalevanková

Bloger 
  • Počet článkov:  164
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Rada chodím do prírody. Fascinuje ma stvorený svet a najviac človek. Páči sa mi definícia slobody ako schopnosti konať pravdu v láske. Teším sa, že som v živote stretla ľudí, ktorí sú mojimi priateľmi. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenáľudiavieranázorkultúrapríbehprírodavtip

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu