Etická infrašturktúra

Pre posilnenie dôveryhodnosti našich inštitúcii je potrebné dobudovať etickú infraštruktúru.

Etická infrašturktúra
Obrazok
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Základnou kostrou demokratického a právneho štátu sú dôveryhodné inštitúcie a účinné právne predpisy. Pre posilnenie dôveryhodnosti našich inštitúcii je potrebné dobudovať etickú infraštruktúru. Teda súbor pravidiel a postupov, ktoré zabezpečujú, aby tieto inštitúcie boli transparentné, spravodlivé a zodpovedné. To je dôležité pre ochranu práv občanov a pre zabezpečenie fungovania demokracie. Predpisy, ktoré sa prijímali pred viac ako 15 rokmi, vyžadujú revíziu a doplnenie o nové inštitúty. Máme síce zákonne upravený konflikt záujmov, no jeho uplatňovanie sa obmedzuje výhradne na neskoré podanie majetkových priznaní. Hoci viaceré predpisy sú prijaté a účinné, ich vynútiteľnosť a odborné nestranné posúdenie zaostáva. Riešenie je vo vytvorení, resp. transformovaní existujúcich inštitúcii a v úprave ich právomoci a pôsobnosti. Výberové konania a meritokratický prístup k obsadzovaniu verejných inštitúcii je nevyhnutným predpokladom pre zvýšenie kvality poskytovaných verejných služieb. Otázky predkladané verejnosťou, ako napríklad k preukazovaniu pôvodu majetku alebo k hmotnej zodpovednosti verejných činiteľov, si vyžadujú jednoznačnú legislatívnu odpoveď.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zabezpečíme, aby viaceré inštitúty v oblasti etických pravidiel, získali aj patričnú vymožiteľnosť. Úrad na ochranu oznamovateľov pretransformujeme na Úrad pre etiku a rozšírime jeho právomoci aj o kontrolu majetkových priznaní verejných funkcionárov a kontrolu financovania politických strán a politických hnutí.

Vypracujeme návrh ústavného zákona o konflikte záujmov, ktorý presnejšie definuje rozsah majetkových priznaní, aby bol zrejmý majetkový prírastok verejného funkcionára počas výkonu verejnej funkcie. Zavedieme novú povinnosť registrácie spoločnosti s majetkovou účasťou verejného funkcionára v Registri partnerov verejného sektora. Zavedieme nový inštitút tzv. slepej správy (angl. blind trust), ktorý zabezpečí transparentnú správu podnikateľského majetku verejných funkcionárov počas výkonu verejnej funkcie. Vynútiteľnosť povinností zabezpečí nový Úrad pre etiku.

SkryťVypnúť reklamu

Zavedieme reguláciu lobingu tým, že presadíme vytvorenie registra lobistov, pričom definujeme práva a povinnosti pre lobistov a lobovaných. Napokon zabezpečíme dešifrovanie záujmov, aby konanie verejných činiteľov zostávalo dôveryhodné a kontrolovateľné.

Zasadíme sa o posilnenie nezávislých kontrolných orgánov, vrátane zabezpečenia adekvátneho finančného ohodnotenia ich pracovníkov. V celospoločenskom záujme je kvalitný a predvídateľný výkon kontrolných právomoci, ktorý vedia zabezpečiť iba najlepší odborníci v príslušnom odbore. Zasadíme sa o to, aby všetky riadiace pozície v štátnej správe a obchodných spoločnostiach s väčšinovým vlastníctvom štátu, boli obsadzované na základe otvorených výberových konaní. Výberová komisia bude podrobená kontrole konfliktu záujmov a bude mať zastúpenie aj odborná verejnosť a mimovládne organizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeníme spôsob preukazovania pôvodu majetku. V tejto súvislosti zavedieme ústavne konformné riešenie inšpirované Veľkou Britániou. Rozhodnutie prikazujúce preukázať podozrivému vlastníkovi pôvod a spôsob nadobudnutia svojho majetku bude vydávané príslušným súdom. Takéto rozhodnutie sa bude týkať osôb, ktoré sú dôvodne podozrivé zo zapojenia sa do závažnej trestnej činnosti alebo politicky exponovaných osôb. V prípade, ak vlastník hodnoverne nedokáže preukázať, že z legálnych príjmov mohol nadobudnúť majetok v hodnote vyššej ako 50 000 eur, súd rozhodne o ďalšom postupe vrátane toho, že vlastníctvo prepadne v prospech štátu.

SkryťVypnúť reklamu

Zavedieme hmotnú zodpovednosť verejných predstaviteľov za nezákonné používanie verejných zdrojov. Zakotvíme zásadu dobrého hospodára, teda povinnosť verejných predstaviteľov riadiť verejné financie hospodárne, efektívne a s ohľadom na verejný záujem, ako základné kritérium pre posudzovanie porušenia zákonnosti

Pavel Nechala

Pavel Nechala

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  8x

Zástanca právneho a demokratického štátu, protikorupčný expert a podporovateľ digitálnych technológii. Pavel sa už ako študent Právnickej fakulty UK začal zapájať do legislatívnej tvorby. Tieto aktivity ho neskôr doviedli k práci pre Transparency International Slovensko. Počas sedemnástich rokov v TIS viedol viaceré projekty, zúčastňoval sa na príprave legislatív (ochrana oznamovateľov), či zastupoval osoby poukazujúce na nekalé praktiky. Viedol protikorupčnú poradňu, ktorá občanom poskytovala základné poradenstvo a usmernenie, ako postupovať pri nahlasovaní korupcie. Napísal Protikorupčný manuál, ktorý pomáha firmám zavádzať opatrenia na potláčanie korupčného správania. Počas vlád Smeru bojoval za zachovanie Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry. Pravidelne publikuje v odborných časopisoch a prednáša na prestížnych slovenských konferenciách. S manželkou Monikou a troma deťmi býva v Bratislavskej Petržalke. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

317 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

228 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu