Starí šoféri profesionáli vyznávali jednu poučku, s ktorou sa možno do istej miery stotožniť. "Ak šoféruje ozajstný vodič, profesionál nemá problém na sedadle spolujazdca počas jazdy zaspať". Nikdy sa mi nepodarilo zo štastistík zistiť, koľko takýchto dôverčivých profesionálov svoj spánok neoľutovalo. Pravdou je, že ak k niekomu sadnem do auta po dvoch minútach viem, či si dovolím zatvoriť oči, alebo "vytláčam pedále" namiesto šoféra až má preliačené šasi na mieste nôh spolujazdca.
Nikdy som sa nehral na majstra sveta, okrem prípadu kedy som sa chcel predviesť pred kamošmi z partie a po náročnom večeri som domov dorazil s polovičkou Trabanta, ostatné ostalo po ceste, ako keď ošúpete cibuľu. Chlastať sa nemá, zvlášť nie za volantom. Odvtedy prešlo hádam 35 rokov z ktorých väčšinu som strávil na ľavom sedadle kabín rôznych značiek. I preto som si dnes dovolil napísať zopár týchto riadkov.
Keď som v piatok čakal na zastávke MHD a blížil sa autobus linky 70 dvaja chlapi spozorneli. Ty ..... baba za volantom, ideme? Darmo, predsudky ešte stále vládnu medzi mužmi.
Vodičom sa človek rodí. Nie žeby mal po narodení zrovna pod hlavou mäkučký vzduchový filter a namiesto na nočník by chodil do olejovej vane, ale jednoducho má predispozície ovládať to, čo má pod sebou.
Ozajstný vodič berie svoje auto ako pilot svoje lietadlo, ako kapitán svoju loď. Presne vie, kde sa tá ktorá jeho časť nachádza v priestore a čase, vie ako bude reagovať na každý jeho pokyn, zásah, cíti koľko si môže dovoliť vzhľadom na vonkajšie sily, okolnosti, a fyzikálne podmienky. Každý z vás sa iste previezol na člnku, sánkach a to je podobné. Auto sa na ceste správa takmer rovnako. Záleží len na vodičovi do akej miery si je to schopný uvedomiť a podľa toho sa aj správať a vozidlo viesť.
Profesionála nerobia kilometre. Tie sa dajú najazdiť aj bez toho, aby bol človek skvelým vodičom. Profesionál koná na cestách tak, ako nekonajú ostatní. Vidí dopredu sto metrov, dvesto, vyhodnocuje čo sa deje a čo z toho môže vzísť. Keď sa ho opýtate aké vozidlo ide za ním, bez váhania vám povie nielen farbu, ale aj značku a k tomu dodá, kedy sa k nemu priblížil, či ide rýchlo a snaží sa predbiehať, alebo či je to kluďas. Profesionál vám povie o autách prichádzajúcich z bočných ciest či sú rizikové alebo pohodové. Ak sa v diaľke zablesknú brzdové svetlá auta, ktoré ešte nevie ani rozoznať, spozornie skôr ako myš pred hadom.
Ruku na srdce, učia tieto skutočnosti aj v autoškolách, alebo sú len radi, že žiak zvládne jednoduchú cestu z A do B bez porušenia dopravných predpisov?
Podľa toho čo stretávame na cestách je to skôr ten druhý prípad. A dodržavanie predpisov? Stačí sa pozrieť do štatistík nehodovosti.
Od 1.1 2019 do 31.10.2019
Celkový počet nehôd: 11325, s následkom na živote, zdraví: 4247, usmrtených: 193. zavinených vodičom mot. vozidla: 10111 Zdroj: http://www.minv.sk/?kompletna-statistika
PS: Tá baba za volantom MHD bola skutočná profesionálka, klobúkom dole.