Bicyklista je rovnaký účastník premávky ako aj každý iný vodič dvojstopového motorového vozidla. Preto je vo vyhláške uvedené, že má jazdiť v smere jazdy po pravej strane.
§ 56 Jazda na bicykli
(1) Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Po cestičke pre cyklistov sa jazdí vpravo. Kde cestička pre cyklistov nie je alebo nie je schodná, jazdí sa pri pravom okraji vozovky. Ak sa tým neohrozujú ani neobmedzujú chodci, smie sa jazdiť po pravej krajnici vozovky. Pri zníženej viditeľnosti cyklisti nesmú jazdiť bez osvetlenia bicykla.
Jazdiť na bicykli nieje vôbec ľahké. Zvlášť mimo obce, kde neexistujú cyklotrasy, chodníky. Každý z nás vie, že je úplne bežnou vecou stretnúť na verejnej komunikácii neosvetleného cyklistu. Je to porušením predpisu a vyhlášky, to je bez debaty. Keď sa Vám však takéhoto hazardéra podarí zraziť (bez ohľadu na dennú dobu), máte na krku zdĺhavé problémy a pokojne môžete skončiť za mrežami. Oveľa horšie však na takúto kolíziu doplatí cyklista. Neviem kto ustanovil jazdu na bicykli v pravom jazdnom prúde mimo obec.
Bicykel nedosahuje ani zďaleka rýchlosť motorových dvojstopových vozidiel. Človek pohybujúci sa na ňom skôr pripomína rýchlo bežiaceho chodca (výnimku tvoria ozaj iba zanietení cyklisti, ktorí dokážu uháňať aj 60 km/hod). Chodci sa majú po vozovke pohybovať vľavo.Dôvod je jednoduchý a súvisí s princípom vidieť a byť videný. Nechápem, prečo by aj každý bicyklista nemohol mať túto šancu vyhnúť sa v poslednej chvíli kolízii.
Predstavte si situáciu kedy idete podľa vyhlášky v pravom jazdnom pruhu a zozadu sa približuje kamión, či vytuningované vozidlo prezentujúce sa nadmerným hlukom.Môžete iba dúfať, že Vás netrafí a včas zbadá. Ak by ste ho videli prichádzať, podobne ako chodec, máte ešte šancu kolízii zabrániť, aj keby ste sa mali vrhnúť do priekopy. Viem, ide o krajné situácie, ale povedzte, neriskovali by ste roztrhnutú košeľu, zničený bicykel a modriny po celom tele, kvôli prežitiu?
Naše zákony (a to nielen tie súvisiace s dopravou), sú neflexibilné a prihliadajú na striktné znenie spred desaťročí. Jazda cyklistov v pravom pruhu uzákonená vo vyhláške pretrváva z čias, kedy bolo povinné mať zadné osvetlenie, ale predné nie. V dnešnej dobe, kedy je možné blikajúcimi led-diódami označiť ktorúkoľvek stranu bicykla a i samotné osoby je tento príkaz prežitkom. Prichádzajúca novela Cestného zákona bazíruje na podmienke používať cyklistické prilby. Iste, i toto je krok k zvýšeniu bezpečnosti cyklistov, aj keď mi to skôr pripadá ako úspešný ťah istej lobby, ktorá si takto zabezpečila zvýšenie odbytu cyklistických prilieb, podobne ako v prípade odbytu zimných pneumatík u motoristov.
Na verejných komunikáciách mimo obce, kde nieje je možnosť jazdiť mimo cestu osobne jazdím v protismere, pri ľavom okraji vozovky. Radšej budem riskovať pokutu od skotnatenej polície používajúcej ešte skostnatenejšie zákony, ako by som mal mať strach a ako by som nemohol mať možnosť reagovať na dopravnú situáciu pred sebou.
Hádam jedinou námietkou, ktorá by mohla pri jazde vľavo odznieť je prejazd cyklistov cez križovatky. Jazda vľavo by mohla byť preto tolerovaná len mimo obce , kde sa stáva najviac dopravných nehôd pri ktorých prídu cyklisti o život.
Existuje právo primeranej obrany. Preto ho budem využívať a v prípade postihu zo strany storočnej legislatívy i právne obhajovať. Možno to bude precedens, možno niekedy zachráni bezbranným (zozadu napadnutým a nič netušiacim), potencionálnym obetiam život.