Ad: Plávajúce odpadky na Ružíne

Nestojíme na prahu najväčšieho nárastu čiernych skládok v histórii republiky, sme svedkami bezprecedentného spoločenského alibizmu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Problematike odpadového hospodárstva aj v kontexte monitoringu nelegálnych skládok odpadov sa venujem dvadsať rokov, v meste Liptovský Mikuláš aj vďaka kampani OZ TATRY „Neseparujte sa! Separujte s nami“ dosiahla miera triedenia odpadov úroveň 49,14%, a preto ma zaujal pohľad starostu obce Kvakovce Radovana Kapraľa „Plávajúce odpadky v Ružíne sú vizitkou najmä ministerských úradníkov.“ 

Monitoring nelegálnych skládok odpadov 

Podľa zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch v znení neskorších predpisov oznámiť umiestnenie odpadu na nehnuteľnosti, ktoré je v rozpore s týmto zákonom môže akákoľvek fyzická osoba alebo právnická osoba príslušnému orgánu štátnej správy odpadového hospodárstva alebo obci, v ktorej územnom obvode sa táto nehnuteľnosť nachádza. Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. nie je teda jediným subjektom, ktorý má byť aktívnym pri odhaľovaní nezákonne uloženého odpadu, ale predpokladá sa súčinnosť s miestnou samosprávou a majiteľmi, správcami a nájomcami pozemkov. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nakoľko v zmysle citovanej právnej normy je za komunálne odpady a drobné stavebné odpady zodpovedná obec, v zisťovacom konaní – pri neidentifikovaní pôvodcu odpadu, nepreukázaní majetkového prospechu vlastníka pozemku – práve ona bude zodpovedná za odstránenie odpadu na náklady obce. Záujmom obce by preto malo byť monitorovanie k. ú. a ad hoc odstraňovanie voľne pohodeného odpadu, malá kopa totiž pýta viac.

Obec môže do predmetnej činnosti zainteresovať žiakov školy, mimovládne organizácie a iné akčné skupiny, čo sa počas projektu OZ TATRY „Na skládky nie sme krátki!“ aj naozaj dialo. A paradoxne, niektoré akčné skupiny pôsobiace pri základných a stredných školách sa stretli s vyhrážaním zo strany ich vlastného starostu, boli obviňované z udavačstva, pedagogickí pracovníci z obáv pred stratou zamestnania – veď starosta je ich priamy nadriadený – od tejto činnosti upustili. Občianska spoločnosť na mnohé obecné úrady ešte nedorazila. 

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Za komunálne odpady a drobné stavebné odpady je zodpovedná obec

Nakladanie z odpadmi

Legislatíva odpadového hospodárstva má rozsah niekoľkých stoviek strán zákona, vyhlášok a príloh, väčšina obcí však na úrade nedisponuje odborne spôsobilou osobou pre riadenie procesov týkajúcich sa ochrany a tvorby životného prostredia. Mnohým obciam, občanom a ani firmám nie je známe ani minimum odpadového hospodárstva v komunálnej sfére.

Kľúčové pre obec sú dva dokumenty: VZN o odpadoch a drobných stavebných odpadoch a VZN o miestnych daniach a poplatkoch za komunálne odpady a DSO. To prvé určuje – na lokálnej úrovni – kto, čo, kedy, ako, prečo, s kým, to druhé čo to bude stáť a je zároveň napojené na zmluvné vzťahy so spoločnosťami, ktoré zvážajú komunálny odpad i separovaný zber (organizáciu zodpovednosti výrobcov).

SkryťVypnúť reklamu

Vývoz odpadov z rekreačných oblastí je len otázkou zmluvných vzťahov, nie neochoty odpad z tohto priestoru vyvážať. Sloboda spočíva aj v možnosti vyberať si vyhovujúcich obchodných partnerov. 

Tu je potrebné dodať, že podnikateľské subjekty si musia odpadové hospodárstvo riešiť separátnymi zmluvnými vzťahmi a finančným plnením s konkrétnou odpadovou spoločnosťou.

Obrázok blogu

Usmernenie spoločnosti Ľupčianka, s. r. o. pre podnikateľské subjekty 

Poplatky za odpady a nelegálne skládky odpadov

Podľa zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch v znení neskorších predpisov obec pri ustanovení výšky miestneho poplatku za komunálny odpad a drobný stavebný odpad vychádza zo skutočných nákladov obce na nakladanie s komunálnym odpadom a drobným staveným odpadom vrátane nákladov uvedených v odseku 10. Do miestneho poplatku obec nemôže zahrnúť náklady uvedené v odseku (poznámka: separovaný zber). Výnos miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady použije obec výlučne na zber, prepravu, zhodnocovanie a zneškodňovanie komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov. Mnohé obce do dnešných dní náklady odpadového hospodárstva dotujú a odpadové hospodárstvo za osem či desať eur ročne sa naozaj nedá robiť. 

SkryťVypnúť reklamu

Ak má obec z 1 000 obyvateľmi náklady 30 000 eur ročne, mala by občanom vyrubiť poplatok za odpady vo výške 30 eur osoba / rok. 

Tvrdenie starostu Kapraľa: Logika úradníkov v tom zmysle, že vyššie ceny za skládkovanie odpadu budú regulovať jeho množstvo vyprodukované v domácnostiach je postavená na hlavu. Môže to fungovať možno v mestách, ale určite nie na Slovenskom vidieku. Čierne skládky vznikajú práve preto, lebo náklady na legálne skládkovanie neprimerane rastú do extrémnych výšok a človek je od prírody tvor vynaliezavý,“ je dôkazom nepochopenia ministerstvom životného prostredia prijatých opatrení i obhajobou logického nezmyslu. 

Po prvé: Účelom vyšších cien za skládkovanie odpadu nie je regulácia množstva vyprodukovaného odpadu, ale odklon vzniknutého odpadu od jeho skládkovania. SR musí totiž do roku 2020 triediť 50% komunálnych odpadov. Mimochodom, tragickú situáciu v obciach konštatoval aj NKÚ vo svojej správe. 

Po druhé: Súčasťou nákladov odpadového hospodárstva sú aj náklady na odstraňovanie nelegálnych skládok, ktoré sú následne zahrnuté do miestneho poplatku za odpady a DSO. Občan vytváraním nelegálnych skládok – pri dôslednom uplatňovaním zákona obcou – sám sebe zvyšuje budúce poplatky za odpady a DSO. 

Moderné obce dnes – namiesto hľadania výhovoriek a posilňovania alibizmu – dnes volia moderné formy nakladania s odpadov napr. množstvové systémy napojené na QR kódy či žetóny, aby na lokálnej úrovni dôsledne uplatnili prístup znečisťovateľ platí. Kvakovce to dobre vedia. 

Obrázok blogu

Detská ekopolícia v obci Zábiedovo kontroluje kvalitu triedenia odpadov a udeľuje „karty“

Poplatky za odpady a asociálne správanie sa

Existuje množstvo slovenských príkladov toho, ako sa práca s problémovou miestnou komunitou časom pretavila do hmatateľných výsledkov. Suché konštatovanie nedá sa situáciu nezmení a problém akurát tak presunie do VN Ružín. 

Ak je možné dlh za smetí odpracovať v Liptovskom Mikuláši, tak by to malo ísť – pri úprimnom záujme problém riešiť – aj na iných miestach Slovenska.

Nie je v možnostiach blogu vysvetľovať bežnému čitateľovi všetky legislatívne normy a ich aplikačnú prax, záväzky SR voči Európskemu spoločenstvu, ale bezprecedentný spoločenský alibizmus a neustále odsúvanie zodpovednosti a riešení na budúcnosť a niekoho iného, je len cestou zhoršovania aktuálne zaznamenaného stavu.

Rudolf Pado

Rudolf Pado

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 462
  •  | 
  • Páči sa:  1 538x

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu