
Základné právne predpisy a normy vo vzťahu k drevinám
Podľa § 47 ods. 1 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov sa zakazuje poškodzovať a ničiť dreviny.
Podľa odseku 2 citovanej právnej normy vlastník, správca alebo nájomca pozemku, na ktorom sa nachádza drevina, je povinný sa o ňu starať, najmä ju ošetrovať a udržiavať. Pri poškodení alebo výskyte nákazy dreviny chorobami môže orgán ochrany prírody uložiť vlastníkovi, správcovi alebo nájomcovi pozemku vykonať nevyhnutné opatrenia na jej ozdravenie alebo rozhodnúť o jej vyrúbaní.
V stovkách správnych (vyrúbových) konaní by orgán ochrany prírody (obec, okresný úrad) by mal prednostne riešiť zanedbanie starostlivosti o drevinu – strom, krovitý porast, ktorá viedla k jej degradácii a teoretickému či reálnemu ohrozeniu života a zdravia ľudí či poškodeniu majetku, nie požiadavku na samotný výrub, ktorý je krajným riešením.
Dôsledná kontrolná činnosť by však ukázala skutočnú podobu starostlivosti o zeleň a odhalila tisíce „páchateľov.“ Znalosť STN 83 7010 Ošetrovanie, udržiavanie a ochrana stromovej vegetácie je vzácna aj v kruhoch, ktoré sa navonok etablujú ako profesionálne. Arboristov združuje ISA Slovensko.

STN 83 7010 Ošetrovanie, udržiavanie a ochrana stromovej vegetácie
Podľa § 306 ods. 1 Trestného zákona kto v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi na úseku lesného hospodárstva alebo všeobecne záväznými právnymi predpismi na ochranu prírody a krajiny vo väčšom rozsahu poškodí alebo zničí strom alebo ker, alebo ich vyrúbe, potrestá sa odňatím slobody až na tri roky.
Prax je však úplne bezzubá. Poznám množstvo prípadov v ktorých známy páchateľ poškodil dreviny v značnom rozsahu napr. dekapitáciou, nebol odborne spôsobilou osobou iba vidiecky vlastník motorovej píly, napriek tomu vyšetrovateľ i dozorujúci prokurátor nevideli dôvod pre obvinenie nakoľko osoba tvrdila, že chcela stromom pomôcť t. j. nekonala úmyselne. Za tie roky viem, že najväčším čarom slovenského právneho systému, v ktorom obhájite aj tie najväčšie svinstvá, je hra na úmysel / neúmysel.

Vizuál kampane poukazujúcej na nevhodnú údržbu drevín
Iba výnimočne štátne orgány nadradia kontrolu starostlivosti o dreviny nad požiadavku na ich výrub. Ostatný prípad je z k. ú. obce Jalovec, ktorý takto vyhodnotila Slovenská inšpekcia životného prostredia – IŽP Žilina.
Ak sa preto pýtame prečo je verejná zeleň v žalostnom stave, tak odpovede hľadajme v neradostných synergiach: ľahostajných občanoch a samosprávach, nevzdelaných miestnych samozvaných „arboristoch“, preťažených a niekedy aj značne alibistických kontrolných orgánoch i nedostatku finančných zdrojov. Aj preto to, čo nám zanechali generácie s výraznejším a menej formálnym duchovným ukotvením, sa nám nenávratne stráca pred očami.



Údržba stromov v obci Jalovec


Odpoveď na podnet
P.S:
Podporte činnosť Občianskeho združenia TATRY pravidelným mesačným darom (trvalý príkaz) a venovaním 2%-nej asignácie dane. Momentálne sa nás netýka žiadna pandemická štátna pomoc, a to aj napriek tomu, že sme dvadsať rokov platili zdravotné a sociálne odvody i preddavky na daň z príjmu.

Hruška obyčajná v súťaži Strom roka (Laclavá, okres Turčianske Teplice, Žilinský kraj, vek 300 rokov, obvod 317 cm, výška 12 m)
Súvisiace články:
Ako sa rúbu stromy, nelegálne, v Liptove
Stromy a aleje ako odkaz budúcnosti
Prachy sú najviac, šou pokračuje, aj v Liptovskom Hrádku
Ad: Cyklotrasa namiesto stromov
Liptovský Hrádok: Cyklotrasa namiesto stromov
Dorúbaný Liptov posvätený štátom i políciou
Škoda 16 444 eur. Trest? Desať stromčekov
V meste smogu majú zmiznúť stromy
Sadenie stromov: SR dostáva na frak
Prečo nevysadíme 5 miliónov stromov?

Národný program Zelené obce Slovenska v ktorom môžu obce získať stromy pre výsadbu