
Je tu špina, odpad, prach a rumy a toľko nevyužitého priestoru...
Je tu zeleň, stanica Filiálka, továreň Danubius (bývalý Siemens- Schuckert), zvyšky podivuhodnej starej dlažby, v diaľke silueta mlyna Jedľa.
Lávku zo začiatku minulého storočia, ktorá viedla cez trať na druhú stranu zrušili už dávno.
Danubiusku, postavenú v roku 1903 práve búrajú.
Pochybujem, že malá stanica prežije.



Takto vyzerala ešte pred pár týždňami hala. Na podlahe ste mohli nájsť drevené dlažobné kocky a malé točne. Dnes sú už okná vytrhané, steny začali búrať.


V sivej budove bola kedysi kotolňa - ešte vidno biely komín. Pohľad od staničky.

Medzi budovami a koľajišťom je zaujímavá dlažba z bieleho kameňa. Nezdá sa, ale je dosť veľká. Zatiaľ sa mi nepodarilo zistiť, z ktorého obdobia pochádza - či sa časovo viaže na staničku Filiálka, alebo súvisí ešte s predošlou konskou železnicou.


Priestor využívajú na prechádzku nielen psíčkari, ale najrozličnejší ľudia. V diaľke vidno mlyn Jedľa. Tipnite si, idú ho zbúrať alebo nie?

Staničný bufet ešte stále funguje.



"Chcete vidieť pamiatku? Toto je posledný kúsok z rozpálenej lávky", ukazuje mi Feri z Nových Zámkov.

Pohľad na továreň Siemens - Schuckert z r. 1903

Čo tu bude?
Priestor je príliš lukratívny na to, aby ho niekto nevyužil. Taký obrovský pozemok a tak blízko odvšadiaľ... Investori majú svoje záujmy a plánujú postaviť 35-poschodové Slovany v tesnom dotyku Jurkovičových domov, ktoré tvoria z druhej strany Račianskej kompaktné bloky a kedysi sa uvažovalo o ich pamiatkovej ochrane. Železnice SR zase rátajú s týmto priestorom pre vybudovanie podzemnej stanice medzi stanicami Petržalka a Predmestie.

Dnes zaniká to, čo dávalo charakter industriálnemu predmestiuBratislavy. No a čo, môže niekto povedať, veď ide o zanedbané územia a schátrané budovy, ktoré nahradí kvalitnejšia výstavba. Tu nejde o to, aby sa nestavali nové budovy, ale o vystihnutierázu územia, ponechanie orientačných prvkov, ktoré určujú jeho identitu a nájdenie nových funkciíaspoň niektorým budovám - napríklad ako sa to udialo v pražskom Karlíne.
Je pravdepodobné, že tu vznikne nové centrum. Aké bude, záleží od urbanistov, architektov a investorov, ale aj od samosprávy, ktorá môže definovať rámce projektov, ale zároveň môže využívať zákon o ochrane pamiatkového fondu a ako mestská časť navrhnúť to, čo chce chrániť do zoznamu evidovaných pamätihodností.
Je možné, že tí s právomocou rozhodnúť budú vidieť tak málo pred seba, že po zbúraní jednej z najstarších elektrotechnických tovární na území Bratislavy zničia ako staničnú budovu, tak aj starú dlažbu, ktoré tam ešte sú.
Gumovanie ďalšej štvrte sa začalo.
Fotografie č. 5 a 6 Marián Paulini
Obrázok továrne Siemens - Schuckert: Technické pamiatky Bratislavy, Zborník MSPSOP 1985