reklama

Búrajú Danubiusku. Filiálka zatiaľ stojí.

Je to zvláštne miesto. Uprostred mesta a nie je to mesto. Samý industriál okolo a tu niekedy nepočuť nič. O ulicu ďalej sa presýpajú davy Bratislavčanov a tu sa stretáva komunita zberačov papiera a vychutnávačov pokoja.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)
Obrázok blogu

Je tu špina, odpad, prach a rumy a toľko nevyužitého priestoru...

Je tu zeleň, stanica Filiálka, továreň Danubius (bývalý Siemens- Schuckert), zvyšky podivuhodnej starej dlažby, v diaľke silueta mlyna Jedľa.

Lávku zo začiatku minulého storočia, ktorá viedla cez trať na druhú stranu zrušili už dávno.

Danubiusku, postavenú v roku 1903 práve búrajú.

Pochybujem, že malá stanica prežije.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obrázok blogu

Takto vyzerala ešte pred pár týždňami hala. Na podlahe ste mohli nájsť drevené dlažobné kocky a malé točne. Dnes sú už okná vytrhané, steny začali búrať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Obrázok blogu

V sivej budove bola kedysi kotolňa - ešte vidno biely komín. Pohľad od staničky.

Obrázok blogu

Medzi budovami a koľajišťom je zaujímavá dlažba z bieleho kameňa. Nezdá sa, ale je dosť veľká. Zatiaľ sa mi nepodarilo zistiť, z ktorého obdobia pochádza - či sa časovo viaže na staničku Filiálka, alebo súvisí ešte s predošlou konskou železnicou.

Obrázok blogu

Obrázok blogu

Priestor využívajú na prechádzku nielen psíčkari, ale najrozličnejší ľudia. V diaľke vidno mlyn Jedľa. Tipnite si, idú ho zbúrať alebo nie?

Obrázok blogu

Staničný bufet ešte stále funguje.

Obrázok blogu
Obrázok blogu


Obrázok blogu

"Chcete vidieť pamiatku? Toto je posledný kúsok z rozpálenej lávky", ukazuje mi Feri z Nových Zámkov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Pohľad na továreň Siemens - Schuckert z r. 1903

Obrázok blogu

Čo tu bude?

Priestor je príliš lukratívny na to, aby ho niekto nevyužil. Taký obrovský pozemok a tak blízko odvšadiaľ... Investori majú svoje záujmy a plánujú postaviť 35-poschodové Slovany v tesnom dotyku Jurkovičových domov, ktoré tvoria z druhej strany Račianskej kompaktné bloky a kedysi sa uvažovalo o ich pamiatkovej ochrane. Železnice SR zase rátajú s týmto priestorom pre vybudovanie podzemnej stanice medzi stanicami Petržalka a Predmestie.

Obrázok blogu

Dnes zaniká to, čo dávalo charakter industriálnemu predmestiuBratislavy. No a čo, môže niekto povedať, veď ide o zanedbané územia a schátrané budovy, ktoré nahradí kvalitnejšia výstavba. Tu nejde o to, aby sa nestavali nové budovy, ale o vystihnutierázu územia, ponechanie orientačných prvkov, ktoré určujú jeho identitu a nájdenie nových funkciíaspoň niektorým budovám - napríklad ako sa to udialo v pražskom Karlíne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je pravdepodobné, že tu vznikne nové centrum. Aké bude, záleží od urbanistov, architektov a investorov, ale aj od samosprávy, ktorá môže definovať rámce projektov, ale zároveň môže využívať zákon o ochrane pamiatkového fondu a ako mestská časť navrhnúť to, čo chce chrániť do zoznamu evidovaných pamätihodností.

Je možné, že tí s právomocou rozhodnúť budú vidieť tak málo pred seba, že po zbúraní jednej z najstarších elektrotechnických tovární na území Bratislavy zničia ako staničnú budovu, tak aj starú dlažbu, ktoré tam ešte sú.

Gumovanie ďalšej štvrte sa začalo.

Fotografie č. 5 a 6 Marián Paulini

Obrázok továrne Siemens - Schuckert: Technické pamiatky Bratislavy, Zborník MSPSOP 1985

Zora Pauliniová

Zora Pauliniová

Bloger 
  • Počet článkov:  119
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Pozerám sa na svet a nechávam sa inšpirovať. Zoznam autorových rubrík:  BratislavaSamosprávaVerejné priestoryTrendy v riadení a rozvojiPamiatky a interpretáciaObčianska participáciaFotkyReflexiePekné chvíleMobilitaArchitektúra

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu