Dobrý deň,
prečítala som si informáciu, že v navrhovanej novele zákona o cestnej premávke sa objavil návrh zúžiť minimálny priestor pre chodcov zo 150 cm na 120 cm.
Chcela by som vedieť:
Aká analýza predchádzala tomuto návrhu?
Ako návrh reaguje na súčasné svetové trendy v podpore pešieho pohybu, prípadne na populačné zmeny, týkajúce obyvateľstva Slovenskej republiky?
Kto konkrétne, resp. aká organizácia či jednotlivec prišli s týmto návrhom (teda eviduje ministerstvo konkrétne písomné žiadosti, podnety a návrhy na takúto zmenu?)(Tu ma zaujíma špecificky, či sa sťažovali vodiči; policajti, ktorí museli priveľa odťahovať, alebo len zavolal niekto vplyvný so svojim SUV, aby sa stým niečo robilo?)
Ako chce riešiť stretávanie sa viacerých ľudí na chodníku šírky 120 cm, stretávanie sa detského kočíka, vozíka pre ľudí so zdravotným postihnutím, ľudí s barlou, ľudí s taškou na pleci; rodičov, vedúcich za ruky svoje deti s ostatnými ľuďmi a navzájom?
Zaujíma ma tiež, v akom aute / autách minister Kaliňák jazdí, kde parkuje a v akých konkrétnych situáciách chodí pešo (prípadne bicyklom či MHD)?
Odpovede chcem uverejniť na svojom blogu www.pauliniova.blog.sme.sk. Budem rada, ak mi ich pošlete obratom.
V čase, keď svetové metropoly (New York, Londýn, Paríž, Kodaň, Viedeň...) pripravujú a realizujú rozsiahle programy, zamerané na upokojovanie dopravy v centrách miest, na podporu pešieho pohybu a cyklistickej dopravy - aj s výhľadom na blížiaci sa peak - oil,
v čase, keď som si myslela, že od 150 cm vymedzených pre chodcov bez ohľadu na to, aké množstvo ich po chodníku ide (áno, aj keby ich prešlo 100 za minútu a parkujúce auto nechá 1,5 m, nikto ho nemôže odtiahnuť) je už len na krok k normálnemu riešeniu - teda aby autá na chodníkoch neparkovali a aby sa veci riešili systémovo,
nerozumiem návrhu, ktorý je diskriminačný a segregačný (vylučuje viaceré skupiny obyvateľstva z možnosti naplno zdieľať verejný priestor) a ktorý je regresívny (vracia nás naspäť).
Pán minister, vystúpte a kráčajte denne pešo po meste.

Skúste to deň, týždeň, mesiac - a až potom sa vráťte k návrhu, ktorý ste predložili. Dúfam, že vám osobná skúsenosť pomôže ho prehodnotiť...
Doplnené 14:50, 30.11.2009:
Dopĺňam mail, ktorý mi prišiel 13.10:
Dobrý deň.
Z návrhovanej novely zákona o cestnej premávke sa návrh zúžiť šírku na 120 cm vypustil.
Viktor Plézel, ministerstvo vnútra
Doplnené 11:10, 1.12.2009:
Ako reakcia na môj mail, ktorým som naďalej požadovala zodpovedanie všetkých otázok, pretože mi ide o zistenie, ako sa systémovo riešia podobné návrhy a aké motívy / záujmové skupiny stoja za ich spustením, prišiel mi nový mail od Viktora Plézela:
Dobrý deň.
Ako už bolo povedané, priestor pre chodcov sa zo 150 cm na 120 cm zužovať nebude.
Pri všetkej tej nejasnosti jedna jasná správa: tí, čo mi odpovedajú na maily sú naozaj zásadoví.