Výstavba mosta Apollo – časť. 3 – Otočenie mosta

Most Apollo sa vo svete preslávil najmä otočením konštrukcie hlavného mostného poľa vážiaceho 5200 ton ponad rieku Dunaj. Vďaka tejto technológii zhotovenia získal aj cenu OPAL AWARDS 2006 v USA, kde obstál v konkurencii oveľa väčších konštrukcií a  dostal sa medzi prvých 5 ocenených stavieb.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Obrázok blogu

Otáčanie mosta Apollo malo pôvodne začať 18.9.2004 no kvôliproblémom s teflónovými platňami, ktoré slúžili na zníženie trenia medziklznou dráhou a mostnou konštrukciou, sa otáčanie muselo preložiť nanasledujúci deň.

Samotná operácia si vyžadovala viaceré opatrenia  ako napr. stabilizovanie vodnej hladiny Dunajapomocou Vodného Diela Gabčikovo (bez ktorého by podobná technológia zhotoveniabola nemysliteľná) a odstavenie lodnej dopravy na Dunaji.

Otáčanie začalo pristavením súlodia, na ktoré bola eštev prístave pripevnená konštrukcia s klznou dráhou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Následne sa výška klznej dráhy na súlodí nastavila presne dovýšky klznej dráhy na brehu Dunaja. Toto nastavenie výšky sa robilo regulácioumnožstva vody v komorách súlodia (teda keď sa do komory voda načerpala,zvýšil sa ponor súlodia a výška klznej dráhy klesla. Naopak ak sa zosúlodia voda odčerpala výška klznej dráhy stúpla). Po presnom nastavení sasúlodie prisunulo ku klznej dráhe na brehu tak, aby sa dali tieto klzné dráhyvzájomne prepojiť.

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Po prepojení klzných dráh mohlo začať samotné otáčanie mostaskladajúceho sa z troch fáz a to: nasunutie mosta na súlodie,otočenie na Dunaji a nasunutie mosta na pilier.

SkryťVypnúť reklamu

Samotné nasunutie mosta z brehu na súlodie bola veľmináročná operácia, počas ktorej sa každý milimeter podrobne geodeticky sledoval.Bolo totižto potrebné vždy posun zastaviť a doladiť výšku klznej dráhyčerpaním vody z vnútorných komôr súlodia. Vďaka komorám naplnených vodou  bolo možné udržovať balans celého mosta počasjeho nasúvania na súlodie (tiaž vody v týchto komorách musela byťv rovnováhe s tiažou mosta, tak aby nedochádzalo k prílišnémunakláňaniu súlodia a teda aj celého mosta)

Obrázok blogu

Nasúvanie mosta na súlodie:

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Po presunutí celého mosta na súlodie sa klzná dráha odpojilaod brehu a začala sa divácky najzaujímavejšia časť otáčania mosta na Dunaji.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Schému princípu otáčania sa dá najlepšie vysvetliť nanasledujúcom obrázku:

Obrázok blogu

Most ťahalo vojenské vozidlo z pravého brehu Dunaja.Pôvodne ho malo ťahať iba približne do jednej tretiny a odtiaľ ho už malotáčať samotný prúd Dunaja. Realita bola však taká, že vďaka stabilizáciihladiny Vodným Dielom sa tok natoľko spomalil, že nebol schopný s mostompohnúť. Trebalo ho preto neustále ťahať z brehu a brzdné navijakyboli v podstate úplne zbytočné.

Obr.1 – Vojenský "vyprosťovák" Obr. 2 – Brzdnénavijaky

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Štvrťkruhová dráha po ktorej sa otáčal druhý okraj mosta.

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Postup otáčania bol rozdelený na viacej úsekov počas ktorýchsa most neustále geodeticky sledoval a porovnával s teoretickoupolohou.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Takto sa most dostal až k pilieru v Dunaji. Preddosunutím súlodia sa opäť výška klznej dráhy doladila čerpaním vodyz komôr súlodia.

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

V poslednej fáze otáčania bolo potrebné súlodiepritiahnuť k pilieru loďami, nakoľko ťahanie “vyprosťovákom“ z pravéhobrehu už pre nedostatok priestoru nebolo možné Teória o unášaní súlodia prúdomDunaja sa nepotvrdila ani v tejto fáze keď už most bol takmer kolmý nasmer toku Jednoducho hladina Dunaja bola vďaka regulácii Vodným DielomGabčíkovo pokojná ako hladina jazera.

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Následne sa spojila klzná dráha súlodia s klznou dráhouosadenou na pilieri.

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Presun mosta na pilier bol opäť rozdelený na niekoľko krokovv ktorých bolo potrebné čerpaním vody udržiavať balans celej konštrukcie(ako sa most posúval na pilier dochádzalo k odľahčovaniu súlodiaa tak trebalo udržiavať rovnováhu priťažením načerpávanou vodou).

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Nakoniec sa súlodie odpojilo a most sa osadil do svojejdefinitívnej polohy.

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Priebeh otáčania sledovalo množstvo ľudí, ktorý ho zachytiliaj svojimi fotoaparátmi a tak sa nazbierali fotky z rôznych uhlovpohľadu:

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Pohľad na otáčanie mosta z nábrežia Dunaja:

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Pohľad na otáčanie mosta z budovy Presscentra:

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Nakoniec všetko dobre dopadlo a niektoré katastrofickéscenáre sa našťastie nenaplnili. Inteligencia ľudí mohla opäť sláviť jedenveľký konštrukčný úspech a hranica možností vo výstavbe mostov sa opäťposunula o stupeň ďalej.

Obrázok blogu

Aj keď most bol už namieste ostávalo ešte množstvo roboty,väčšej či menšej, ktorá nebola síce taká veľkolepá ako samotné otáčanie mosta,no pre montážnikov bola rovnako náročná.

Pre tých čo strávili na tejto stavbe aspoň zopár mesiacovnavždy ostane v ich srdciach a vždy keď pôjdu okolo budús radosťou spomínať na všetky zážitky čo tu zažili, na kamarátov zo stavbya na najnáročnejšie dni akými boli aj dni otáčania oceľovej konštrukcie.

Tiež môžu byť všetci právom hrdý na robotu ktorú odviedlia dúfam že tento most bude slúžiť ešte dlho po tom ako tu už oni nebudú.....

Obrázok blogu

....počas výstavby prišli o život dvaja ľudia ....

Peter Paulík

Peter Paulík

Bloger 
  • Počet článkov:  60
  •  | 
  • Páči sa:  31x

Stavebná fakulta STU - Katedra betónových konštrukcií a mostovKNIHA:Mosty na území Slovenska Zoznam autorových rubrík:  Veda a filozofiaMostyStatikaVšeličo

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

217 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu