
Otáčanie mosta Apollo malo pôvodne začať 18.9.2004 no kvôliproblémom s teflónovými platňami, ktoré slúžili na zníženie trenia medziklznou dráhou a mostnou konštrukciou, sa otáčanie muselo preložiť nanasledujúci deň.
Samotná operácia si vyžadovala viaceré opatrenia ako napr. stabilizovanie vodnej hladiny Dunajapomocou Vodného Diela Gabčikovo (bez ktorého by podobná technológia zhotoveniabola nemysliteľná) a odstavenie lodnej dopravy na Dunaji.
Otáčanie začalo pristavením súlodia, na ktoré bola eštev prístave pripevnená konštrukcia s klznou dráhou.



Následne sa výška klznej dráhy na súlodí nastavila presne dovýšky klznej dráhy na brehu Dunaja. Toto nastavenie výšky sa robilo regulácioumnožstva vody v komorách súlodia (teda keď sa do komory voda načerpala,zvýšil sa ponor súlodia a výška klznej dráhy klesla. Naopak ak sa zosúlodia voda odčerpala výška klznej dráhy stúpla). Po presnom nastavení sasúlodie prisunulo ku klznej dráhe na brehu tak, aby sa dali tieto klzné dráhyvzájomne prepojiť.



Po prepojení klzných dráh mohlo začať samotné otáčanie mostaskladajúceho sa z troch fáz a to: nasunutie mosta na súlodie,otočenie na Dunaji a nasunutie mosta na pilier.
Samotné nasunutie mosta z brehu na súlodie bola veľmináročná operácia, počas ktorej sa každý milimeter podrobne geodeticky sledoval.Bolo totižto potrebné vždy posun zastaviť a doladiť výšku klznej dráhyčerpaním vody z vnútorných komôr súlodia. Vďaka komorám naplnených vodou bolo možné udržovať balans celého mosta počasjeho nasúvania na súlodie (tiaž vody v týchto komorách musela byťv rovnováhe s tiažou mosta, tak aby nedochádzalo k prílišnémunakláňaniu súlodia a teda aj celého mosta)

Nasúvanie mosta na súlodie:




Po presunutí celého mosta na súlodie sa klzná dráha odpojilaod brehu a začala sa divácky najzaujímavejšia časť otáčania mosta na Dunaji.


Schému princípu otáčania sa dá najlepšie vysvetliť nanasledujúcom obrázku:

Most ťahalo vojenské vozidlo z pravého brehu Dunaja.Pôvodne ho malo ťahať iba približne do jednej tretiny a odtiaľ ho už malotáčať samotný prúd Dunaja. Realita bola však taká, že vďaka stabilizáciihladiny Vodným Dielom sa tok natoľko spomalil, že nebol schopný s mostompohnúť. Trebalo ho preto neustále ťahať z brehu a brzdné navijakyboli v podstate úplne zbytočné.
Obr.1 – Vojenský "vyprosťovák" Obr. 2 – Brzdnénavijaky


Štvrťkruhová dráha po ktorej sa otáčal druhý okraj mosta.


Postup otáčania bol rozdelený na viacej úsekov počas ktorýchsa most neustále geodeticky sledoval a porovnával s teoretickoupolohou.


Takto sa most dostal až k pilieru v Dunaji. Preddosunutím súlodia sa opäť výška klznej dráhy doladila čerpaním vodyz komôr súlodia.


V poslednej fáze otáčania bolo potrebné súlodiepritiahnuť k pilieru loďami, nakoľko ťahanie “vyprosťovákom“ z pravéhobrehu už pre nedostatok priestoru nebolo možné Teória o unášaní súlodia prúdomDunaja sa nepotvrdila ani v tejto fáze keď už most bol takmer kolmý nasmer toku Jednoducho hladina Dunaja bola vďaka regulácii Vodným DielomGabčíkovo pokojná ako hladina jazera.


Následne sa spojila klzná dráha súlodia s klznou dráhouosadenou na pilieri.




Presun mosta na pilier bol opäť rozdelený na niekoľko krokovv ktorých bolo potrebné čerpaním vody udržiavať balans celej konštrukcie(ako sa most posúval na pilier dochádzalo k odľahčovaniu súlodiaa tak trebalo udržiavať rovnováhu priťažením načerpávanou vodou).


Nakoniec sa súlodie odpojilo a most sa osadil do svojejdefinitívnej polohy.


Priebeh otáčania sledovalo množstvo ľudí, ktorý ho zachytiliaj svojimi fotoaparátmi a tak sa nazbierali fotky z rôznych uhlovpohľadu:




Pohľad na otáčanie mosta z nábrežia Dunaja:






Pohľad na otáčanie mosta z budovy Presscentra:




Nakoniec všetko dobre dopadlo a niektoré katastrofickéscenáre sa našťastie nenaplnili. Inteligencia ľudí mohla opäť sláviť jedenveľký konštrukčný úspech a hranica možností vo výstavbe mostov sa opäťposunula o stupeň ďalej.

Aj keď most bol už namieste ostávalo ešte množstvo roboty,väčšej či menšej, ktorá nebola síce taká veľkolepá ako samotné otáčanie mosta,no pre montážnikov bola rovnako náročná.
Pre tých čo strávili na tejto stavbe aspoň zopár mesiacovnavždy ostane v ich srdciach a vždy keď pôjdu okolo budús radosťou spomínať na všetky zážitky čo tu zažili, na kamarátov zo stavbya na najnáročnejšie dni akými boli aj dni otáčania oceľovej konštrukcie.
Tiež môžu byť všetci právom hrdý na robotu ktorú odviedlia dúfam že tento most bude slúžiť ešte dlho po tom ako tu už oni nebudú.....

....počas výstavby prišli o život dvaja ľudia ....