Okrem Ježišových podobenstiev boli v Novom zákone ďalšie dve pasáže, ktoré inšpirovali vo mne mysticko-fantazijné ja. Najskôr to bol List Židom a na záver, ako čerešnička na torte, bolo Zjavenie Jána. Na chvíľu sa pristavím pri Zjavení. Stačí si hneď zo začiatku zobrať listy cirkevným zborom. Akosi prirodzene som sa k jednému zo zborov prihlásila a mala som podvedomý pocit, že práve ten presne vyjadruje moje vnútorné hodnoty. Potom opis všemožných katastrof v podvedomí vyvoláva otázku – už sa to stalo, alebo ešte nie? Určite mnohí, čo sme to čítali, sme sa museli vysporiadať s otázkou: „Patrím aj ja medzi tých 144.000?“ Alebo ďalší obraz – neviestka – kto je to? A čo je vlastne ten Nový Jeruzalem? V dnešnej dobe je zaujímavé sledovať, ako rôzne si tie obrazy vysvetľujeme. Ako vzniklo mnoho nových odnoží náboženstiev, ktoré sa po svojom pokúšajú vysporiadať s hádankami ukrytými v Zjavení. Podľa mňa je to silný, podmaňujúci materiál.
Pri skúmaní histórie som objavila jeden myšlienkový prúd, ktorý naznačuje, že kdesi na prelome vekov nebol Ježiš jediný, ktorý dokázal vyjadrovať myšlienkové hlavolamy v podobe zaujímavých obrazov. Tento prúd je súhrnne označený pojmom gnosticizmus. Asi by som mala rozobrať, čo je to za prúd, ale osobne si nemyslím, že sa patrí liezť do kapusty religionistom, takže snáď bude stačiť odkaz – pre tých, ktorí chcú vedieť viac.
Bolo pre mňa prekvapením, keď som sa dozvedela, že Zjavenie alebo List Židom majú podľa niektorých prameňov gnostický pôvod. Podľa niektorých výskumníkov je Zjavenie dielom dokonca až dvoch gnostických autorov. Keď som sa zamyslela nad zdvojenými opismi katastrof, tak sa mi to ani nezdá byť až tak veľmi „uletená“ teória. O tom, že ma oslovilo Tomášovo evanjelium som už písala – tiež je radené do gnózy.
Zaujalo ma to a tak som sa vydala na dobrodružstvo skúmania tejto filozofickej línie. Pojem gnóza je veľmi zmätočný a každý si pod ním môže vybaviť niečo iné. Aby som bola konkrétna, napríklad som objavila novodobých zástancov gnózy, ktorí jej počiatky spájajú s východnými náboženstvami a hrdo sa hlásia k odkazu Šimona Mága. Ten bol spomínaný aj v Skutkoch apoštolov – kapitola 8, verš 9 – 25. Veď to môžete posúdiť aj sami.
Ja ale píšem o inej línii – skôr zameranej na preduchovnelé poznanie, než na konanie zázrakov. Objavila som Klementa Alexandrijského aj s jeho úvahami. Objavila som Evanjelium pravdy, ďalší výpovedne silný materiál. Našla som samozrejme aj kopu iných materiálov, ktoré sú tiež gnostického pôvodu, ale nad ich odkazom som sa len pousmiala. Naozaj, keď som sa pustila do pátrania, objavila som všeličo. Mne to pripadalo ako prehŕňanie sa v kope písmeniek kvôli zopár vetičkám. Ale keď som ich našla, tak už som neľutovala námahu a čas, kým som sa k nim dopracovala.
Dozvedela som sa, že gnóza bola jedným z prirodzených kresťanských prúdov. V priebehu druhého storočia sa stala neprijateľnou a prvým bojovníkom proti nej bol Lyonský biskup Irenej. Vraj zanikla (niekedy v 6. storočí) aj vďaka tomu, že si nebudovala žiadnu organizačnú štruktúru. Červíka som už do hlavy dostala. Ako je možné, že takéto myšlienkovo silné hnutie zaniklo? Na mňa totižto gnóza, alebo presnejšie niektorí jej predstavitelia, pôsobili ako prirodzení myšlienkoví pokračovatelia Ježišovho odkazu. Jednou z možných odpovedí je, že časť jej reprezentantov sa dostala na šikmé chodníčky. Jednoducho povedané učarovala im mágia – to tajomné a záhadné tam kdesi za oponou, ktoré sa rozhodli skúmať alebo ovládať. A tak sa poznanie, ktoré malo byť predovšetkým zamerané dovnútra a malo smerovať skôr k zduchovneniu človeka, zameralo na jeho vonkajšie prejavy. Keď k tomu primiešame ešte naše ľudské ego, môže byť výsledok hotovou pohromou.
Ako som si všimla, pod slovíčkom gnóza si môžeme vybavovať rôzne, priam protichodné súvislosti. Dokonca z pohľadu kresťanských náboženských smerov je to prúd jednoznačne negatívny. Možno je tak aj lepšie. Objaviť skryté posolstvo v týchto dielach potom môžu len tí, ktorí sa nedajú odradiť cudzím škatuľkovaním, ale hľadajú podľa vlastného rozumu. Preto ani ja nejdem podrobne rozpisovať, čo ma na gnóze zaujalo, veď možno pre vás, ak sa tiež vydáte na takéto dobrodružstvo, to bude len znôška prázdnych alebo naivných slov. Ktovie? ;)