Teraz úprimne. Kto z vás si celú zmluvu podrobne preštudoval pred tým ako ju podpísal? Ale pozor, vrátane všetkých tých dodatkov a odvolávok na zákony ktoré s ňou súvisia. V každodennej praxi, v zhone každodenného života sa to ani nedá stihnúť. Sme vlastne vydaní na milosť a nemilosť všetkým s ktorými ideme nadväzovať zmluvný vzťah a ktorým dôverujeme. Problém je ešte vypuklejší ak si predstavíme že tieto záležitosti si ide vybavovať osemdesiatročná babička, ktorá si ešte k tomu zabudla doma aj okuliare.
Potom to funguje asi tak, že tu sa podpíšte a ešte tu sa podpíšte, potom choďte hore na druhé poschodie a potom už len zaplatíte a už len jeden podpis a hotovo. Toto je život. Že by to takto nemalo byť? Ale tak to je, lebo inač sa to asi ani nedá. Všetky zmluvy okolo mobilov, potom manuály, tlačivá okolo bankomatových kariet ktoré podpisujeme, podmienky pre používanie softwerov s ktorými súhlasíme jediným kliknutím na obrazovke počítača, všetko to sa na nás valí zo všetkých strán takmer každý deň a my len podpisujeme a podpisujeme. A potom zrazu blesk z jasného neba. Doma mám vypnutý elektrický prúd a som označkovaný ako čierny odberateľ. Dva dni pred vianocami. No a na reklamačnom oddelení v elektrárni podľa toho aj s vami zaobchádzajú. Zmluvne podmienky ste podpísali a tam je to jasne uvedené. Nepomáhajú ani argumenty že si svoje účty poctivo a včas platíte už roky a nikdy v život by vás také čosi ani nenapadlo.
Potom si už na preštudovanie všetkých tých papierov čas urobíte. A zrazu objavíte onú nášľapnú mínu, ktorá vyhodila do luftu vašu česť aj vaše peniaze.
V podstate je to technický problém, nie legislatívny. Elektrárne totiž nemajú v dostatočnej miere zabezpečené svoje technické zariadenia proti nedovolenému zásahu a preto takýmto nenápadným spôsobom celú zodpovednosť presunuli na naše plecia. Na plecia nás všetkých drobných odberateľov. Veď ako môžem zodpovedať za elektromer ktorý je vonku na verejnom mieste na schodišti, kde sa denne pohybuje množstvo ľudí.
Z toho to pohľadu je jasné že tieto podmienky, ktoré sú uvedené v zmluve medzi mnou a elektrárňami sú pre mňa ako odberateľa jednoducho nevykonateľné.
Zaplatil som, lebo som nemohol ostať bez elektriny. To že som v tom nevinne nikoho nezaujíma a v tomto momente to tu ani nechcem rozoberať.
Čo ma ale vážne znepokojuje je skutočnosť, že ak som chcel doma svietiť, musel som túto rozporuplnú zmluvu znovu podpísať aj napriek tomu že už teraz presne viem čo obsahuje. A časovaná bomba zase tiká:
o ôsmej ráno pôjdem z domu, skontrolujem elektromer, všetko v poriadku.
o deviatej niekto príde, poruší plombu elektromeru a hneď na to ma aj nahlási.
o desiatej prídu pracovníci z elektrárni, odpoja ma, a označia za čierneho odberateľa.
A nič na svete mi nepomôže.
Jediné možné riešenie je strážiť rozvádzač 24 hodín denne. Už som si kúpil dva páry teplých ponožiek.
Budeme sa striedať s manželkou a s detičkami. Veď táto situácia sa môže zopakovať znova o mesiac, alebo o rok a možno už zajtra. A čo vy? Máte už teplé ponožky?
autor: Ivan Jurčík - odberateľ