Dňa 16. 1. t.r. sme si na STV 1 mohli pozrieť reportáž pani redaktorkyKataríny Začkovej s názvom Zatúlaný drop, umne zaradenú do programu Reportéri. Nebudem sa terazvyjadrovať k „chudákom" dropom, ktorí žiaľ už u nás nemôžu (či lepšiepovedané asi nechcú) ani len zimovať, nie to ešte hniezdiť, vzhľadom napodmienky, ktoré sú u nás na Slovensku pre nich vytvorené. Za to môže viacfaktorov, ktoré boli i neboli v reportáži uvedenéa v podstate ich spôsobujeme svojou činnosťou my, ľudia. Áno,v minulosti niektoré z týchto faktorov neboli, ale boli zaseu nás dropy. A to si myslím, že v konečnom dôsledku aj boloprezentované. Úloha reportáže splnená.
Skôr sa chcem samostatne vyjadriť k niektorým pasážam tejto reportáže.Lepšie povedané k jednej problematike. Jedná sa o Chránený areál Dropie (alebo chránené nálezisko?). Názor istéhopána (ospravedlňujem sa mu, že ho nebudem menovať, ale nezapamätal som si jehomeno), ktorý tento areál prirovnal k jednému veľmi veľkému a zrejmevýhodnému poľovnému revíru za „štátne peniaze". Možno, že s týmto názoromsa niekde stretol, možno že si ho ako poľovník (možno pri spoločnej poľovačkev uvedenom revíri) sám vytvoril. Možno má iný dôvod to takto nazývať.Neviem teda ako prišiel k tomuto názoru, ale je to jeho názor a mnenezostáva nič iné ako ho akceptovať.
Prečo? Sám som areál Dropie navštívil, nie za účelom poľovačky,a vôbec som nemal z toho dojem poľovného revíru. Ba práve naopak. Malsom z toho dobrý pocit a podľa reakcií ostatných zúčastnených somnebol sám. Areál pod správou Slovenskej agentúry životného prostredia má podľamôjho názoru asi to najlepšie využitie, aké v súčasnosti môže mať. Využívaho Stredisko environmentálnej výchovy SAŽP pri praktickej (toto slovíčko by somrád zdôraznil) environmentálnej výchove pre deti, žiakov a študentovstredných i vysokých škôl, ale aj ich učiteľov. A myslím, že úroveňtohto zariadenia pre tento účel je naveľmi vysokej úrovni. Veď, vždy je lepšie raz počuť ako stokrát vidieť.A aplikovať túto „starú múdrosť" do výchovného procesu je o tocennejšie. Žiaci takto majú možnosť nielen pasívne sledovať výklad učiteľa azapájať tak akurát svoju predstavivosť podľa obrázkov v učebniciach. Taktomôžu aspoň na malú chvíľu aj niečo prakticky vidieť, prípadne urobiť.A to, čo môžu prakticky vidieť a hlavne naučiť sa a spraviť, jeveľa. A pohľad na osamotenú samicu dropa, s následným výkladom odbornéholektora, o čo všetko môžeme prísť ak nezmeníme svoj postoj voči svojmuživotnému prostrediu ....no lepší príklad im na žiadnej hodine prírodopisunemôžete dať.
A teraz k tej nestrannosti. Toto je môj pohľad na Chránený areálDropie, na ktorý keby sa opýtajú z televízie mňa, budem prezentovať.A takto som si ho vytvoril. Je tomôj názor, tak môžete súhlasiť, alebo nie. Chyba je iba v tom, že mňa sana názor o chránenom areáli Dropie nik nepýtal. A vôbec pýtali saniekoho iného. Alebo dali možnosť reagovať na názor, ktorý bol prezentovanýv reportáži?
Nepripomína Vám to niečo? Napríklad taký onen večerný štvrtok opäť naSTV? Kde názor o nestrannosti STV už bol prezentovaný inými ľuďmi?A opäť, kde nebola možnosť zaujať protistanovisko? Je to len náhoda,že tieto dve relácie majú tak trochu niečo spoločné?
A nie je tých relácií viac?
Autor: Peter Janovic
(Blog Prvý pokus je určený novým autorom, ktorí chcú uverejniť len jeden článok, alebo sa chcú podľa reakcií naň rozhodnúť, či písať pravidelne.)