Prečo by mal starosta, ktorý podceňuje rozvoj obce a len bohapusto míňa prostriedky obce dostávať plat v takej výške? Čím si to zaslúžil? Nehovorím ani o tom, akým spôsobom sa výška platu starostu schvaľuje. Bol som sám svedkom ako na obecnom zastúpení informovali o výpočte platu starostu ale výsledná suma, ktorú bude starosta dostávať neodznela. A obyvatelia obce boli spokojní. Nevedia si totiž vypočítať, koľko pán starosta nakoniec dostane. Nevedia aká je priemerná mzda v národnom hospodárstve za predchádzajúce obdobie (za minulý rok 2010 je to 769 EUR), nevedia akým koeficientom sa plat prepočítava (podľa počtu obyvateľov obce - konkrétne dva a pol tisícová obec má x 2,2) a nevedia, že obecné zastupiteľstvo k tomuto výsledku môže ešte prilepiť ďalší násobok za...ja vlastne ani neviem za čo. Koho by zaujímala problematika výpočtu môže pozrieť do Zákona NR SR č. 253/1994.
Zo zasadnutia odišli spokojní, ale keď som sa ich opýtal na konkrétnu sumu tak som sa musel v podvedomí strašne smiať (alebo skôr plakať) ako k tejto sume, ktorá nebola ani ¼ platu, prišli. Som toho názoru, že obyvatelia obce by mali vedieť presnú sumu akú starosta dostáva, pretože ho platia aj oni sami. Oznamovanie výpočtu, ale neoznámenie výslednej sumy je len jednou z nekalých praktík. Do tých počítam aj dohadzovanie zákaziek kamarátom, na poslednú chvíľu a bez preskúmania jednohlasne schválené uznesenia, zmluvy, výdavky... Nechcem sa dotknúť všetkých starostov lebo viem, že sú takí, ktorí sa časti svojho platu vzdali pre prospech obce a každý deň bojujú o rozvoj obce. Takí si plat zaslúžia. Ale koľko je obcí, kde si obyvatelia môžu povedať, že ich obec kráča správnym smerom, že za posledných 5 rokov vidia výsledky práce a rozvoj v obci?
Prečo teda nie je platený starosta podľa hospodárenia obce? Prečo si nezodpovedný starosta môže dovoliť priviesť obec na pokraj krachu a ešte za to brať nehorázny plat? Možno je to spôsobené tým, že nemá dostatočnú vzdelanosť pri nástupe do funkcie, možno je to nastavením kriterií pre obsadenie miesta starostu, možno je to jeho ekonomickou, technickou, riadiacou, odbornou a inou neschopnosťou, alebo jednoducho potrebou „nabaliť sa" pokiaľ som pri koryte.
Naša samospráva je mladá a nedá sa hneď nastaviť model, ktorý by všetkým vyhovoval a tak ho postupne ladíme na naše podmienky. Téma platov sa však dotýka všetkých obyvateľov obcí, ktorí veľa krát ani netušia koľko ich starosta vlastne zarába. A to som ešte neuvádzal odmeny, ktoré si pravidelne starostovia prideľujú za dobre vykonanú prácu a o ktorých výške tiež väčšina obyvateľov obce netuší keďže sa prezentujú ako trojnásobok platu starostu a nie reálnym číslom. Jediné čoho sa bojím je, aby si starostovia tento úbytok zo zákona nevynahradili príjmom z iného zdroja, čím môžu uškodiť obci ešte viac. To, že sa vrchná hranica platov znížila je správny krok, ale týchto krokov je ešte potrebné urobiť veľmi veľa aby prepojenie štát - samospráva - občan fungovalo k spokojnosti všetkých troch.
autor: Peter Kmeťo