Takýto stav ale nie je dlhodobo udržateľný z viacerých dôvodov. Prvým je zhoršujúce sa životné prostredie v dôsledku emisií výfukových plynov zo spaľovacích motorov. Na Slovensku tento jav až tak necítime, no stačí navštíviť niektoré zo svetových veľkomiest a nadýchnuť sa. O hluku z dopravy, problémoch s parkovaním či fenoméne globálneho otepľovania by sa tiež dalo dlho diskutovať.
Ďalším faktorom ovplyvňujúcim priamo naše peňaženky sú rastúce ceny ropných palív, ktoré stúpajú a budú stúpať v dôsledku vysokého dopytu a zmenšujúcich sa zásob ropy. Jeden môj profesor na vysokej škole hovoril, že „Doba kamenná sa neskončila preto, že by sa ľuďom minul kameň". Takže aj keď sa raz v ďalekej budúcnosti ropa minie, bude prirodzené začať používať iný zdroj pohonu.
Čakať dovtedy, pokiaľ studňa vyschne, by však nebolo rozumné. Ropa je veľmi potrebná aj v iných oblastiach priemyslu, nielen vo výrobe palív. Opäť by sa dalo polemizovať o alternatívnych palivách vyrábaných z rastlín, no pri uvážení, koľko ľudí na svete trpí nedostatkom potravín, mi príde nesprávne využívať ornú pôdu na to, aby sme sa mohli voziť na autách. Čo sa s tým dá robiť ?
Riešenie tejto situácie existuje, skúmajú ho vedci a inžinieri na celom svete a postupne sa dostáva do povedomia aj širšej verejnosti. Je ním doprava založená na elektrickej energii, inak povedané elektromobilita.
Elektromobilita je novovznikajúce odvetvie, ktoré v sebe spája automobilový priemysel, energetiku, informačné a komunikačné technológie. Elektrické automobily avšak nie sú novinkou posledných dní. Prvé vozidlo, ktoré prekonalo rýchlosť 100 km/h, bol elektromobil v roku 1899. Začiatkom 20. storočia jazdilo po cestách viac elektromobilov ako vozidiel so spaľovacími motormi, no s vynájdením elektrického štartéra a zavedením sériovej výroby sa dominantne presadili vozidlá so spaľovacími motormi.
Návrat k elektromobilom možno badať v poslednej dobe, práve v súvislosti s vyššie uvedenými problémami. Automobily poháňané elektrickou energiou majú mnoho výhod. Sú nimi najmä bezemisná prevádzka, tichší chod, dobrá dynamika jazdy či nižšie prevádzkové a servisné náklady.
Prečo sa teda na nich už dávno nevozíme ? Treba totiž povedať niečo aj o ich nevýhodách, na ktoré ale existujú postupy, ako ich odstrániť.
Často sa spomína najmä krátky dojazd elektromobilov v dôsledku nedostatočnej kapacity elektrických akumulátorov. Tu je potrebné sa zamyslieť, koľko kilometrov denne najazdíme. Štatistické prieskumy hovoria, že 90 % vodičov najazdí denne menej ako 70 km. Viac ako polovica obyvateľov Slovenska žije v mestách, kde sa priemerná rýchlosť pohybuje na úrovni 40 km/h. Elektromobily sú primárne určené na mestskú prevádzku a ich zámerom nie je úplne nahradiť autá so spaľovacími motormi, ale vytvoriť nový segment v ponuke na trhu. Zamyslime sa, potrebujeme na svoju dennú potrebu vlastniť automobil, ktorý prejde bez zastavenia 700 km ? Na občasné dlhšie cesty je možné si takéto auto požičať či použiť autobus alebo vlak.
Ďalším pomyselným problémom je nabíjanie akumulátorov elektromobilu. Tu sú dva problémy, čas potrebný na nabíjanie a rozmiestnenie verejných nabíjacích staníc. Je pravdou, že nabíjanie akumulátorovej batérie elektromobilu zo štandardnej domovej zásuvky trvá 6 až 8 hodín. No existujú rýchlonabíjacie stanice, ktoré to dokážu za menej ako 30 minút či dokonca výmenníkové stanice na akumulátory, ktoré zvládnu výmenu vybitého akumulátora za plne nabitý za rovnaký čas, než ako natankujete plnú nádrž. Budovanie nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily nie je lacná záležitosť, preto sa deje postupne.
Plné nabitie akumulátora elektromobilu stojí 2 až 3 Eurá a elektromobil za túto cenu prejde viac ako 100 km, takže jeho prevádzka je dnes asi 3-4 krát lacnejšia ako prevádzka vozidla so spaľovacím motorom. Pri najazdení veľkého počtu kilometrov by sa investícia do elektromobilu mohla vrátiť do 4-5 rokov.
Nákupné ceny dnešných elektromobilov nie sú vôbec nízke. Je však potrebné si uvedomiť, že sú v ponuke predajcov ešte len necelé dva roky. Dobrým príkladom sú mobilné telefóny, ktoré dali ľuďom voľnosť v komunikácii. Keď prišli pred tridsiatimi rokmi na trh prvé mobily, vážili jeden kilogram a stáli niekoľko tisíc dolárov. Vďaka ich neustálemu vývoju a masovej produkcii má dnes prístup k mobilným telefónom viac ako 70 % svetovej populácie a tie najlacnejšie stoja len pár eur. S postupným rozširovaním zavádzania obnoviteľných zdrojov elektrickej energie, najmä slnečnej a veternej energie, sa vytvorí priestor aj na ekologické nabíjanie elektromobilov v inteligentných rozvodných sieťach, čo taktiež podporí ich zavádzanie do prevádzky.
Dnes máme na Slovensku v prevádzke asi 35 elektromobilov, no postupne budú pribúdať s príchodom nových modelov svetových značiek. Od budúceho roka sa bude dokonca jeden model elektromobilu na Slovensku aj sériovo vyrábať. Netreba zabúdať ani na hybridné pohony automobilov, ktoré kombinujú spaľovací motor a elektromotor tak, že naplno využívajú ich výhody a potláčajú ich nevýhody, čím umožňujú efektívnejšiu prevádzku vozidla. Hybridné pohony budú preklenovacím článkom v prechode na čistú elektromobilitu.
Kedy sa teda dočkáme rozšírenia elektrických vozidiel ? Bude to závisieť predovšetkým od nás všetkých, spotrebiteľov - vodičov, či prijmeme túto technológiu, respektíve či sa firmám zainteresovaným v tejto oblasti podarí presadiť na trhu a osloviť zákazníkov. Vedci a výskumníci, ak budú dostatočne podporovaní, taktiež môžu pomôcť v implementácii pokročilých technológii do elektromobility, akými sú napríklad nové materiály na uskladnenie energie či vodíkové palivové články.
Na Slovensku sa ročne predá asi 70 000 nových automobilov. Keby aj hneď všetky z nich boli elektromobily, tak úplný prechod od spaľovacích motorov k elektromobilom by trval 25 rokov.
autor: Vladimír Staňák (autor pracuje ako výskumný pracovník na Fakulte elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave)