Medzi Východom a Západom (Ravennské zamyslenie)

Geopolitika do kostola nepatrí, ale v ravennskom San Vitale som si nevedel pomôcť!

Medzi Východom a Západom (Ravennské zamyslenie)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Stál som kedysi na Islande na mieste, kde sa stretá americká a európska litosferická doska. Postaviť sa tam je zvláštny pocit, keď sa vám podarí vžiť do toho, že všetko napravo je Amerika a naľavo Európa (alebo naopak, keď sa otočíte tvárou na sever), ale v zásade to okrem častých zemetrasení pre ľudstvo nič neznamená. To nájsť taký civilizačný zlom, ohmatať ho, precítiť, by asi bol onakvejší zážitok! A verte tomu, že miesto, kde také niečo môžete zažiť, existuje! Nedávno som ho navštívil.

Starý, dobrý (?) Huntington nakreslil deliacu líniu medzi západnou civilizáciou a Východom na hraniciach, prípadne niekde pekných pár kilometrov smerom do vnútrozemia Ríše zla a potom krížom cez Balkán - Transylvánia dnu, zvyšok Rumunska von, Slovinsko, Chrovátsko dnu, ostaná Juhoška von, a všetko na juhovýchod od Dubrovnika von.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Tak áno, rozumiem, na východ od tej hrubej čiary sú popi, kadidlo, ikonostasy, a tak ďalej, a tak podobne. Strýko Sam ale nezohľadnil jednu podstatnú vec, a síce, či tí popi tým kadidlom okiadzajú Boha, alebo cára. To by ju musel podstatne prekresliť. Veď už keď písal svoj slávny Clash of Civilisations, mali sme na svojej, západnej strane pravoslávnych Grékov. A postupne sa k nám pridali ďalší vyznávači toho, čo oni neskromne volajú pravá viera - orthodoxía: Rumuni, Bulhari, Macedónci, a chcú k nám ďalší, napríklad Moldavci, nie celkom presvedčivo Srbi, Gruzínci, možno aj Arméni a hlavne Ukrajinci. Ako pozerám, tak pozerám, ale na druhej strane ostal(i) už iba okiadzači cára.

SkryťVypnúť reklamu

Tak mi ten Huntington s jeho hrubou čiarou prišiel na um nedávno, keď som s hlavou vyvrátenou nahor bez dychu sledoval výzdobu kostola San Vitale v Ravenne. Dobre sa pozrite na ten obrázok! Huntingtonova linka krája dva svety nekompromisne, nepriateľsky, nezmieriteľne, ale je to len čiara, nič viac. V San Vitale vedľa seba oba svety koexistujú už pár stáročí a Samova čiara je úplný šuvix oproti kontrastu medzi byzantskými mozaikami a tým všetkých ostatným, západným, čo v San Vitale postupne pribúdalo. Pozrite na tie strnulé ikony vytvorené z farebných kociek zo zlata, skla a mramoru, podobné výjavom na ikonostasoch pravoslávneho sveta, ktoré sa v podstate nezmenili a používajú rovnaké formy už hádam 1500 rokov v prapodivnej komunikácii s barokovou maľbou na kupole, ktorá zďaleka nemá porovnateľnú historickú hodnotu, veď tam pribudla až v nejakom 18. storočí, má však úplne inú cenu. Jednak sa nedá ani omylom zrovnávať priam čarovná kvalita zobrazenia, zachytenia skutočnosti barokovým kumštom s byzantínskym umením, každopádne však bol barok významnou, ale iba jednou z mnohých etáp vývoja západného umenia, architektúry, maľby, sochárstva, hudby a literatúry.  Romanesque, gotika, znovuzrodenie, temný - ale nie, to sú hlúposti - v skutočnosti prenádherný barok, klasika, romantizmus, secesia, funkcionalizmus, konštruktivizmus a dekonštruktivizmus a ďalšie štýly (píšem “ďalšie štýly”, aby som sa vyhol frfľaniu chlapa v rokoch na postmodernú dobu). Popri tom gregorián, Palestrina, polyfónia, organ, zbory, opera, requiemy, litánie, vešpery, trubadúri aj inkvizítori, mystika kláštorov, vzdelanosť, slobodné umenia a univerzity. Ale veď dobre, aj náboženské vojny, indexy, Borgiovci a nevraživosť, ako všade inde. Prežili však univerzity, Aquinas, gotika, Buonarroti s Leonardom, dominikáni a jezuiti, Kant, Newton, Bach a Mozart, aby som spomenul aspoň niečo a niekoho. A kostoly, kláštory, maľby, sochy, hudba, veda a technika a hlavne caritas. A ešte nedokonalá zastupiteľská demokracia,  konštitučné monarchie, rozsiahle slobody.

SkryťVypnúť reklamu

A na východe zatiaľ čo? Stále rovnaké, aj keď, priznajme si to, krásne ikony, stále rovnaký, hoci aj prenádherný nápev na Hospody pomiluj (v niekoľkých jazykoch) a stále rovnaké, rozprávkovo pekné kostoly a kláštory. Ináč nič. Treba však pochopiť jedno: východnému kresťanstvu, myslím tým tomu konštantínopolskému, uťala hlavu zakrivená osmanská šabľa. Odvtedy sa hľadá a ja si myslím, že sa už nenájde. Konštantínopol je už nadobro Istanbulom a za Tretí Rím sa vyhlásilo hlavné mesto (neskoršej) Ríše zla, ktorá nemala a nemá svetu čo ponúknuť. Akýkoľvek pokrok zaznamenala len a len vďaka komunikácii so Západom, a jej bradatí popi vždy mávali kadidlami okolo mocných ich sveta - od cárov, cez boľševických predsedov najvyššieho Sovietu Sovietskeho zväzu (čo už je len toto za názov pre krajinu?), až po masového vraha, proletára a kágébáka, predvádzajúceho svetu svoj opuchnutý ksicht a pokročilú gynekomastiu, čo v Kremli sedí dnes.

SkryťVypnúť reklamu

Tie barokizované stĺpy ravennského San Vitale podopierajú byzantské mozaiky, aby si ich turisti mohli prísť pozrieť, aby nepadli na zem a nerozsypali sa na tisíc zlato-skleneno-mramorových kocočiek, ale v skutočnosti na svojich hlaviciach nesú už len pripomienku sveta pred rozdelením západného a východného kresťanstva. Ten kontrast medzi nespravodlivo prehliadanou barokovou kupolou a byzantskou statickou nádherou je zarážajúci. Rovnako ako je zarážajúci rozdiel medzi súčasným európskym Západom (dnes už katolícko-protestantsko-pravoslávnym) a Východom (ruským). Nie, ravennské mozaiky, ani ikony Východu za nič nemôžu. Sú nádherné, plné symbolov a odkazov, treba ich skúmať, inšpirovať sa, vzdelávať nimi. Ale zastali v čase, kedy predstavovali vrchol svetového umenia. Odvtedy Východ nenašiel nové výrazové prostriedky a formy, zatiaľčo Západ kráčal míľovými krokmi vpred. Kedykoľvek ho chcel onen Východ dobehnúť, musel sa ním so škrípajúcimi zubami inšpirovať, a bolo chvíľu lepšie. Len krátku chvíľu.

Veľký pápež Ján Pavol II. svojho času upozorňoval, že Európa musí dýchať oboma svojimi pľúcami - Západom i Východom. Otázkou ostáva, čo budeme považovať za Východ? Lebo keď samotné Rusko, tak musíme konštatovať, že Európa dostala ťažko liečiteľný pneumotorax. Nie, východ Európy sa na Donbase nezačína, on sa tam končí. To ďalej by už stredovekí kartografi opatrili varovaním: Hic sunt leones! Vývoj na kontinente za uplynulých päťdesiat rokov, a jeho priam fantaskná záverečná etuda u susedov však ukazuje, že východné pľúca Európy (teda to všetko od nás po Donbas a Kaukaz), hoci teraz krvácajú, sú životaschopné a Európa a spolu s ňou celá civilizácia si jedného dňa dopraje skutočne hlboký nádych.

Toľko z návštevy San Vitale v Ravenne.

Rastislav Puchala

Rastislav Puchala

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  93
  •  | 
  • Páči sa:  5 446x

Spisovateľ na voľnej nohe Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Marcel Rebro

Marcel Rebro

136 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama

SME si všimli

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Vladimír Benčík

Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty

Príbeh ako z thrilleru - CIA na diaľku odhalila polohu Archy zmluvy

  • 4. apr
  • Páči sa: 16x
  • Prečítané: 716x
  • 1
Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Jozef Foltýn

Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka

Marek Glodič bol ten najslušnejší človek akého som v živote stretol

  • 3. apr
  • Páči sa: 112x
  • Prečítané: 2 569x
  • 4
Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Matúš Radusovsky

Včelárske tradície a zvyky na Slovensku

Bohaté včelárske tradície Slovenska – od historických postupov po súčasné metódy odovzdávané z generácie na generáciu.

  • 26. mar
  • Páči sa: 6x
  • Prečítané: 354x
  • 0
O Západnom brehu...

Dávid Polák

O Západnom brehu...

...alebo o Judei a Samárii, ako tomuto územiu niektorí hovoria, sa veľa rozpráva, ale oveľa menej naozaj vie.

  • 7. mar
  • Páči sa: 17x
  • Prečítané: 975x
  • 2
John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Miloš Majšík

John Portasik (Ján Portášik) - Príbeh (ne)obyčajného človeka

Životný príbeh chalana, potomka slovenských prisťahovalcov do USA, ktorý napriek svojej chorobe šiel za svojím cieľom.

  • 27. feb
  • Páči sa: 43x
  • Prečítané: 2 201x
  • 1
Hlava XXII v štátnom IT

Marcel Rebro

Hlava XXII v štátnom IT

Spolu s "katastrálnym vírusom" skvelá kombinácia ako stráviť pracovný deň v nekonečnom cykle

  • 17. feb
  • Páči sa: 105x
  • Prečítané: 2 085x
  • 2

Hlavné správy zo SME.sk

Kaľavský zachraňoval na súde advokáta takáčovcov Ribára. Hovoril najmä o Čurillovi
Denacifikácia po slovensky a rusky: S nacistom proti nacistom (komentár šéfredaktorky)
Je dielom komunistického experimentu. Už aj Slováci zistia, čím BYD drví Teslu
Ivermektín po covide propagujú ako liek na rakovinu. Čo na to hovorí veda?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu