Politická korupcia zostáva v krajine obrovským problémom. Kauza Gorila z roku 2011 naznačila, že politici, biznis-lídri a vysokí štátni úradníci berú úplatky už ako rutinu a súkromné kšefty uprednostňujú pred záujmami spoločnosti."
Práve v roku 2011 vrcholil môj boj proti mobbingu na nezávislom štátnom úrade. Aj ja som mala možnosť zistiť, či sa na Slovensku môže dovolať občan svojich práv. Mala som skúsenosti z úradu práce a Národného inšpektorátu práce, kam sa občania obracali s dôverou o pomoc.
Občan, ktorý nemá žiadne skúsenosti so štátnymi inštitúciami im zo začiatku dôveruje. Ale občan nechápe, že každý štátny úradník sa bojí o svoju prácu a vykonáva všetko tak, ako mu nakázali.
Aj na náš nezávislý úrad prišla mladá, neskúsená absolventka práv. Nakoľko mala ešte plnú hlavu teórie, požiadala som ju o názor právnika pri aplikácii cenových rozhodnutí.
Prekvapila ma jej odpoveď. "Viete, keď je to tu zvykom."
"Ale prosím Vás, ja sa pýtam, či je to v súlade so zákonom."
Pokrútila hlavou a znovu nahlas povedala: "Keď je to na úrade zvykom. A nikto tu nič iné nekáže."
Presne takto funguje naša štátna správa. Keď som unikla pred psychickým terorom na pracovisku a dostala sa na pracovisko poslanca parlamentu, očakávala som nových kolegov s novým prístupom k práci. Ale ako som už písala na tomto blogu, nestalo sa tak. Počas môjho volebného obdobia sa na mňa obracali občania o pomoc. Za všetkou pomocou bola túžba mať prácu. Áno, každý túžil mať prácu. Ale nikto z nich netúžil mať šéfa psychopata. Denne sme v mojej poslaneckej kancelárii registrovali prípady psychického násilia na pracoviskách.
Vyvrcholením odvahy a statočnosti našich občanov, štátnych zamestnancov boli prípady psychického násilia z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, či Ministerstva spravodlivosti SR, z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Prípady psychického násilia sa vyskytli u primátora Trenčína Richarda Rybníčka, či primátora Bánovce nad Bebravou, Mariana Chovanca, či primátora Bratislavy Iva Nesrovnala.
O pomoc požiadali odvážni štátni zamestnanci z Úradu pre Slovákov žijúcich v zahraničí, z Ústavu pamäti národa, z Protimonopolného úradu SR, z Úradu vlády SR. V neposlednom rade sme do nášho registra Škaredý zamestnávateľ zaznamenali psychické násilie okrem iného aj na Inšpektoráte práce Trenčín, Inšpektoráte práce Žilina, Inšpektoráte práce Trnava. Zoznam pracovísk s výskytom mobbingu je veľmi bohatý na ďalšie mimoštátne pracoviská. Prekvapením zostalo, že práve naše inšpektoráty práce zlyhávajú v pomoci pre občanov, zamestnancov, ktorí prežívajú psychický teror na pracovisku.
Môžeme konštatovať, že od roku 1989 na Slovensku vzniklo veľa inštitúcii, ktoré majú vo svojom názve ochranu ľudských práv, napríklad Slovenské národné stredisko pre ľudské práva, či Verejný ochranca práv. Ale zistili sme, že nemajú kompetenciu riešiť správanie toho, kto vykonáva psychický teror na pracovisku. V spoločnosti, kde vládnu tvrdé lakte, kde zúri boj o zamestnanie a prežitie, kde ľudské hodnoty sa zredukovali na peniaze a ľudský život na výkon, stúpa agresivita.
Dňa 17. novembra 2011 uplynie 5 rokov, odkedy sme začali monitorovať pracoviská s podozrením na výskyt psychického teroru voči zamestnancov, resp. mobbing, bossing. V 21. storočí sa človek človeku stal vlkom. Skúmanie problematiky psychického teroru na pracoviskách nás priviedlo k presvedčeniu, že naša téma, boj proti psychickému teroru na pracoviskách, je potrebná pre celý národ. Lebo má následky ekonomické zdravotné a sociálne. O tom som už na tomto blogu písala.
Len pripomeniem: za najčastejšie príčiny mobbingu sa uvádzajú tri základné aspekty: organizačná kultúra, štýl riadenia, rizikovosť pracoviska. I keď je správne fungujúca organizačná kultúra dobrým predpokladom priateľskej atmosféry v podniku, nie je zďaleka plne dostačujúca. Štýl riadenia a osobnosť vedúceho hrajú v tomto smere dôležitú úlohu. Vedúci pracovníci sústreďujú vo svojich rukách značnú moc a spôsob ich riadenia, komunikácie a spôsobu jednania s podriadenými má na vzťahy na pracovisku rozhodujúci vplyv.
Ani 4 roky môjho pôsobenia v parlamente nebolo možné presvedčiť poslancov politického hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, aby mi pomohli priniesť antimobbingový zákon, zákon na ochranu vznešenosti občanov. Ani poslanci vládnucej politickej strany SMER nemali záujem o spoluprácu na dvoch konferenciách, ktoré som organizovala v Bratislave a v Košiciach. A v neposlednom rade ani vláda SR nemala záujem pomôcť trpiacim občanom v tejto krajine, ktorá zostáva vo firemnej kultúre na chvoste členských krajín Európskej únie.
Zistili sme, že šíriť osvetu a monitoring v boji proti mobbingu za účelom legislatívnej úpravy zákona je cesta veľmi ťažká a momentálne nie je stále politická vôľa u vedúcich predstaviteľov našej vlády situáciu na pracoviskách riešiť.
Preto pomocou Inštitútu ochrany ústavných práv pokračujeme v dokumentácii a monitorovaní prípadov zlej, či dobrej aplikácie legislatívnej úpravy zákonov prijatých v našom parlamente. K tomu nám poslúžili názory našich poslancov parlamentu. Oslovili sme 150 poslancov parlamentu anketou, kde sme skúmali, ako prijali svoje poslanie poslanca parlamentu podľa Ústavy SR. Odpovedali 30 poslanci nášho parlamentu (20 percent). Že by ostatní nemali záujem?
Veľmi dôležité je, že z nich až 22 poslancov je v parlamente v prvom volebnom období. 2 poslanci sú druhé volebné obdobie, 2 poslanci sú tretie volebné obdobie a 4 poslanci sú 4 volebné obdobie. Podľa ich názorov vidíme, že nováčkovia sa vždy len zorientujú a kým získajú praktické skúsenosti, skončí aj volebné obdobie. A tu sú niektoré otázky a odpovede:
Myslíte si, že interpelácia poslanca pomôže občanom vyriešiť problém, ktorý v nej napíšete? áno 63% poslancov (z 30-tich zúčastnených) nie 30% poslancov (z 30 tich zúčastnených) neodpovedalo 7% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
Myslíte si, že hodina otázok stačí pre občanov vyriešiť ich problémy? áno 1 poslanec (z 30-tich zúčastnených) nie 27 poslancov (z 30-tich zúčastnených) neodpovedali 2 poslanci (z 30-tich zúčastnených)
Chcel/a by ste zmeniť prácu poslanca parlamentu v tomto volebnom období?
áno 67% poslancov (z 30-tich zúčastnených) nie 23ˇ% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
neodpovedalo 10% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
Pripravili ste interpeláciu/e ?
áno 33% poslancov (z 30-tich zúčastnených) nie 33% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
neodpovedalo 34% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
Pripravil/a ste otázku/y do hodiny otázok?
áno 53% poslancov (z 30-tich zúčastnených) nie 23% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
neodpovedalo 24% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
Vykonal/a ste inú záslužnú činnosť v prospech občanov?
áno 87% poslancov (z 30-tich zúčastnených) nie 3% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
neodpovedali 10% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
Ste spokojný/á so spoluprácou, pomocou a komunikáciou vo Vašom poslaneckom klube? áno 83% poslancov (z 30-tich zúčastnených) nie 10% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
neodpovedalo 7% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
Zmenil/a by ste niečo na práci Vášho poslaneckého klubu?
áno 53% poslancov (z 30-tich zúčastnených) nie 40% poslancov (z 30-tich zúčastnených)
neodpovedalo 7% poslancov (z 30-tich zúčastnených)