Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.

Od 3. apríla sa na dovoz automobilov do USA vzťahuje 25 % clo. Od 3. mája aj na dovoz automobilových súčiastok.

Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
(Zdroj: Bing image creator)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Cieľom je podľa prezidenta Trumpa chrániť americký automobilový priemysel a národnú bezpečnosť. Výrobcovia automobilov, vrátane amerických, však vyjadrujú obavy, pretože to bude mať výrazný vplyv na ich činnosť. Polovica automobilov predávaných v USA sa dováža, čo poukazuje na závislosť krajiny od zahraničných trhov v oblasti dodávok automobilov. Dovoz v roku 2024 dosiahol 474 miliárd USD, z čoho 220 miliárd USD pripadá na osobné automobily. Približne každé druhé auto predané v USA sa dováža a približne 50 % až 60 % automobilových súčiastok používaných pre vozidlá montované v USA pochádza z iných krajín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

GM, Ford a Stellantis

Väčšina tohto dovozu, najmä od troch veľkých výrobcov automobilov GM, Ford a Stellantis, pochádza z Kanady a Mexika. Tieto krajiny sú neoddeliteľnou súčasťou severoamerického dodávateľského reťazca.

VW, BMW a Mercedes

Okrem Japonska a Južnej Kórey je Európa ďalším veľkým hráčom na poli vývozu automobilov do USA. To znamená, že clá sa dotknú Európskych výrobcov automobilov, najmä Nemecka a Slovenska.

Clo vo výške 25 % sa pridá k už existujúcim clám alebo sadzbám na dovážané autá a niektoré automobilové súčiastky. Takže napríklad colná sadzba na autá dovážané z Európy sa zvýši na 27,5 % (súčasná sadzba je 2,5 %). A v prípade ľahkých nákladných vozidiel sa zvýši na 50 % (súčasné clo je 25 %).

SkryťVypnúť reklamu

Americký trh je pre európskych výrobcov automobilov skutočne dôležitý.

V roku 2024 vyviezla EÚ do USA hotové osobné a ľahké nákladné automobily (do 5 ton) v hodnote 39 miliárd eur, čo predstavuje približne 750 000 kusov. Ale automobilové súčiastky (vrátane dielov a príslušenstva, prevodoviek, kompresorov a elektrických komponentov) mali hodnotu 13,9 miliardy eur.

Ako píše banka ING vo svojej analýze, viacerí európski výrobcovia automobilov - najmä nemeckí - majú v USA významné zastúpenie. Predávajú tam 15 - 25 % z ich celosvetového predaja. Na prvom mieste je VW a hneď za ním BMW a Mercedes. Všetky tri majú v USA výrobné závody, ktoré im pomáhajú pokryť až 50 % ich predaja v USA. Avšak Porsche a Ferrari - všetky svoje autá predávané v USA dodávajú z Európy, pričom len v roku 2024 ich Porsche dodalo 76 000 a Ferrari 3 450 vozidiel do USA.

SkryťVypnúť reklamu

Percento predaja v USA podľa značiek Európskych automobilov
Percento predaja v USA podľa značiek Európskych automobilov (zdroj: Výročné správy spoločností, ING Research)

Nemecko a Slovensko utrpia najviac

Mnohí nemeckí výrobcovia automobilov majú výrobné závody v USA, značná časť výroby prebieha aj v Mexiku a v menšej miere v Kanade. Podľa údajov spoločnosti S&P Global Mobility Volkswagen dováža takmer 80 % svojich predajov vozidiel v USA z Mexika a Kanady, pričom Mercedes a BMW odtiaľ získavajú takmer 20 %. Na druhej strane Audi a Porsche nemajú v USA žiadne výrobné závody. Audi dováža z Mexika a Európy a Porsche dováža výlučne z Európy.

Hoci nemecký automobilový priemysel vyrobil v roku 2024 v USA viac ako 844 000 vozidiel, z Nemecka doviezlo ešte približne 450 000 automobilov.

Európsky vývoz automobilov a automobilových súčiastok do Spojených štátov
Európsky vývoz automobilov a automobilových súčiastok do Spojených štátov (zdroj: Eurstat, ING )

3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá

Na Slovensko, kde sa nachádza niekoľko automobiliek, má celkový objem vývozu do USA mimoriadny vplyv. Až 73,2 % slovenského exportu do USA tvoria automobily a automobilové súčiastky.

SkryťVypnúť reklamu

Autá európskych značiek v USA budú čoskoro výrazne drahšie. Utrpia všetci. Aj domáci výrobcovia, cez dovoz súčiastok aj zahraniční. Najviac utrpí spotrebiteľ v USA a na opačnom konci reťazca utrpí priemysel krajín s vysokou závislosťou na automobilovom priemysle ... Slovensko.

Zdroje: ING Research, Eurostat, Výročné správy spoločností, pepp.sk, S&P Global Mobility

Roland Vizner

Roland Vizner

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  59x

Ahoj. Volám sa Roland a mám dve vášne: cestovanie a finančné trhy. Od roku 1994 som na a finančných trhoch zažil nielen rok 2008 a sub-prime krízu ale aj dot.com bublinu, či Ruskú a Ázijskú krízu v 90-ych rokoch. S cieľom podporiť finančnú gramotnosť na Slovensku som zrealizoval niekoľko aktivít: 1. dôchodkovú kalkulačku, ktorá spočíta dôchodok zo 4 pilierov. Nájdete na calc.pepp.sk 2. O investovaní a dôchodkoch píšem články na webe pepp.sk 3. V spolupráci s AOCP sme pripravili scoring podnikových dlhopisov. Moja cestovateľská vášeň začala v roku 1993, keď som po prvý krát opustili Európu a autostopom sme docestovali až do Maroka. Cestovateľský vírus ma ovládol a precestoval som kus Afriky, Južnej Ameriky a Ázie. Mojou špecialitkou sú Andamanské Ostrovy, ku ktorým som aj napísal prvého cestovateľského sprievodcu. Zážitky a cestovateľské rady zverejňujeme s manželkou okrem SME aj na našom cestovateľskom blogu EagleFlyFree.com Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

89 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

308 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu