Cieľom je podľa prezidenta Trumpa chrániť americký automobilový priemysel a národnú bezpečnosť. Výrobcovia automobilov, vrátane amerických, však vyjadrujú obavy, pretože to bude mať výrazný vplyv na ich činnosť. Polovica automobilov predávaných v USA sa dováža, čo poukazuje na závislosť krajiny od zahraničných trhov v oblasti dodávok automobilov. Dovoz v roku 2024 dosiahol 474 miliárd USD, z čoho 220 miliárd USD pripadá na osobné automobily. Približne každé druhé auto predané v USA sa dováža a približne 50 % až 60 % automobilových súčiastok používaných pre vozidlá montované v USA pochádza z iných krajín.
GM, Ford a Stellantis
Väčšina tohto dovozu, najmä od troch veľkých výrobcov automobilov GM, Ford a Stellantis, pochádza z Kanady a Mexika. Tieto krajiny sú neoddeliteľnou súčasťou severoamerického dodávateľského reťazca.
VW, BMW a Mercedes
Okrem Japonska a Južnej Kórey je Európa ďalším veľkým hráčom na poli vývozu automobilov do USA. To znamená, že clá sa dotknú Európskych výrobcov automobilov, najmä Nemecka a Slovenska.
Clo vo výške 25 % sa pridá k už existujúcim clám alebo sadzbám na dovážané autá a niektoré automobilové súčiastky. Takže napríklad colná sadzba na autá dovážané z Európy sa zvýši na 27,5 % (súčasná sadzba je 2,5 %). A v prípade ľahkých nákladných vozidiel sa zvýši na 50 % (súčasné clo je 25 %).
Americký trh je pre európskych výrobcov automobilov skutočne dôležitý.
V roku 2024 vyviezla EÚ do USA hotové osobné a ľahké nákladné automobily (do 5 ton) v hodnote 39 miliárd eur, čo predstavuje približne 750 000 kusov. Ale automobilové súčiastky (vrátane dielov a príslušenstva, prevodoviek, kompresorov a elektrických komponentov) mali hodnotu 13,9 miliardy eur.
Ako píše banka ING vo svojej analýze, viacerí európski výrobcovia automobilov - najmä nemeckí - majú v USA významné zastúpenie. Predávajú tam 15 - 25 % z ich celosvetového predaja. Na prvom mieste je VW a hneď za ním BMW a Mercedes. Všetky tri majú v USA výrobné závody, ktoré im pomáhajú pokryť až 50 % ich predaja v USA. Avšak Porsche a Ferrari - všetky svoje autá predávané v USA dodávajú z Európy, pričom len v roku 2024 ich Porsche dodalo 76 000 a Ferrari 3 450 vozidiel do USA.

Nemecko a Slovensko utrpia najviac
Mnohí nemeckí výrobcovia automobilov majú výrobné závody v USA, značná časť výroby prebieha aj v Mexiku a v menšej miere v Kanade. Podľa údajov spoločnosti S&P Global Mobility Volkswagen dováža takmer 80 % svojich predajov vozidiel v USA z Mexika a Kanady, pričom Mercedes a BMW odtiaľ získavajú takmer 20 %. Na druhej strane Audi a Porsche nemajú v USA žiadne výrobné závody. Audi dováža z Mexika a Európy a Porsche dováža výlučne z Európy.
Hoci nemecký automobilový priemysel vyrobil v roku 2024 v USA viac ako 844 000 vozidiel, z Nemecka doviezlo ešte približne 450 000 automobilov.

3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá
Na Slovensko, kde sa nachádza niekoľko automobiliek, má celkový objem vývozu do USA mimoriadny vplyv. Až 73,2 % slovenského exportu do USA tvoria automobily a automobilové súčiastky.
Autá európskych značiek v USA budú čoskoro výrazne drahšie. Utrpia všetci. Aj domáci výrobcovia, cez dovoz súčiastok aj zahraniční. Najviac utrpí spotrebiteľ v USA a na opačnom konci reťazca utrpí priemysel krajín s vysokou závislosťou na automobilovom priemysle ... Slovensko.
Zdroje: ING Research, Eurostat, Výročné správy spoločností, pepp.sk, S&P Global Mobility