Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.

Od 3. apríla sa na dovoz automobilov do USA vzťahuje 25 % clo. Od 3. mája aj na dovoz automobilových súčiastok.

Americké clá na automobily a súčiastky zasiahnu najviac Nemecko a Slovensko. Ako utrpí slovenský export? 3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá.
(Zdroj: Bing image creator)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Cieľom je podľa prezidenta Trumpa chrániť americký automobilový priemysel a národnú bezpečnosť. Výrobcovia automobilov, vrátane amerických, však vyjadrujú obavy, pretože to bude mať výrazný vplyv na ich činnosť. Polovica automobilov predávaných v USA sa dováža, čo poukazuje na závislosť krajiny od zahraničných trhov v oblasti dodávok automobilov. Dovoz v roku 2024 dosiahol 474 miliárd USD, z čoho 220 miliárd USD pripadá na osobné automobily. Približne každé druhé auto predané v USA sa dováža a približne 50 % až 60 % automobilových súčiastok používaných pre vozidlá montované v USA pochádza z iných krajín.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

GM, Ford a Stellantis

Väčšina tohto dovozu, najmä od troch veľkých výrobcov automobilov GM, Ford a Stellantis, pochádza z Kanady a Mexika. Tieto krajiny sú neoddeliteľnou súčasťou severoamerického dodávateľského reťazca.

VW, BMW a Mercedes

Okrem Japonska a Južnej Kórey je Európa ďalším veľkým hráčom na poli vývozu automobilov do USA. To znamená, že clá sa dotknú Európskych výrobcov automobilov, najmä Nemecka a Slovenska.

Clo vo výške 25 % sa pridá k už existujúcim clám alebo sadzbám na dovážané autá a niektoré automobilové súčiastky. Takže napríklad colná sadzba na autá dovážané z Európy sa zvýši na 27,5 % (súčasná sadzba je 2,5 %). A v prípade ľahkých nákladných vozidiel sa zvýši na 50 % (súčasné clo je 25 %).

SkryťVypnúť reklamu

Americký trh je pre európskych výrobcov automobilov skutočne dôležitý.

V roku 2024 vyviezla EÚ do USA hotové osobné a ľahké nákladné automobily (do 5 ton) v hodnote 39 miliárd eur, čo predstavuje približne 750 000 kusov. Ale automobilové súčiastky (vrátane dielov a príslušenstva, prevodoviek, kompresorov a elektrických komponentov) mali hodnotu 13,9 miliardy eur.

Ako píše banka ING vo svojej analýze, viacerí európski výrobcovia automobilov - najmä nemeckí - majú v USA významné zastúpenie. Predávajú tam 15 - 25 % z ich celosvetového predaja. Na prvom mieste je VW a hneď za ním BMW a Mercedes. Všetky tri majú v USA výrobné závody, ktoré im pomáhajú pokryť až 50 % ich predaja v USA. Avšak Porsche a Ferrari - všetky svoje autá predávané v USA dodávajú z Európy, pričom len v roku 2024 ich Porsche dodalo 76 000 a Ferrari 3 450 vozidiel do USA.

SkryťVypnúť reklamu

Percento predaja v USA podľa značiek Európskych automobilov
Percento predaja v USA podľa značiek Európskych automobilov (zdroj: Výročné správy spoločností, ING Research)

Nemecko a Slovensko utrpia najviac

Mnohí nemeckí výrobcovia automobilov majú výrobné závody v USA, značná časť výroby prebieha aj v Mexiku a v menšej miere v Kanade. Podľa údajov spoločnosti S&P Global Mobility Volkswagen dováža takmer 80 % svojich predajov vozidiel v USA z Mexika a Kanady, pričom Mercedes a BMW odtiaľ získavajú takmer 20 %. Na druhej strane Audi a Porsche nemajú v USA žiadne výrobné závody. Audi dováža z Mexika a Európy a Porsche dováža výlučne z Európy.

Hoci nemecký automobilový priemysel vyrobil v roku 2024 v USA viac ako 844 000 vozidiel, z Nemecka doviezlo ešte približne 450 000 automobilov.

Európsky vývoz automobilov a automobilových súčiastok do Spojených štátov
Európsky vývoz automobilov a automobilových súčiastok do Spojených štátov (zdroj: Eurstat, ING )

3/4 slovenského vývozu do USA tvoria autá

Na Slovensko, kde sa nachádza niekoľko automobiliek, má celkový objem vývozu do USA mimoriadny vplyv. Až 73,2 % slovenského exportu do USA tvoria automobily a automobilové súčiastky.

SkryťVypnúť reklamu

Autá európskych značiek v USA budú čoskoro výrazne drahšie. Utrpia všetci. Aj domáci výrobcovia, cez dovoz súčiastok aj zahraniční. Najviac utrpí spotrebiteľ v USA a na opačnom konci reťazca utrpí priemysel krajín s vysokou závislosťou na automobilovom priemysle ... Slovensko.

Zdroje: ING Research, Eurostat, Výročné správy spoločností, pepp.sk, S&P Global Mobility

Roland Vizner

Roland Vizner

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  59x

Ahoj. Volám sa Roland a mám dve vášne: cestovanie a finančné trhy. Od roku 1994 som na a finančných trhoch zažil nielen rok 2008 a sub-prime krízu ale aj dot.com bublinu, či Ruskú a Ázijskú krízu v 90-ych rokoch. S cieľom podporiť finančnú gramotnosť na Slovensku som zrealizoval niekoľko aktivít: 1. dôchodkovú kalkulačku, ktorá spočíta dôchodok zo 4 pilierov. Nájdete na calc.pepp.sk 2. O investovaní a dôchodkoch píšem články na webe pepp.sk 3. V spolupráci s AOCP sme pripravili scoring podnikových dlhopisov. Moja cestovateľská vášeň začala v roku 1993, keď som po prvý krát opustili Európu a autostopom sme docestovali až do Maroka. Cestovateľský vírus ma ovládol a precestoval som kus Afriky, Južnej Ameriky a Ázie. Mojou špecialitkou sú Andamanské Ostrovy, ku ktorým som aj napísal prvého cestovateľského sprievodcu. Zážitky a cestovateľské rady zverejňujeme s manželkou okrem SME aj na našom cestovateľskom blogu EagleFlyFree.com Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

325 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
INESS

INESS

110 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

278 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu