
Omyl reklamnej spoločnosti, nástupcu Donaru známeho švajčiarskymi Tatrami, potvrdili aj pracovníci Krkonošského národného parku. Celý trapas zverejnil ekonomický týždenník TREND a dalo by sa povedať, že o nič nejde. Jeden banálny lapsus štátnej organizácie, navyše, ako sa hovorí: kto nič nerobí, nič nepokazí.
Lenže skúste sa niekedy opýtať štátneho úradníka na jeho pochybenie a zistíte, že neschopnosť sa nemá považovať za prejav chvíľkovej nevoľnosti ale ako cnosť, prednosť potrebná k výkonu funkcie. Marketingová manažérka SACR Alexandra Očkayová Sněžku v spojení s novým logom Slovenska nepovažuje za problém preto, lebo snímky na oficiálnej turistickej stránke Slovenska majú slúžiť „výhradne na ilustračné účely, nie na priame propagačné účely“. Fotomontáž slovenského motýľa s českou Sněžkou nachádzajúcou sa do utorka tohto týždňa na oficiálnej webstránke SACR tak podľa nej nie je súčasťou propagácie Slovenska.
To, že zastaralá stránka SACR stále nie je aktualizovaná, hoci nákladná kampaň s motýľom vytrvalcom sa už naplno rozbehla v zahraničných médiách, taktiež nevidí obzvlášť tragicky. Podľa Očkayovej totiž nejde o nezladenie jednotlivých mediálnych výstupov kampane za približne dvesto miliónov korún, ale o zámer. Hovorí, že všetko ide podľa harmonogramu schváleného agentúrou. „Nová internetová stránka a jej zmeny predstavujú náročný proces, ktorý potrebuje primeraný čas na uskutočnenie všetkých procesov,“ vysvetľuje, prečo je podľa nej v poriadku, že sa nové logo najprv používa v nákladných televíznych spotoch a potom až pripravuje webstránka.
Pre po informáciách pátrajúceho turistu bude návšteva web-u SACR skutočne malým dobrodružstvom. Po kliknutí na ikonku Panorama views nás agentúra odporučí na stránku www.holidayinfo.sk, ktorá nám prezradí túto, pre krátky pobyt pod Tatrami životne dôležitú informáciu:
!—Ai
To ste nečakali, že nie? A ak by ste ešte mali chuť vyplniť nejaký dotazník (ikona Questionnary), šmahom ruky sa ocitnete za južnou hranicou na nefunkčnej stránke s adresou www.hungarytourism.hu/kutatas/slovakia.htm. (Za všetko môžu Maďari!)
Tento článok nemá byť jednostrannou kritikou Slovenskej agentúry pre cestovný ruch kvôli dvom technickým prešlapom a neschopnosti priznať si chybu. Len sa zamýšľam nad fungovaním a zmyslom existencie podnikov ako SACR či SARIO (Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu). Dva pohľady do vnútra:
„Firma kde pracujem sa uchádzala o vydávanie oficiálneho viacjazyčného časopisu o Slovensku, ktorého vydavateľom je SACR. Išlo o verejnú súťaž z Vestníka. Počas zhromažďovania potrebných dokumentov ma kontaktoval neznámy človek so žiadosťou o stretnutie. Tu som ignoroval. Podklady sme v časovom limite odovzdali. Do verejnej súťaže naša firma nebola pripustená s odôvodnením, že „sme nepredložili notársky overený výkaz ziskov a strát za rok 2002“ , pričom len notárske poplatky nás stáli cca 20.000 Sk. Čiže neboli sme ako uchádzač pripustení do súťaže - prečo asi ? Neskôr som sa dozvedel, že víťazom tendra je...... hádajte kto... že by firma spojená s dotyčným pánom .....?A ponaučenie ? Nevstupovať do tendrov, ktoré nie sú „ošetrené". Je to strata času a peňazí. Minimálne v prípade SACR a podobných „práčok peňazí“.
Autorom týchto riadkov je Peter (priezvisko neuviedol), ktorý sa takto zapojil do internetovej diskusie o SACR na stránkach TREND-u. Odosielateľom sms s textom: „Čau Jaro! Nevieš o nejakých mladých ľuďoch, ktorí by mali záujem pracovať v konzervárňach v Írsku? Ak by si niekoho zohnal, mohlo by ti z toho niečo kvapnúť.“ bola istá mladá slečna zastávajúca teplé miestečko v SARIO a esemesku adresovala svojmu bývalému spolužiakovi s vysokej školy, v tej chvíli zarezávajúcom po stavbách v Sydney. Hádajte kam ju poslal...
V tejto chvíli sa môj pohľad na vec môže zdať jednostranný a zaujatý, ale zatiaľ som nenašiel dôvod dôverovať štátnym podnikom starajúcich sa o blaho občana a krajiny z kancelárie v Bratislave, pričom takmer nikto nemá prehľad o ich činnosti a výsledkoch ich pôsobenia. Viem však, že v tej chvíli, keď budeme schopní poskytovať zahraničným turistom služby na úrovni rozlohou ešte menšieho Slovinska a naše hospodárstvo sa mu aspoň čiastočne vyrovná, nákladné reklamné kampane na virtuálny dovolenkový raj a kolonizácia Britských ostrovov už nebudú potrebné.
Poznámka: citáty A. Očkayovej a príspevok z internetovej diskusie boli prevzaté z internetových stránok časopisu TREND.