Vlastne nie. Len kecám. Samozrejme nie sú len dve strany. Ja viem s čiernou, bielou a odtieňmi sivej je to už neskutočne otrepané, ale je to pravda. No proste som chcel povedať, že falošné dichotómie sú sviňa. A Tim Minchin je super. A ak niekto tvrdí opak, tak je to blb.
Falošná dichotómia (alebo dilema) je jednou z mnohých chýb uvažovania. Je to falošný pocit, že máme na výber len z dvoch možností, aj keď je na výber možností viacero. Sartre bol v tom profík. Keď si mal vybrať, či orkov zabije alebo pred nimi utečie, rozhodol sa pre tretiu možnosť: samovraždu.
Radšej príklad zo života? Fero je za: život, cirkev a mačiatka. Fero je proti: homosexuálnym manželstvám, potratom a komunizmu. Jeho priateľ Jano mu v piatok v krčme povedal, že homosexuálne manželstvá mu pripadajú ako dobrý nápad. Fero si myslí, že existujú len dve strany dilemy. Preto usudzuje, že Jano je aj za potraty a komunizmus a určite neznáša cirkev, život a dokonca aj mačiatka (chcel som tu dať fotku milého mačiatka, ale žiadnu som na internete nenašiel).
Ten príklad znie absurdne. Mačiatka predsa nemajú nič spoločné s potratmi (a nenávidieť mačiatka je nemožné). Ale rovnako nemajú nič spoločné homomanželstvá a potraty. Ale človek je žiaľabohu (skratka od niekedy žiaľbohu a niekedy chvalabohu) tvor lenivý. A ak s nami niekto nesúhlasí v názore na jednu vec, tak to extrapolujeme na všetky jeho názory.
Ale Jano môže mať na rôzne veci rôzne názory. Môže kvitovať cirkve, ale len niektoré. Môže podporovať potraty, ale len vo výnimočných prípadoch. Na ekonomiku nemusí mať žiadny názor, lebo sa v nej nevyzná. A mačky môže považovať za kultúru smrti, pretože mačky zabíjajú miliardy zvierat. Život je komplikovaný. Zvyknite si.
Ďalším problémom sú ideológie. Moja mamička vždy hovorila: „Ideológie sú ako bonboniéra (ale nie taká, kde sú všetky bonbóny rovnaké, skôr ako taká, kde sú rôzne príchute, napríklad ako tá, čo bola minula v Lidi v akcii, taká belgická, či poľská to bola?), v jednej škatuli má toho človek veľa. Ale bonbón by sa nemal posudzovať podľa toho, v akej škatuli je, ale podľa toho, ako ten daný bonbón chutí." A áno, niektorí ľudia sú možno alergickí na pistáciu, ale to neznamená, že musia vyhodiť škatuľu, v ktorej je jeden pistáciový bonbón (alebo ako hovoria liberáli, nevyhadzujte s dieťaťom aj vaničku). Aj keď by ju museli vyhodiť, ak sa pri výrobnom procese môže dostať malé množstvo pistácií aj do ostatných bonbónov. To by malo byť zobrazené na obale. Ale to už nemá s ideológiami veľa spoločného (prepáčte, analógie sú ako škodovky, po istom čase proste nefungujú).
Viem o čom hovorím. Keď sa zo mňa stal bezverec, stal sa zo mňa aj obhajca potratov. Mal som pocit, že sa to odo mňa očakáva. Teraz potraty neobhajujem, ani nezatracujem, jednoducho, nemám na ne názor. A môjmu ateizmu to nijako neublížilo.
A keďže som pseudoinťoš, na koniec hodím múdry citát z knižky. Je od Karla Čapka z Továrny na absolutno (žiaľabohu je Čapek už 70 rokov mŕtvy a na jeho dielo už vypršali autorské práva):
" Bindere, říká, žádná pravda se nedá vybojovat. [...] Každej věří na svýho výbornýho Pánaboha, ale nevěří druhýmu člověku, že ten taky věří něco dobrýho. Lidi mají nejdřív věřit v lidi, a to ostatní se už najde. Tak to říká pan Kuzenda."
"Ba jo," mínil pan Brych. "Člověk si třeba může myslet, že druhá víra je špatná víra, ale nemá si myslet, že ten, kdo ji má, je špatnej a sprostej a podvedenej chlap. To je v politice a ve všom."
"A proto se tolik lidí nenávidělo a pobilo," ozval se páter Jošt. "Víte, čím větší věci někdo věří, tím vzteklejc pohrdá těma, co v ně nevěří. A přece největší víra by byla věřit v lidi."
"Každej to myslí náramně dobře s lidstvem, ale s jedním každým člověkem, to ne. Tebe zabiju, ale lidstvo spasím. A to nejni dobře, Velebnosti. Svět bude zlej, pokud nezačnou lidi věřit v lidi."
P.S.: Nakoniec ešte poprosím internetových bojovníkov, aby tu nerozpútali flame war o registrovaných partnerstvách, manželstvách a Bohu. Hádať sa môžete na diskusie k iným článkom na tieto témy (stačí náhodne kliknúť na titulku a jeden určite nájdete). A ak tu niekto bude tvrdiť, že homomanželstvá sú predvojom zoofilných manželstiev, tak ho zhodím z klzkého svahu.