
Zámerom pána ,,priemera,, Róberta Fica je dávať štátnu subvenciu (vykompenzovanie nákladov) 1.000 € za zošrotovanie auta starého viac ako 10 rokov (viac tu). Jednou z podmienok je následná kúpa nového auta u predajcu na Slovensku. Je to od neho šľachetné, takto pomôcť automobilovému priemyslu. A nielen tam, ale aj ľuďom, ktorý momentálne zvážujú takýto obchod, ale aj pár ľuďom v šrotarňach. A priori malo by taktiež dôjsť k ,,vyčisteniu,, slovenských ciest od starých vrakov, ktoré čmudia náš vzduch. Je to také úžasné, až neviem kde začať.
1, V prvom rade musím povedať, že slovenský občan môže iba krútiť hlavou, ako sa s jeho peniazmi hospodári. Prispieť jednotlivcom na kúpu auta z našich peňazí? Prečo sa nemôže prispieť aj tomu, kto si chce kúpiť motorku alebo bicykel? Je to taká logika, ako keby štát podporoval búranie starých domov a prispel by na stavbu nových.
2, Priaznivci ekológie by sa mali dať do pozoru, pretože auto sa musí nejako vyrobiť. Plastovohliniková karoséria, pneumatiky, interiér z plastu, ...
3, Vraj to dá prácu pracovníkom v automobilkách. Automobilový priemysel ťahá metalurgický, elektrotechnický, gumárenský p., atd. ALE, ktorý priemysel neťahá? Keď sa už hovorí o tom, tak záujem bude zrejme o auta nižšej triedy, ktoré sú vyrábané mimo SR, číže Slovensko by malo pomôcť ekonomike českej, nemeckej, francúzskej, ... . Je veľkým otáznikom, či v tejto solidárne protekcionistickej Európe tieto krajiny potom pomôžu Slovensku.
4, ,,Logické,, je aj to, kto to využije. Podnikatelia asi ťažko vlastnia 10-ročné autá. A ak by aj (napr. WV Passat r.v. 1999), cena takých áut vysoko prevyšuje 1.000€. Takže chcem vidieť šrotoviská, kde budú odparkované Passaty, Audiny a iné stále dobre fungujúce autá. Kto zase vlastni auto s hodnotou pod 1.000€, tak zrejme nebude veľmi majetný. V tomto prípade Fico ľuďom ťahá pod nos medové motúziky, LENŽE, kto z týchto majiteľov, v čase krízy a vysokej hrozby straty zamestnania, by sa púšťal do takých obchodov??? Neviem teda, kto by chcel riskovať exekúciu.
5, Argumentácia, že štát prispeje k obchodu 1.000€ a na daniach za auto sa spať do kasy vráti cca 1.500€ je tiež ,,logická,,. Kto si chce, respektíve potrebuje kúpiť auto, ten tak urobí aj bez podpory. A bez vynaloženia 1.000€ sa štátu pripíše namiesto 1.500€ o liter viac: 2.500€!
6, Super logické a protekcionistické je to, že ,,nachytaný,, si musí auto kúpiť na Slovensku. No, ja osobne by som šiel do ČR, kde niektoré modely sú lacnejšie aj o 4.300€. Zase je to len obmedzovanie slobodnej voľby spotrebiteľov.
Šrotovné predstavuje pomoc iba vybraným osobám na úkor všetkých občanov. Aj keby sa zamestnanosť v automobilovom priemysle umelo udržala, efektívnejšie by tie peniaze boli využité v našom biednom zdravotníctve a školstve. Len spotrebitelia vedia najlepšie, čo presne chcú. Určite si nemyslím, že štát to vie lepšie...