Prvý pohľad turistov, ktorí prichádzajú do mesta loďou, je budova ošarpaného prístavu. Spolu s hlavnou železničnou stanicou a autobusovou stanicou patrí prístav k vstupným bránam, ktorými sa nemožno zrovna pochváliť.
Do Bratislavy príde za sezónu približne 1500 výletných lodí. Z toho minimálne dve tretiny kotvia tak, že pasažieri prechádzajú buď priamo cez budovu prístavu alebo okolo nej. Na lodi býva priemerne 100-150 pasažierov, čo prestavuje ročne 150 tisíc návštevníkov, ktorí si zaslúžia krajší prvý pohľad na Bratislavu.

Nové služby pre turistov
Projekt rekonštrukcie Osobného prístavu je výsledkom architektonickej súťaže. Tú v lete 2011 vypísal majiteľ budovy a zároveň investor. Projekt sa stretáva prevažne s pozitívnymi ohlasmi aj u verejnosti. Prekvapilo ma, že keď sa konala verejná prezentácia projektu, ostala Zrkadlová sála Primaciálneho paláca takmer prázdna. Je škoda, že aktívni Bratislavčania prichádzajú na prezentácie len pokiaľ sa jedná o problematické projekty, na ktoré chcú vyjadriť negatívny názor. Možno by bolo fajn občas podporiť dobrý projekt aspoň svojou prítomnosťou.
Čo teda nový prístav prinesie mestu? Okrem príjemného vzhľadu to bude najmä množstvo funkčných riešení. V budove vzniknú nové priestory pre poskytovanie informačných služieb, ktoré v súčasnosti chýbajú. Pribudne brána s názvom „Gate to Vienna“, dvojička centra Gate to Bratislava, ktorá sa nachádza na námestí Schweden Platz vo Viedni a láka návštevníkov do Bratislavy. Tento zámer má zmysel najmä preto, že projekt Twin City Liner v súčasnosti patrí k najúspešnejším projektom pravidelnej osobnej dopravy na Dunaji. Ak chceme, aby privážal návštevníkov do Bratislavy aj naďalej, je namieste, aby sme aj my prispeli k jeho úspešnosti a ranná loď do Viedne nechodila prázdna. V rámci rekonštrukcie prístavu má pribudnúť aj menší hotel, kde sa budú môcť ubytovať návštevníci prichádzajúci loďou Twin City Liner bez toho, aby museli ťahať za sebou kufre po zámkovej dlažbe Starého mesta.

Promenáda bude priechodná
Súčasné riešenie prerušeného pešieho ťahu v okolí budovy prístavu postupne odíde do minulosti. Nešťastné riešenie zníženého a zúženého chodníka je azda najslabším miestom promenády od Eurovei po Riverpark, ktoré nepekne prerušuje inak príjemnú vychádzkovú trasu. Podľa prezentovaného projektu by malo byť jeho súčasťou vyvýšenie chodníka do výšky promenády a jeho rozšírenie. Skrátka, chuťovka aj pre domácich obyvateľov, nielen turistov.
Na streche novej budovy má vzniknúť nová reštaurácia, kde sa bude dať posedieť s výhľadom na Dunaj. Bratislavčania aj turisti doslova vyhľadávajú miesta, kde sa dá popíjať pri poháriku a mať pri tom kontakt s vodou. O tom, aké ťažké je niekedy nájsť voľné miesto, vie azda každý, kto sa o to pokúšal v niektorý teplý letný večer.

Ešte pár vylepšení
Na novom projekte treba ešte dotiahnuť pár detailov. Azda najvýraznejším je nedostatok parkovacích miest pre autobusy, ktoré obsluhujú kabínové lode. V súčasnosti je v projekte navrhnutých šesť parkovacích miest, čo je úplne nepostačujúce na obsluhu počtu lodí ktoré prichádzajú v hlavnej sezóne. Jedna loď potrebuje na prehliadku 3 až 4 autobusy. Ak by počet miest ostal na súčasnom čísle, nezmestili by sa ani autobusy pre dve lode. V exponovaných časoch neraz začína prehliadku aj päť lodí v rovnakom čase. Takéto riešenie by mohlo viešsť k tomu, že miestne cestovné kancelárie začnú ponúkať miesto trojhodinovej autobusovej prehliadky lodným spoločnostiam len jedenapolhodinovú pešiu prehliadku mesta. Skracovanie programu turistom je presný opak toho, čo chceme dosiahnuť.
Primárnym zámerom projektu je skvalitnenie služieb, zvýšenie komfortu pre cestujúcich a v neposlednom rade zlepšenie technického stavu budovy. Ak sa to podarí podľa plánu, po sérii „diskutabilných“ zámerov, je to v Bratislave konečne zaujímavý, funkčný a istým spôsobom aj výnimočný projekt.

Vizualizácie: LOD, a.s.