
Bývalý minister Drucker presadil novelu zákona, ktorá pohotovostnú zdravotnú starostlivosť koncepčne nerieši a dokonca deformuje.
Vysokú horúčku, bolesti hrdla, vracanie alebo vysoký krvný tlak nemáme len do 22:00 hodiny. Väčšina z týchto symptómov sa dá liečiť ambulantne.
Centrálne príjmy v nemocniciach majú za úlohu neodkladnú starostlivosť o pacientov v ohrození života. Nemôžu suplovať štrukturálne deficity ambulantnej zdravotnej starostlivosti.
Aby sme s "prázdnou nádobou ostrekovača nemuseli chodiť do servisu alebo volať odťahovú službu", mala by byť ambulantná pohotovostná služba poskytovaná nepretržite.
Novele zákona chýba komplexný pohľad na problémy, s ktorými sa pohotovostná zdravotná starostlivosť na Slovensku dlhodobo stretáva.
Zneužívanie pohotovostnej služby, demografický vývoj spoločnosti, absencia paliatívnej starostlivosti pre umierajúcich a ťažko chorých pacientov, nedostatočné prepojenie zdravotných, sociálnych a komunitných služieb.
Stredobodom tejto novely, ako to už na Slovensku býva, opäť nie je pacient.
Aké ciele by mala mať budúca novela súčasnej novely zákona o zdravotnej starostlivosti?
1. Ambulantná pohotovostná služba by mala byť dostupná nepretržite a aj pre pacientov ktorí sú imobilní, teda formou domácich návštev.
2. Ambulantná pohotovostná služba by mohla byť integrovaná do nemocničných centrálnych príjmov.
3. Musíme neodkladne začať rozvíjať paliatívnu starostlivosť a včasné plánovanie následnej zdravotnej a sociálnej starostlivosti (advance care planning) u ťažko chorých pacientov doma a v domovoch opatrovateľských služieb.
4. Základom pohotovostnej zdravotnej starostlivosti by mali byť kvalitne fungujúce, integrované call-centrá, ktoré by vedeli pacientov správne usmerňovať.
5. V miestach s vysokou frekvenciou výjazdov by sa mal zaviesť rendez-vouz systém (systém, v ktorom pri výjazde za pacientom v bezprostrednom ohrození života sú posielané dve vozidlá. Záchranné vozidlo „sanitka“ so záchranármi a menšie vozidlo s lekárom a vodičom. Lekár tak v „sanitke“ môže pacienta zhodnotiť, stabilizovať a prípadne poslať so záchranármi do nemocnice, kým on v druhom vozidle môže ísť za ďalším pacientom).
6. Aj z dôvodu postupujúcich demografických zmien by mala byť dostupná pohotovostná ošetrovateľská služba, ktorá by pomáhala príbuzným alebo samostatne žijúcim osobám v akútnych prípadoch vyžadujúcich ošetrovateľskú pomoc (výmena močového katétra, pomoc pri ošetrovaní rán, pri polohovaní, aplikácia presne definovaných liekov, infúzna terapia..).
7. Rozvoj centrálnych príjmov v nemocniciach, ktoré by sa v prvom rade mali zaoberať pacientami s bezprostredným alebo možným ohrozením života - šokové miestnosti pre najťahších pacientov, prijímové ambulancie chirurgických a nechirurgických odborov pre stredne ťažkých pacientov s potrebou hospitalizácie
8. Rozvoj komunitnej starostlivosti - na dobrovoľnej báze v lokálnej komunite - na dedine, sídlisku, bytovke - pomoc samostatne žijúcim ľuďom s hendikepmi pri činnostiach bežného života - nákup, návšteva lekára, návštevy opustených a ťažko chorých.
9. Adekvátne finančné ohodnotenie pohotovostnej služby
10. Sociálne únosná spoluúčasť pacienta, ktorá by zamedzila zneužívaniu systému bez zbytočných výnimiek.

Graf 1: Schématické znázornenie ako by mohla byť organizovaná medicínska pohotovostná starostlivosť.
Tento a ďalšie články o zdravotníctve si môžete prečítať na stránke
.