
Veľkonočný pondelok - takpovediac - je už populárny aj medzi ateistami. A prečo? No predsa pre oblievačku a šibačku. Takýto "veľký deň" si nenechá nikto ujsť. Oblievať a šibať chodia v podstate všetci muži a chlapci. Ak je to v rozumnej miere, nikdy sa na tvári dievčaťa alebo ženy nevytvorí hnev, zlosť, smútok alebo plač. A prečo vlastne oblievame a šibeme? Tieto zvyky sa robia na znak toho, že ženy v starom Jeruzaleme zvestovali Ježišove zmŕtvychvstanie. Židia ich kvôli tomu prenasledovali, šibali prútmi a oblievali vodou. Dnešná podoba je už značne zjednodušená. Niekde sa len šibe, niekde len oblieva, niekde oboje. Šibačka má na devu preniesť sviežosť života, rozpuk životnej sily, privodiť krásu, zdravie a ochrániť od všetkého nedobrého. Oblievačka mala zase pôvodne očistný charakter a význam. Podľa povier má voda v tomto období liečivé účinky. Chlapci dnes svoju "prácu" ešte zakončia rôznymi kolínskymi vodami. No a za všetko ich čaká samozrejme odmena. Niekde maľované vajíčko, niekde koláčik. Na mnohých miestach je to však už len častokrát o "vykúpaných peniazoch" (bohužial). A starší muži? Tí sa uspokoja s pohárikom páleného a kusom údeného mäska. Večer býva v mnohých dedinách spoločná zábava - prvá od fašiangov. Keďže sa moja 16-ročná dcéra rozhodla tohtoročné sviatky jari stráviť mimo domova - na chalupe v obci Čierny Balog, rozhodli sme sa - "ako traja králi" (ja, jej krstný otec a starý otec), že ju z neďalekej Banskej Bystrice prídeme navštíviť. Samozrejme - všetci sme vedeli, že za akým účelom....No a ako to dopadlo?