Presvedčenie, že jasná hviezda je znakom toho, žepriamo tam, kam ukazuje, sa narodil nový kráľ (azda i božského charakteru a suniverzálnym kráľovským poslaním?), priviedlo mudrcov k potrebe vydať sa na cestu za ním a vzdať mupoklonu. Je pravdepodobné, že hviezdu videli všetci, no len oni jej svetlointerpretovali správne...
Ich múdrosť ich teda priviedla doIzraela a ich rozum ich navigoval do kráľovského paláca v Jeruzaleme.Tu sa však rozum dostal do konfliktu s múdrosťou - tam niet nového kráľa,ba súčasný o ňom ani nevie. Aj keď po porade s vykladačmi Písem ichpotom on sám posiela do blízkeho Betlehema, „nesmierne sa zaradujú", keď povýchode z paláca opäť zbadajú hviezdu. Znova majú svoj „kompas múdrosti".
Prichádzajú do Betlehema a nachádzajúDieťa (už nie v maštali, ale v dome - no istotne nie na mieste, kdeby rozum hľadal kráľovské dieťa)...Ich poklona je prejavom múdrosti, ktorá je - ako motivácia - silnejšia nežrozum.
A čo nasleduje? „Keď vo snedostali pokyn, aby sa nevracali k Herodesovi, inou cestou sa vrátili do svojejkrajiny" (Mt 2,12). Táto vetapravdepodobne nepoukazuje len na samotný itinerár návratu. Ani nie na to, žemudrci neprezradili Herodesovi miesto Ježišovho prebývania. (Napokon, právepreto sa rozhodol vyvraždiť všetky deti v Betleheme i na okolí...)V Biblii pojem „cesta" nápadne často symbolizuje život. „Iná cesta" teda znamená „iný život". Keďže o mudrcochnevieme z biblických slov takmer nič, a o tom, ako žili predtýmuž vôbec nič, ťažko usudzovať, čo tým svätopisec chcel povedať o nich. Skôr môžeme usudzovať, čochcel povedať pre nás: stretnuties Ježišom musí ukázať človekovi potrebu zmeny života, zmeny, v ktorejmúdrosť má prioritu pred rozumom (presnejšie: rozumnosťou, rozumnýmiargumentami). Nie preto, že by medzi nimi bol akýsi protiklad, ale v zmysle prednosti v motivácii. Skutky lásky naozajčasto nebývajú „rozumné" - človeka pokúšajú myšlienky, že tým len konzervujeasymetrický medziľudský vzťah, v ktorom viac dáva než dostáva, ustupujepred egoizmom toho druhého a pod. Ale múdrosť to vie vysvetliť - je to akoprilievanie vody do spoločnej „studne" vzájomného vzťahu a postupné „obmývanie" toho druhého(no zároveň i seba pred tým istým egoizmom, ktorý môže šarapatiť ajv dávaní...). Preto musí maťmúdrosť prednosť. A to je poučenie, ktoré plynie z príbehuo troch mudrcoch v Betleheme.