1. Úvod
Ja som nikdy nepretelefonuvával veľa koruniek. Síce postupom času prišla aj chuť (volať a volať), stále som sa snažil svoje účty ako-tak kontrolovať. Aj k paušálu som sa dostal vlastne iba kvôli tomu, aby som si tieto výdavky mohol uplatniť ku koncu roka v daňovom priznaní (čo sa pri dobíjaní kreditu pri easy či prime nezvykne robiť). Samozrejme, ako mladý a hlúpy som ešte vtedy netušil, že mi to bude na prd platné, keďže som si napokon uplatnil daňový 40%-ný výdavkový paušál, a okrem toho po odpočítaní nezdaniteľného minima som bol aj tak dosť hlboko v daňovom mínuse (teda pri nulovej dani).
Ale nevadí... aspoň som dostal chuť na paušál. Myslím, ten mobilný.
2. Aký paušál?
Ako správny Slovák som mal k dispozícii 3 SIMky, aby ani jeden slovenský operátor neostal ukrivdený (a ešte všetky aj na moje meno, no hanba mi). A tak intenzívne surfujúc po webových operátorských stránkach, hľadajúc najlacnejšiu alternatívu, som nakoniec zakotvil na stránke Orange-u. I keď sympatizujúc s O2, Orange ma presvedčil, však uznajte:
mobil za 1 Sk (a 24-mesačná viazanosť),
najlacnejší paušál na trhu – paušál mini (vianočná akcia),
každý mesiac treba platiť 200 Sk, človek dostane kredit 300 Sk.
Že o týždeň prišiel kyslík s akciou každý druhý mesiac za korunu (O2 Pre mňa), to je už druhá vec, myslel som, že sa odstrelím, ale však tak mi treba, keď som bol nedočkavý. 3. Zážitky z prvej faktúry
Povedané dvoma slovami: na nezaplatenie. Ešte raz si to zrekapitulujme:
paušálu som sa upísal 6. novembra (hneď mi ho aktivovali, lebo som dostal CLIPko)
k svojmu menu mi do identifikačných údajov dopísali IČO za krásnych 200 Sk bez DPH (že mi to bolo aj tak na prd platné, pozri v prvom odseku Úvodu)
niekoľko dní na to som bol podpísať ďalší dodatok, že mi stačia elektronické faktúry (treba šetriť lesy), a za to mi ujo v OrangeKurnikShope dal ďalšiu brutálnu výhodu: kredit 60 Sk k prvým dvom fakturačným obdobiam zadarmo navyše (asi sa zbláznim od šťastia)
happy ako blcha (však môžem „preondiť“ 360 Sk za mesiac) som nezaváhal ani na minútu a začal som veselo vyvolávať
a 12. novembra 2007 prišla prvá faktúrka, resp. dvojfaktúrka (alebo ako hovoria klasici, f...túra*)
A podľa nej som mal zaplatiť viac ako 700 slovenských korún!!!
OK, s 200 Sk bez DPH (za pridanie IČO do údajov, nazvané prevelebne ako vykonanie zmien v systéme) som počítal, aj korunu za mobil chápem, ale zvyšok? No nič, nebudem kľučkovať, radšej to vyklopím:
Položka | Obdobie | Suma bez DPH (Sk) | Celková suma |
Vykonanie zmien v systéme |
| 199,00 | 236,80 |
Aktivácia - prechod z Primy |
| 0,00 | 0,00 |
Mobilný telefón Nokia 6070 |
| 0,80 | 1,00 |
Mesačný poplatok Mini paušál |
| 58,80 | 70,00 |
Mesačný poplatok Mini paušál | 13.11.2007 - 12.12.2007 | 252,10 | 300,00 |
Hovory na inú mobilnú sieť |
| 11,90 | 14,20 |
Hovory v sieti Orange |
| 82,80 | 98,50 |
Spolu |
|
| 720,00 |
Takže analyzujme: po prvé, za fakturačné obdobie 13.11.-12.12. mám namiesto 200 Sk zaplatiť o stovku viac (milé, nie?), po druhé, a to ma teda dorazilo, za obdobie 6.11. - 12.11. mám zaplatiť 180 Sk!!! (súčet 4., 6. a 7. položky, pozn. red.)
A za čo? Ta za to, že som si poriadne neprečítal malé písmenká v zmluve (i keď školu na to mám).
Moja logika – podpísal som paušál, mám 360 Sk, tak prečo by som ich nemohol hneď míňať...
Logika Orangu – podpísali ste paušál, fakturačné obdobie vám však začne plynúť nevieme-kedy (uvidí sa v prvej faktúrke), a výhody sú vlastne až v onom fakturačnom období, v medziobdobí (od podpísania zmluvy do prvej faktúry) treba čítať malé písmenká... 4. Čo bolo v malých písmenkách
v medziobdobí (pozri vyššie) som si mal predplatiť alikvotný kredit z 300 Sk (prečo nie 200, je mi záhadou), pripadajúci na dané obdobie, t. j. 60 Sk (za 7 dní)
Keď som v medziobdobí kredit premárnil, všetko navyše sa už nemá od čoho odratávať, tak mi to zrátajú v prvej faktúre...
...a zrátali to...
to som ešte nevedel, že z kreditu sa vôbec neodratáva ani info o kontrole spotreby, lebo je to zvláštna tarifa (hoci ide iba o nejaké tri koruny navyše) – na akú chmáru je to tak, netuším.
5. Záver k pomaranču
Prvá faktúra ma nasr... neskutočne. Áno, vrátili mi to stovku (dobropisom), ale že ma neupozornili to medziobdobie, to ma naštvalo.
Poviete si, pred podpisom sa papiere majú čítať, no uznajte, keď sa podpisuje aspoň 10 kusov formulárov, že to najmä z psychologického hľadiska nie je možné. Skôr by som ako riešenie navrhoval zverejnenie dodatkov ku všetkým (najbežnejším) typom zmlúv na internete. Inak, aj cenník Orangu na ich webstránke je tak neskutočne neprehľadný, žeby by mali udeliť nobelovku jej autorom.
6. O2 – tiež zopár slov
V januári som nakoniec podľahol aj akcii kyslíka s každým druhým paušálom za korunu (myslím, že objektívne mi orange paušál nestačil, a platiť mu viac ma ani nenapadlo). Takže pri O2 Pre mňa 70 jeden mesiac svoje hovory strážim na 2/3 výške – do 47 min. (aby som cenu 420 Sk znížil o tretinu, na 280 Sk), a ďalší mesiac mám 70 min. za korunu. A celkom sa to darí (ustrážiť).
Inak, svoju kyslíkovú SIMku som stratil (zapotrošil, šľohli mi ju, neviem), a bol som si vybaviť novú. Administratívny poplatok 100 Sk mi dosiaľ ku žiadnej faktúre nepripočítali.
Okrem toho sa pekne rozbehla aj služba SMSiek so zmeškanými hovormi. Neviem, prečo mi to v Orange-i prestalo fungovať. Asi som veľký kacír.
A fakturačné obdobie mi v O2 začalo plynúť dňom podpísania zmluvy. Žiadne medziobdobie. Strašný problém pre Orange...
7. Záver
Už len 18 mesiacov. Potom: paušál Orange for never more.
* škaredé anglické slovo