To sito aj normálne nefunguje na sto percent. Dobre vyzerajúci študent skôr prejde u profesorky, študentka vyzerajúca ako modelka zas u profesora ... Ak niekto „vyzerá" ako vedec, na prírodovede mu to pôjde tiež ľahšie, ak niekto ako právnik, tak na právnickej. Kto vie obkecať ešte aj to, o čom v živote nepočul, ten už nemá vôbec žiadne problémy.
Každopádne tieto sitá existujú. A spoliehajú sa na nich, resp. počítajú s nimi študenti, ale aj vyučujúci v ďalšom štúdiu. Preto sa môže stať, že niekto, kto učí už iba špecializované predmety, na ktoré mu chodia iba študenti, ktorí sitom prešli, to berie jednoducho tak, že títo sú už dobrí a teda aj ak by sa moc nenaučili na skúšku, nevyhodí ich. Poprípade aj vyhodí, ale na druhý termín to už dostanú.
Je to možno aj dobrý prístup. V neskorších ročníkoch by sa študent mal už sám rozvíjať vo svojom zameraní, pracuje na diplomke, čo často znamená, že nemá dostatok času na štúdium všetkého okolo.
Niečo podobné zažívam aj tuná, na prírodovede v Budějoviciach. Existuje pár kurzov v prvých ročníkoch, kde sa to vyhádže. Vo vyšších ročníkoch potom nasledujú predmety, ktoré by mali byť už iba záujmové a ktoré učia takí skôr „mäkkí" učitelia. To znamená takí, ktorí ešte aj ak by sa im študent vôbec nič nenaučil, tak nemajú to srdce ho vyhodiť. Mnohí z nich dokonca spoliehajú na to, že budú učiť až vo vyšších ročníkoch a špecializované predmety práve preto, aby nemuseli nikoho vyhodiť a aby sa to od nich ani nečakalo.
Z toho vlastne vyplývajú dva problémy, ktoré som si doteraz ani neuvedomoval.
Jednak študenti v tých vyšších ročníkoch a u týchto „mäkkých" učiteľov jednoducho neočakávajú, že by vôbec mohli byť vyrazení. A dokonca sa kvôli tomu môžu uraziť. Poprípade si myslieť, že si na nich dotyčný sadol, že sa niečo stalo ... a pritom možno jednoducho aspoň raz si povedal: „Tak toto nemôžem pustiť ďalej".
Druhý problém je, že učitelia vo vyšších ročníkoch si zvykli na to, že niekto urobí tú selekciu aj za nich. A oni k nej nijako neprispievajú. Pokiaľ sa však stane, že tá selekcia kvôli niečomu prestane fungovať, oni budú tí prví, ktorí začnú vykrikovať, že sa zhoršuje kvalita študentov aj celej fakulty.
Ono podľa mňa v tom druhom probléme je ešte podproblém ... Vyučujúci, ktorí nevyhadzovali si jednoducho zvykli na to, že to nerobia a že oni sú tí „dobrí". Pretože profesor, ktorí študenta vyhodí môže byť akokoľvek dobrý (povahovo), spravodlivý a čo ja viem čo, ale ten, koho vyhodil ho mať rád nebude. A ten, kto ho nevyhodí, ani keď sa nenaučí, bude jednoducho obľúbenejší ...
A vlastne je tu ešte jeden problém. Každý študent znamená peniaze a vláda tlačí na to, aby sa zvyšovali počty vysokoškolsky vzdelaných ľudí. A rok čo rok sa skutočne znižuje „kvalita" študentov, prichádzajúcich na vysoké školy.
A takto to vlastne môže fungovať celom dobre. V prvých ročníkoch temer nenávidení profesori vyhádžu horších alebo menej šťastných študentov, profesori učiaci vyššie ročníky im hovoria, ako to majú robiť, a že majú ešte pritvrdiť, nech je čo najvyššia kvalita a sami pritom pre to neurobia vôbec nič; akurát sa vytešujú z toho, akí sú dobrí k študentom.
Ale čo sa stane, keď sa jeden z tých „zlých" profesorov rozhodne, že už nechce byť „zlý", ale „dobrý"? A keď začne púšťať čoraz viac a čoraz horších ľudí cez svoju skúšku? No, je skoro isté, že nasleduje jediný výsledok. Na tej fakulte, na tom odbore začnú skutočne študovať aj tí horší. Každý to bude chcieť zmeniť, ale nikto s tým nič neurobí. Začne sa plakať nad tým, aké je to zlé, ale nezačne sa skutočne skúšať aj vo vyšších ročníkoch. Veď prečo, veď doteraz to fungovalo, doteraz sa vyhadzovalo všade inde len nie u mňa!!! A nakoniec bude ten, ktorí povolil a nechcel byť tou sviňou, prinútený byť ňou znovu. A to len preto, lebo tí ostatní nechcú ... Hm, keď sa nad tým zamyslím, kebyže nie som sviňa, tiež sa ňou nebudem chcieť stať, takže je to vlastne aj pochopiteľné ...
Ale keď ňou nechcem byť, tak aspoň nevyčítam niekomu inému, že ňou nie je! Čo nie som schopný urobiť ja, nech nečakám od niekoho iného, ba dokonca nech to od neho nevyžadujem. A hlavne nech nekomentujem to, ako sa zhoršuje kvalita ... keď k nej sám neprispievam.
PS: samozrejme, nie je to až také jednoduché, často sú aj vo vyšších ročníkoch mimoriadne ťažké skúšky a naopak.