Toľko, čo dnes stojí 15 minútový lístok na mestskú dopravu ešte minulý týždeň stál 60 minútový lístok; počas víkendu dokonca 90 minútový. Čo sú toto za počty a logiku, ak za 60 minút jazdy má cestujúci po novom zaplatiť 90 centov a za štvornásobne kratšiu jazdu skoro tú istú cenu? Platí takáto vyváženosť v dopravnom podniku aj napr. pri odmeňovaní zamestnancov bez ohľadu na to, či pracujú na plný úväzok, alebo štvrtinový?
Je pochopiteľné, že čím kratšia jazda, alebo čím menej kupovaného produktu, tým je cena väčšia v porovnaní s kúpou vo väčšom rozsahu. A tak je to aj správne. Ale toto čo znovu predviedol dopravný podnik hlavného mesta je teda riadny nepomer sledujúci jediný cieľ: čo najviac ošklbávať aj tých, čo mestskú dopravu využijú čo i len na jednu dve zastávky. Veď si len vezmite, že napr. cesta rýchlikom z Bratislavy do Pezinka stojí 80 centov. Nuž len treba dúfať že železničiari sa neinšpirujú bratislavským dopravným podnikom a cenu lístka napr. z Bratislavy do Piešťan neupravia na 77% z ceny lístka Bratislava - Košice, aj keď ide len o cca štvrtinovú vzdialenosť.
Pred tromi mesiacmi boli oslovení príslušní poslanci mestského zastupiteľstva a aj dopravný podnik hlavného mesta s tým, že sa na nás obrátil jeden bývalý revízor so svojimi skúsenosťami: že 50 centový, dnes 70 centový lístok len do 15 minút jazdy je pre mnohých príliš drahý a preto radšej chodia peši, ak majú čas, alebo často krát aj riskujú čiernu jazdu, keďže ide o premrštenú cenu za maximálne 15 min. jazdy. Takto možno prichádza dopravný podnik na čiernych jazdách o väčšie peniaze ako v prípade, keby hoci aj o polovinu zľavil 15 minútový lístok. Ešte efektívnejšie by to z hľadiska príjmov pre dopravný podnik mohlo byť ak by ďalej zaviedol 30 alebo 45 minútový lístok v cene, ktorá sa dnes platí za hodinový, a cenu hodinového by zvýšil hoci aj o 50 %. Zrejme najväčšie percento podielu jázd sa pohybuje okolo 30 - 45 minút. Nič z toho sa nezohľadňuje.
Odozva? Žiadna.
Je len otázne, či takýto "ohľad", ako sa berie na cestujúcich a ich záujmy, sa berie v tomto dopravnom podniku rovnako aj na tamojších top manažérov; zvlásť pri vyplácaní výplat alebo odmien.
Za OZ Marián Kovács