reklama

Platy učiteľov sú už na úrovni príplatkov za riadenie v polícii

Za servilnosť, ktorú aj radoví policajní riaditelia od vzniku SR preukazujú politickej moci si vyslúžili neskutočné príplatky za riadenie, aj keď reálne najčastejšie riadia

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

svojich zástupcov pre spracovávanie tabuliek, poprípade sekretárky, a okrem toho spravidla už viacmenej nič zmysluplné nerobia, ako si priblížime nižšie. 

V podstate ide o uplácanie verejných činiteľov z kasičky štátneho rozpočtu a to aj na úkor napr. učiteľov, ktorých platy pomaly ale iste dosahujú úroveň príplatkov za riadenie v polícii. 

"Najpodstatnejšie" je, že každá vláda vyhlasuje rada, že učiteľom by na platoch pridala rada. Ale vraj nikdy nie je z čoho. Samozrejme že nie je, lebo keď pre niekoho je hojno tak pre druhého musí byť zákonite ho... A navyše ak sa peniazmi mrhá napr. tak ako na Ministerstve vnútra SR, tak sa naozaj už diviť nemôžme.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A takto platovo postihnutí zďaleka nie sú len učitelia. Veď priemerný čistý plat u cca 70% Slovákov neprevyšuje ani pomerne biedne platy učiteľov, ktorých som pre tento článok vybral ako porovnaciu "vzorku", aby som mohol názorne "demonštrovať" kam sme to dospeli. 

Slovensko je veľmocou nie len čo sa týka počtu policajtov na počet obyvateľov (údajne 1 : 250. Ktovie či sa do toho rátajú aj mestskí policajti), ale s veľkou pravdepodobnosťou aj čo sa týka počtu náčelníkov k počtu bojovníkov. Napr. na policajnom prezídiu (o ktorom hlavne bude v článku reč), je to oficiálne cca 1 : 6, neoficiálne možno aj menej. Viete si predstaviť že na bežnej ZŠ s 300 žiakmi pôsobí 45 riaditeľov? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Korunou toho sú platy týchto funkcionárov - a to už od úrovne obyčajných riaditeľov odborov. Pričom neraz ide o umelo vytvorené odbory (ktoré by kľudne mohli byť len pracovnými skupinami, maximálne oddeleniami) o počte pár policajtov.

Navyše riaditeľom takýchto odborov pri ich "náročnom" riadení neraz ešte vypomáhajú ich zástupcovia. A čomu sa takýto zástupcovia venujú? 

  • vypĺňanie tabuliek (týždňové, mesačné vyhodnotenia práce podriadených s hromadou všemožných chlievikov pre každého policajta ktorých výpovedná hodnota je minimálna) 

  • spracovávanie hodnotení hodnotení (ak niekto hodnotí hodnotenie ktoré vypracoval niekto iný) 

  • ďalej podvojných bezpečnostných situačných správ: operatívna situácia - OPSIT, bezpečnostná situácia - BESIT (možno existuje aj POLITsit, lebo politika má na políciu priamy vplyv), len každá z nich sa volá inak a kde je samozrejme 90% informácií totožných, a ktoré aj tak nikto z vedenia polície nečíta.

  • kontrola pravopisu, bodky, čiarky, odrážky... v písomnostiach podriadených,

  • a pod.

Kým zástupca riaditeľa bežnej ZŠ alebo gymnázia má v čistom cca 600 Eur plus príplatok 100 Eur za to, že týždenne odučí nejaké hodiny, a riaditeľ školy má v čistom maximálne 800 Eur, tak obyčajný riaditeľ odboru na policajnom prezídiu, ktorý so svojim zástupcom v niektorých prípadoch spolu riadia 7 a pol ľudí dohromady dostávajú každý z nich: 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • príplatok za riadenie, ktorý sám osebe dosahuje výšku celého platu priemerného učiteľa, (u riaditeľa odboru na Prezídiu PZ je to 500 Eur, u jeho zástupcu o čosi menej)

  • osobný príplatok, ktorý je v priemere 2 krát väčší než u ich podriadených a neraz dosahuje výšku celého platu priemerného učiteľa,

  • a samozrejme funkčný plat, ktorý je minimálne o jednu platovú triedu vyšší ako u ich podriadených.

Pritom:

  • kráľovské príplatky za riadenie poberajú riaditelia napriek tomu, že za riadenie už dostávajú svoj nemalý funkčný plat a k nemu ešte osobný príplatok, ktorý v niektorých prípadoch mohol alebo stále môže ísť až do výšky funkčného platu,

  • okrem riadenia spravidla nerobia nič iné, a ak tak len symbolicky. (Iné by to bolo, ak by popri riadení vykonávali klasickú policajnú prácu, ktorú vykonávajú ich podriadení a vykonávali by ju v rovnakom rozsahu ako oni. Policajní riaditelia však žiadne prípady pridelené nemávajú. A ak náhodou niekedy áno, tak len vo veľmi, veľmi obmedzenom rozsahu),

  • podriadených riadiť špeciálne ani netreba, lebo napr. kriminalisti vo všeobecnosti pracujú väčšinou v teréne a často plnia konkrétne úlohy dané im zo strany vyšetrovateľov a čo sa týka vyšetrovateľov tak týmto riaditelia nemajú čo do vyšetrovania zasahovať lebo podľa zákona sú procesne samostatní a dozor nad vyšetrovaním vykonávajú prokurátori, 

  • ak sú ľudia na dovolenkách, PN-kách, služobných cestách, pracovných rehabilitáciách potom takíto riaditelia sa nemajú na pracovisku ani s kým porozprávať nie to ešte koho riadiť. 

Pz. Neraz by mohli byť malé odbory na prezidiálnych útvaroch alebo okresných riaditeľstvách PZ len oddeleniami, lenže v takom prípade by nemohli mať dvoch alebo dokonca troch funkcionárov ale len jedného - vedúceho oddelenia. Občas sa stáva že na spomínaných útvaroch existuje nejaké oddelenie do desať policajtov na ktorých stačí jeden vedúci. Ale to sú výnimky. Ak vie takýto vedúci dobre "lobovať" alebo podlizovať sa nadriadeným potom sa jeho oddelenie môže premeniť na odbor a môže si tam dosadiť jedného alebo dvoch ďalších funkcionárov, na ktorých hodí nezmyselnú byrokraciu aby sa viac mohol venovať svojim záujmom, prioritám, alebo zabezpečovaniu či zveľaďovaniu svojho teritória. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pz. 2: Alebo neraz by mohli byť menšie úrady len odbormi. Ale v úvodzovkách "výhodnejšie" je ak úrad má dajme tomu 4 odbory, z ktorých každý má po jednom, alebo dvoch oddeleniach. Úplne by stačilo ak takýto úrad by mal len oddelenia bez medzičlánkov, teda bez odborov. Lenže v takom prípade by riaditelia odborov a ich zástupcovia prišli o lukratívne riadiace funkcie.

Vo všebecnosti náročnosť práce, rizikovosť práce a zodpovednosť týchto riaditeľov (ak nepočítame tú politickú) je sotva vyššia než u učiteľov základnej školy, napr. v Jarovniciach

Samozrejme, ministerstvo vnútra určite nie je jediné medzi rezortmi, ktoré sa môže pochváliť takýmto zodpovedným prístupom k nakladaniu s financiami získaných od daňových poplatníkov a bánk cez rôzne pôžičky, ktoré raz budú splácať naše deti, vnúčence a zrejme aj pravnúčence.

PS. Ale ak smerujeme k policajnému štátu, tak tieto veci sa možno aj dajú pochopiť.

Za OZ Marcel Burkert

Pz. Tento článok bol v podobe listu zaslaný štyrom zainteresovaným ministrom ( vnútro, školstvo. soc. veci a financie) a príslušným výborom NR SR.

Stop alibizmu

Stop alibizmu

Bloger 
  • Počet článkov:  158
  •  | 
  • Páči sa:  1 079x

- "Stop alibizmu - Has, aj čo ťa nepáli", je občianske združenie, ktoré chce v 1. rade nabádať občanov SR k spoluzodpovednosti za pomery v spoločnosti. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená10 ciest z bludného kruhuPolícia s.r.o.Spravodlivosť a právo s.r.o.Bankroty, úpadková kriminalitaOsobnosti alibizmuNevoličom alibistomSpoločnosťRómska otázkaIslamPlaty učiteľov a policajtovŠkolstvoZdravotníctvoŽivotné prostredieŠtátna ochrana pytliakovEnvironmentálna kriminalitaEkonomikaDôchodcomOstatná štátna správaBratislavskoKlamanie na piveOchrana spotrebiteľaO združeníRusofilom

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu