Dnes aj na Slovensku, pomaly v každom väčšom nákupnom centre, bežne vidíme niekoľko stolíkov pri ktorých Vás študentky prehovárajú, aby ste ochutnali novú paštétu, vyskúšali škrabku na zeleninu atď. Zvykli sme si na tie stolíky.
Stolíky tu máme už vyše 22 rokov, naučili sme sa, že: „Nie všetko, čo je lacné je aj dobré", alebo „Nie som taký bohatý, aby som si mohol kupovať lacné veci" . Prirodzená túžba získať niečo zadarmo v nás ale stále pretrváva.
Nedávno sa na mňa obrátili dvaja šesťdesiatnici s tým, že sa nechali oklamať. Boli patrične vytočení a tak sa chceli aspoň posťažovať na ľudí, ktorým naleteli. Ako? Boli v obchodnom centre, kde natrafili na letáky. K letáku o tovaroch v akcii boli priložené (samozrejme ZADARMO!) tri výherné lósy. Stačilo zoškrabať 3 políčka. Ak tam boli 3 rovnaké symboly, stačilo, alebo stačí poslať SMS kód na určené číslo a tým „získate Vašu cenu".
Obaja vyhrali síce rovnakú, ale za to naozaj "krásnu" cenu: SMS od mobilného operátora oznamujúcu, že kredit im bol znížený o 8,- Eur. Pre dôchodcov maličkosť...
No ale moji drahí, hovorím im, nikto Vás predsa neoklamal! Kde ste boli posledných 22 rokov?! Čo ste sa (ne)naučili za ten čas? Na lóse ste predsa mohli vidieť, samozrejme pod podmienkou, že by ste sa lepšie pozerali, strieborný bavorák to áno, ale aj nápis nie že vyhráte, alebo vyhrávate, ale že „Môžete vyhrať automobil BMW radu 3" a už ste zotierali políčka a posielali SMS s kódmi jedna radosť.
Na druhej strane losu je jasne napísané, že sa stávate členom klubu mobilnej komunikácie a cena služby ponúkajúcej obsah do mobilných telefónov je 8,- Eur. Takže vyhrali ste obrázok, alebo hru do mobilu. Aby ste si obrázok, alebo hru mohli stiahnuť, musíte mať v mobile Internet.
Nemáte?! Nečítate zadné strany žrebov? Pred Vianocami bol zhon, málo času? Rozumiem, ...a verte, že tomu rozumejú aj stolíky s tovarom „vyhrali ste„ a „zadarmo".

Aj v prípade naletenia, možno ste ešte neprehrali, ak prehrať nechcete a viete, čo je klamlivá reklama: Je to každá reklama, ktorá privádza spotrebiteľa do omylu a ovplyvňuje jeho ekonomické správanie, buď prezentáciou, alebo obsahom zmätočných alebo chybných informácií, alebo neuvedením dôležitých informácií. Aj keď predajca nemá v úmysle klamať, stačí, aby jeho reklama pôsobila na spotrebiteľa klamlivo, s možnosťou ovplyvniť jeho správanie. Ak reklama podáva klamlivé informácie, povinnosť dôkazu obrátená: je na predajcovi, aby dokázal opak.
Z losu je zjavné, že najpodstatnejšie slovo "môžete" "čistou náhodou" zaniká popri výraznom "Vyhrať BMW" a vynímajúcom sa obrázku automobilu. To jasne nasvedčuje tomu, že autor losu mal ďaleko od čistého úmyslu. A aj keby sa bránil, že nemal úmysel, aby jeho reklama pôsobila na spotrebiteľa klamlivo, minimálne dvaja ľudia sú svedkami toho, že takto zapôsobila.
Andrej Varan