V kruhu nás sedelo štrnásť, vrátane organizátorov. Rodičia, učitelia. Veľa? Málo? V meste máme dve základné školy, riaditeľka jednej z nich prišla tiež. Bol to prvý zo série workshopov, majú byť v nasledujúcom roku a pol po celom Slovensku. Aké budú školy v roku 2040 a aké by sme ich chceli? Predpoludním sa to pýtali deviatakov, popoludní dospelých. Deviataci nakreslili triedu bez učiteľa. Zamýšľali sa nad množstvom technológií, aj nad tým, že aj o dvadsať rokov by sa stále chceli učiť spolu a nie každý za svojím počítačom doma. Veľa o ich predstavách nám však organizátori nepovedali. Boli zvedaví na naše. Aká má byť škola a čo má deťom dávať?
Mohla by byť hocikde. Jej časť napríklad aj v domove dôchodcov, aby sa deti naučili úcte k starším a ako ich potrebujú. Alebo v knižnici, kde by sa mohli učiť o histórii a komunikácii, v športovom centre alebo v zdravotnom stredisku, tam by mohli robiť chemické pokusy alebo sa učiť o zdraví a bezpečnosti. Deti by nemuseli byť známkované podľa štátom stanovených noriem, ale podľa toho, na čo majú a ako to dosahujú. Školy by mohli navzájom spolupracovať a zdieľať to, v čom sú dobré - tá v jazykoch, iná v športe, ďalšia v učení novým technológiám. Možno nechať deti učiť deti, staršie mladších, rovnako staré nechať viesť sa v rôznych predmetoch navzájom. Integrovať „iné" deti bez obáv a predsudkov, lebo to môže byť obohacujúce pre všetkých. Viac spoznať a zapájať rodičov, využívať ich zručnosti pri vyučovaní alebo v krúžkoch a školskom klube.
Roky vnímam reči o rôznych reformách školstva. Ale nepamätám si, že by som počula o tom, že sa niečo robí preto, aby sa dosiahol ten a ten konkrétny výsledok. Že školy sú poprednou témou politikov. Že niekto má presnú predstavu a naozaj sa snaží niečo zmysluplne zmeniť. Teraz sa to pár nadšencov snaží niekam nasmerovať. Bolo nás štrnásť náhodne poschádzaných dospelých a o školách sme sa rozprávali štyri a pol hodiny. Boli sme prví oslovení. Záleží nám na tom, kde a čo sa učia naše deti. Možno to budú až naše vnúčatá, kto sa bude učiť v novom a po novom. Nech. Keď sa pýtajú, odpovedaj, naučili ma kedysi. Lebo ak to neurobíš, nemôžeš sa sťažovať, že svet utvárajú tí druhí.
www.chcemevedietviac.sk