Knock, knock! Who's there? Big Issue!

Nálada po poslednej skúške semestra sa slovami ani nedá opísať. Moja myseľ lieta v oblakoch snov letných prázdnin, môj žalúdok sa teší na dobroty, ktoré ho čakajú ako odmena po mnohých vystresovaných, prebdených nociach. Hormóny šťastia sa hromadia, na tvári mi žiari úsmev, a ja chcem vyobjímať celý svet. A tu, ľaľa, stretnem predavača Londýnskych novín Big Issue (predchodca slovenského Nota Bene). A to nie len jedného, ale hneď dvoch!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Na Slovensku som bola častou čitateľkou Nota Bene, vyhľadávala som najmä príspevky písané samotnými predavačmi o ich skúsenostiach, o životných úspechoch i každodenných rituáloch. Nota Bene mi vždy pomohlo uvedomiť si, koľko ľudí nikdy nedostane druhú šancu, koľko radosti dokáže spôsobiť nové zamestnanie, či získanie nového bývania. Čítanie o osudoch iných mi pomáha uvedomiť si hodnotu peňazí v rukách rôznych ľudí - čo pre mňa znamená "drobné", môže pre iného byť vidinou raňajok, obeda a večere zároveň. Nedávam peniaze žobrákom na ulici, ale Nota Bene dáva aj mne príležitosť pomôcť ľuďom, ktorí za to naozaj stoja. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S rovankým zámerom, ale aj zo zvedavosti som si Big Issue kúpila prvýkrát, krátko po mojom príchode do Londýna. Na rozdiel od slovenského príbuzného, Big Issue ma trochu sklamal - príspevky od predavačov chýbali, dozvedela som sa len o najnovších koncertoch, o recyklovaní či o nových knihách, filmoch a televíznych programoch. A samozrejme, nemalá časť bola venovaná reklame. A tak som len s nostalgiou spomínala na štylisticky jednoduché, no o to pútavejšie rozprávania Bratislavských predavačov, o tom ako si ráno vyzdvihnú noviny na predaj, ako im niekto spríjemnil deň, ako boli na koncerte alebo o účasti na majstrovstvách sveta vo futbale bezdomovcov-pouličných predajcov. Sklamanie z mojej prvej skúsenosti s obsahom Big Issue bolo iba znásobené množstvom Londýnskych predavačov letargicky a bez záujmu stojacich s cigaretkou v ruke, opretých o najbližší múr, čakajúc kým sa im niekto sám ponúkne a časpos kúpi. Našťastie som na vlastnej skúsenosti zistila, že nie vždy to tak musí byť.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes to bolo inak. Pán predavač u ktorého som nakupovala bol slušne upravený, a mal so sebou aj pomocníka - kamaráta, ktorý ho učil tajné triky úspešného predaja. Pán predavač bol tichý, zrejme toho sám od seba veľa nenahovorí, a nemá odvahu prihovárať sa okoloidúcim. Zato jeho kamarát bol živý aj za dvoch. A tak som neváhala a pristavila sa, lebo dnes som chcela rozdávať dobrú náladu aj ja.

Páni v rokoch sa mi prihovoria, a ja si kúpim časopis. To však nie je všetko! Ako dodatok mi začali hovoriť vtipy. "Knock, knock!" Treba odpovedať: "Who's there?" a rozprávač potom odpovie vtipnou pointou... Ja to však vždy popletiem a vtip pokazím, keď sa namiesto "Who's there?" spýtam "Who is it?", a vtip sa už potom nerýmuje. :( Nevadí. Moji kamaráti predavači sa nad mojou bezmocnosťou len pousmiali a pochopili, že so mnou asi sranda nebude. A tak začali vtipy rozprávať jeden druhému, kým ja som len počúvala, a neúspešne sa snažila pochopiť pointu (žeby britský humor?). Ale nevadí!!! Hlavne, že sme sa všetci pobavili, a dúfam, že som pána predavača povzbudila v jeho ďalšom predaji. Určite nie je jednoduché začínať, a hlavne keď pracovná doba spočíva v postávaní a určenom mieste, deň čo deň, hodinu čo hodinu. Kanceláriou im je ulica, vrecko na kabáte poslúži ako registračná pokladňa.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci o obsahu môjho dnešného uloveného Big Issue ešte nič neviem, dúfam len, že to bude lepšie ako naposledy. Napriek tomu chcem vyjadriť môj obdiv a úctu všetkým pouličným predajcom novín ako Nota Bene alebo Big Issue na svete, a tiež teamu ľudí, ktorí stoja za realizáciou týchto projektov, ktorí predajcom pomáhajú spoločensky rásť a získavať nové zručnosti. Nie je ľahké stáť na ulici, tváriť sa šťastne (alebo aspoň nie zúfalo), keď neviete kde budete dnes spať, alebo čo budete jesť. Robiť tento "job" úspešne vyžaduje odvahu, kreativitu, dobrú náladu, a hlavne nepoddať sa, keď je záujem o noviny malý. Nabudúce, keď si budete kupovať svoje vydanie "Big Issue", skúste si predstaviť sami seba, ako stojíte pred vchodom do supermarketu, v rukách pár výtlačkov, vo vreckú váš cinkajúci poklad, a na krku číslo. Vaše pocity, keď by okolo prešli vaši známi, bývalí kolegovia či príbuzní. 

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavskí, Nitrianski a určite aj ostaní skvelí slovenskí predajcovia a celý Nota Bene team, držte sa a snažte sa naďalej, môžem vám zodpovedne povedať, že ste na minimálne európskej úrovni!

Lucia Tiererová

Lucia Tiererová

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Násilne relokovaná z Bostonu do Montréalu, kde je síce trochu zima, ale zato tam majú super chrumkavé bagety a čokoládové croissanty. Zoznam autorových rubrík:  MontréalAmeeerikaLondýnCestovinyVeci od veci中国

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

225 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu