Prečo nechodím do kostola

Na priamu otázku, či som veriaci, zvyknem odpovedať: „Nie, ja som dúfajúci.“ Tým je vlastne povedané všetko. Dúfam, že existuje vyššia moc presahujúca našu pozemskú existenciu, že táto vyššia moc vidí a pamätá si nielen naše činy, ale aj dôvody, že ich chápe lepšie než naši blížni, lepšie, než my sami. Že všetko dianie sveta je niekde zaznamenané na nejakom nekonečne veľkom nebeskom harddisku, a s ním naše víťastvá aj prehry, statočnosť i zlyhanie, a ráta sa nielen dosiahnutý výsledok, ale aj úprimná snaha. Aj vtedy, keď bola márna – to je podstatné! Lebo v pozemskom živote sa rátajú len dosiahnuté výsledky, a dejiny píšu víťazi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (189)

Dúfať, veriť a vedieť sú tri rôzne veci. Dúfanie je bez istoty. Veriaci to majú ľahšie, hoci viem, že aj oni zavše pochybujú.

Môj vzťah k náboženstvu je zložitý, a v nikdy sa nekončiacom vývoji. Ak sa ma spýtate na formality, odpoviem, že som krstený a v tomto duchu vychovávaný, ale do kostola nechodím. Už veľmi dávno. Viera, ak nejakú mám, je v mojom chápaní veľmi intímna a súkromná vec. Protiví sa mi byť členom masy. Je to ako prvomájový sprievod. Ak je Boh všadeprítomný, niet dôvodu, prečo by mal byť v kostole prítomný viac, než kdekoľvek inde. Uznávam, že každému vyhovuje iné. Niekto potrebuje mať pocit, že je súčasťou davu, s ktorým splýva v spoločnom, azda i mystickom vytržení. V poriadku, ani v tomto nie sme všetci rovnakí. Niekto potrebuje byť s vlastnými myšlienkami sám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za komunistov bola cirkev a náboženstvo potierané, a ako vysokoškolák som letmo zauvažoval, či nezájsť do kostola z akéhosi vzdoru, ako to robili mnohí, ktorým šlo skôr o rebéliu než o vieru. Nešiel som. Azda som cítil to, čo mi rozum preložil do ľudského jazyka neskôr: že v zápase komunistov s cirkvou išlo o vojnu dvoch ideológií, viac než o zápas moci so slobodou.

Pritom sa nechcem dotknúť kresťanských disidentov. Viem, že medzi veriacimi boli nesmierne šľachetní a obetaví ľudia, robiaci z vlastného presvedčenia najlepšie, čo mohli. Dalo by sa menovať, ale hádam netreba. Poznáte ich. A takí sa nájdu v každej dobe, našťastie, a nielen medzi veriacimi.

SkryťVypnúť reklamu

Tí veriaci nemôžu za to, aká zastaralá a sebareflexie neschopná organizácia ich zastrešuje a spupne si robí nárok na jediné kľúče od brány nebeskej. A nemôžu ani za to, koľkí bývalí komunisti (a koľkí kšeftári, klamári, neverníci i rozkrádači) okázalo sedávajú v katolíckom kostole v prvých radoch a modlia sa hlasnejšie než ostatní. Je to teraz IN.

Ale nechodím ani do luteránskeho kostola, hoci v takom ma krstili. Priveľa tam spievajú, a nie je to hudobný žáner, ktorý by mi veľmi prirástol k srdcu.

Samozrejme, že väčšina hodnôt, ktoré propaguje kresťanské náboženstvo, sú aj mojimi hodnotami, ale nepotrebujem k tomu Nepoškvrnené počatie ani Zmŕtvychvstanie. Ak bol Ježiš normálny človek z mäsa a kostí, zhodou okolností vychovávaný iným než biologickým otcom, a napokon nenávratne zomrel ako každý iný smrteľník, mojím chápaním religiozity to nemôže nijako otriasť. Nepochybne to bol výnimočný a charizmatický človek, a ak jeho učenie po stáročia zavše účelovo prekrúcali i zneužívali, opäť za to on nemôže. Jeho učenie poznáme vlastne len nepriamo, keďže sa zdá, že nijaký jeho vlastný rukopis (ak existoval) sa nezachoval, a cirkev z množstva svedectiev veľmi účelovo vybrala len zopár, ktoré sú nepochybne z druhej-tretej ruky; tie ostatné po stáročia mazala, potierala a zakazovala. A či bol Ježiš syn Boží? Ak áno, všetci sme deti Božie, v rovnako metaforickom zmysle.

SkryťVypnúť reklamu

Načo cirkev vymyslela diabla a peklo? Prečo zaťažila ľudskú sexualitu bremenom hriechu a viny? V Písme stojí, že sa máme Boha báť a súčasne ho milovať. Prečo asi mám dojem, že cirkvi vždy šlo prednostne o ten strach?

Sexualita je mocná sila, ktorej sa takmer každé náboženstvo obáva. Nie div, že sa ju snaží dostať pod kontrolu, ovládnuť, spútať, urobiť z nej čosi nečisté. Je zákonité, že moderný svet v reakcii na niekdajšie puritánstvo preletel do opačného extrému a urobil si zo sexu modlu. Ani tým by som sa netrápil; každé kyvadlo sa vždy znova vracia do rovnovážnej polohy.

Nemám rád temné obrady, kde sa pojedá Božie telo a pije Božia krv. Nevidím dôvod, prečo by mal manželstvo posväcovať farár. Prečo by mal krstiť či spovedať. Je fajn, ak káže o láske k blížnemu a tolerancii, keď hovorí k veci a skutočnému životu, a nedrísta o umelých teologických konštrukciách, ako je trebárs Svätá Trojica. Keď dáva nádej, i keď je možno iluzórna – niektorým ľuďom to pomáha. No načo je farár, ktorý sa vyhráža zatratením, plameňmi pekelnými či večným zahynutím? (Mimochodom, aj za moje dane?)

SkryťVypnúť reklamu

O čo je milšie, namiesto slova hriech použiť slovo omyl! Už to by nás posunulo ďalej.

Neviem, čo sa musí stať, aby som sa zasa raz šiel do kostola pozrieť.

Tomáš Dérer

Tomáš Dérer

Bloger 
  • Počet článkov:  99
  •  | 
  • Páči sa:  240x

Nemám patent na pravdu, ani na múdrosť. Mnohému nerozumiem a iste sa v mnohom mýlim. Napriek tomu, zvyknem si utvárať vlastný názor sám. A občas to risknem a podelím sa oň. Dúfam, že tým nikomu nespôsobím ujmu :-) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu