Pomôže nová prístupová cesta na sídlisko Ťahanovce zmierniť rannú dopravnú zápchu?

Nová prístupová cesta sa stala akousi top témou nielen v týchto komunálnych voľbách. Pomôže zmierniť rannú zápchu zo sídliska smerom do centra? Áno, ale iba čiastočne. Svetový trend je však skôr znižovanie počtu osobných vozidiel.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

V prvom rade sa treba pozrieť na to, kde by mala byť postavená. Asi najčastejšie sa spomína odbočka z Ázijskej triedy poza sklad spoločnosti INMEDIA s.r.o. s napojením na diaľničný privádzač. S týmto riešením by súhlasila aj Národná diaľničná spoločnosť. Alternatívnym riešením by mohlo byť prepojenie Ázijskej triedy, prípadne Európskej triedy s Magnezitárskou ulicou.

Ktorékoľvek z týchto dopravných riešení by pomohlo znížiť počet vozidiel, ktoré každé ráno využívajú Americkú triedu. V skutočnosti by však iba presunuli dopravnú zápchu o pár metrov ďalej, resp. neúmerne viac by boli zaťažené ďalšie ulice. Aby bolo vybudovanie novej prístupovej cesty na sídlisko prínosné, bude potrebné vykonať aj ďalšie opatrenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie je vôbec neobvyklé, ak ranná dopravná zápcha smerom do centra mesta začína už niekde pri čerpacej stanici Shell. To je spôsobené dvoma za sebou nasledujúcimi križovatkami na diaľničnom privádzači, kde sa na jednom mieste stretávajú a križujú vozidlá smerujúce z Prešova s tými, ktoré prichádzajú zo sídliska a s vozidlami zo sídliska Dargovských Hrdinov.

Ak by sa nová prístupová cesta vybudovala poza sklad spoločnosti INMEDIA, pomohlo by to hlavne vozidlám, ktoré by pokračovali ďalej po Prešovskej ulici. Tie by mohli plynulo pokračovať, až kým by neprišli do ďalšej dopravnej zápchy, ktorá vzniká pred zúžením jazdných pruhov na pred križovatkou Prešovská - Sečovská.

SkryťVypnúť reklamu

Vozidlám, ktoré smerujú na Hlinkovú ulicu, by samotná výstavba novej prístupovej cesty príliš nepomohla. Akurát by sa zmenil pomer vozidiel prichádzajúcich z jednotlivých smerov, vozidlá by sa akurát v zápche posunuli o pár metrov ďalej.

Realizovaním cestného prepojenia Ázijskej, prípadne Európskej triedy a Magnezitárskej ulice by sa určitá časť vozidiel presunula práve na Magnezitársku ulicu. Na tejto ulici by bola podstatne dlhšia zápcha ako je to v súčasnosti, čo by výrazne skomplikovalo aj výjazd z obce Ťahanovce či z MČ Džungľa.

Aby bola výstavba ďalšej prístupovej cesty skutočne prínosná, bolo by potrebné súbežne realizovať aj ďalšie dopravné opatrenia.

SkryťVypnúť reklamu

V prvom rade je to podpora iných druhov dopravy ako iba osobnej automobilovej. Na sídlisko Ťahanovce je dlhodobo plánovaná výstavba električkovej trate, ktorá by vedela prepraviť do centra mesta obyvateľov sídliska, ktorí momentálne využívajú osobné vozidlo. Tým, že by električky nemuseli stáť v zápche by sa čas dopravy do centra podstatne skrátil. Navyše by to pomohlo vyriešiť aj problém s parkovaním, keďže by obyvatelia sídliska neboli tak veľmi odkázaní iba na tento typ dopravy. 

Kým by sa postavila električková trať, dali by sa realizovať iné užitočné riešenia, ktoré by zabezpečili preferenciu vozidlám MHD. V súčasnosti autobusy v prípade veľkej zápchy robia zachádzku takmer 3 km cez obec Ťahanovce. Som presvedčený, že ak by sa postavil buspruh na Americkej triede, vrátane účelového prepojenia Americkej triedy a Magnezitárskej ulice pre vozidlá MHD a následné priame vyústenie z Magnezitárskej ulice na zastávku Tesco, Džungľa, tak by jednako vozidlá MHD nemuseli merať takúto zachádzku, ale navyše by sa cestujúcim výrazne skrátil prepravný čas.

SkryťVypnúť reklamu

Aktuálne zo sídliska Ťahanovce nevedie do centra mesta žiadna bezpečná cyklotrasa, dokonca ani súvislý chodník pre peších. Tieto spôsoby dopravy by sa mohli využívať najmä v letných mesiacoch a za dobrého počasia. Je však potrebné, aby bola vybudovaná kvalitná a bezpečná infraštruktúra pre všetkých účastníkov cestnej prepravy.

Budovanie ďalších ciest automaticky nezlepší dopravnú situáciu na sídlisku a ani v celom meste. Dopravné zápchy budú vznikať na iných miestach. Postupným nárastom počtu vozidiel slúžiacich na individuálnu automobilovú dopravu sa dopravné zápchy budú ďalej zväčšovať. Mesto by radšej malo oveľa aktívnejšie podporovať hromadnú dopravu a rôzne alternatívne druhy dopravy na úkor individuálnej automobilovej dopravy.

Podrobnejšie o možných alternatívnych riešeniach a ďalších návrhoch, ktoré by pomohli zmierniť rannú dopravnú zápchu smerom do centra mesta, napíšem v ďalšom blogu.

Tomáš Jurkovič

Tomáš Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  51x

Z pohľadu občana pozorujem, že mesto Košice má vo viacerých oblastiach svojho fungovania rezervy. Za najväčšiu výzvu, s ktorou sa naše mesto bude musieť vysporiadať, považujem zmiernenie dopadu klimatických zmien na urbanizované zóny. Jedným z hlavných opatrení je zatraktívnenie MHD a dobudovanie infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy. Rozvoj individuálnej automobilovej dopravy nepovažujem za trvalo udržateľný, z toho dôvodu som sa rozhodol ho ďalej aktívne nepodporovať a namiesto auta som si zakúpil elektrickú kolobežku, a súčasne vo veľkom využívam MHD. Práve tieto formy dopravy potrebujeme rozvíjať, urobiť ich dostupnejšími, spoľahlivejšími a bezpečnejšími. V októbrových spojených regionálnych a komunálnych voľbách kandidujem ako nezávislý kandidát na poslanca mestskej časti Sídlisko Ťahanovce, mesta Košice a Košického samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  Mestská turistikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

229 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
INESS

INESS

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu