V prvom rade sa treba pozrieť na to, kde by mala byť postavená. Asi najčastejšie sa spomína odbočka z Ázijskej triedy poza sklad spoločnosti INMEDIA s.r.o. s napojením na diaľničný privádzač. S týmto riešením by súhlasila aj Národná diaľničná spoločnosť. Alternatívnym riešením by mohlo byť prepojenie Ázijskej triedy, prípadne Európskej triedy s Magnezitárskou ulicou.
Ktorékoľvek z týchto dopravných riešení by pomohlo znížiť počet vozidiel, ktoré každé ráno využívajú Americkú triedu. V skutočnosti by však iba presunuli dopravnú zápchu o pár metrov ďalej, resp. neúmerne viac by boli zaťažené ďalšie ulice. Aby bolo vybudovanie novej prístupovej cesty na sídlisko prínosné, bude potrebné vykonať aj ďalšie opatrenia.
Nie je vôbec neobvyklé, ak ranná dopravná zápcha smerom do centra mesta začína už niekde pri čerpacej stanici Shell. To je spôsobené dvoma za sebou nasledujúcimi križovatkami na diaľničnom privádzači, kde sa na jednom mieste stretávajú a križujú vozidlá smerujúce z Prešova s tými, ktoré prichádzajú zo sídliska a s vozidlami zo sídliska Dargovských Hrdinov.
Ak by sa nová prístupová cesta vybudovala poza sklad spoločnosti INMEDIA, pomohlo by to hlavne vozidlám, ktoré by pokračovali ďalej po Prešovskej ulici. Tie by mohli plynulo pokračovať, až kým by neprišli do ďalšej dopravnej zápchy, ktorá vzniká pred zúžením jazdných pruhov na pred križovatkou Prešovská - Sečovská.
Vozidlám, ktoré smerujú na Hlinkovú ulicu, by samotná výstavba novej prístupovej cesty príliš nepomohla. Akurát by sa zmenil pomer vozidiel prichádzajúcich z jednotlivých smerov, vozidlá by sa akurát v zápche posunuli o pár metrov ďalej.
Realizovaním cestného prepojenia Ázijskej, prípadne Európskej triedy a Magnezitárskej ulice by sa určitá časť vozidiel presunula práve na Magnezitársku ulicu. Na tejto ulici by bola podstatne dlhšia zápcha ako je to v súčasnosti, čo by výrazne skomplikovalo aj výjazd z obce Ťahanovce či z MČ Džungľa.
Aby bola výstavba ďalšej prístupovej cesty skutočne prínosná, bolo by potrebné súbežne realizovať aj ďalšie dopravné opatrenia.
V prvom rade je to podpora iných druhov dopravy ako iba osobnej automobilovej. Na sídlisko Ťahanovce je dlhodobo plánovaná výstavba električkovej trate, ktorá by vedela prepraviť do centra mesta obyvateľov sídliska, ktorí momentálne využívajú osobné vozidlo. Tým, že by električky nemuseli stáť v zápche by sa čas dopravy do centra podstatne skrátil. Navyše by to pomohlo vyriešiť aj problém s parkovaním, keďže by obyvatelia sídliska neboli tak veľmi odkázaní iba na tento typ dopravy.
Kým by sa postavila električková trať, dali by sa realizovať iné užitočné riešenia, ktoré by zabezpečili preferenciu vozidlám MHD. V súčasnosti autobusy v prípade veľkej zápchy robia zachádzku takmer 3 km cez obec Ťahanovce. Som presvedčený, že ak by sa postavil buspruh na Americkej triede, vrátane účelového prepojenia Americkej triedy a Magnezitárskej ulice pre vozidlá MHD a následné priame vyústenie z Magnezitárskej ulice na zastávku Tesco, Džungľa, tak by jednako vozidlá MHD nemuseli merať takúto zachádzku, ale navyše by sa cestujúcim výrazne skrátil prepravný čas.
Aktuálne zo sídliska Ťahanovce nevedie do centra mesta žiadna bezpečná cyklotrasa, dokonca ani súvislý chodník pre peších. Tieto spôsoby dopravy by sa mohli využívať najmä v letných mesiacoch a za dobrého počasia. Je však potrebné, aby bola vybudovaná kvalitná a bezpečná infraštruktúra pre všetkých účastníkov cestnej prepravy.
Budovanie ďalších ciest automaticky nezlepší dopravnú situáciu na sídlisku a ani v celom meste. Dopravné zápchy budú vznikať na iných miestach. Postupným nárastom počtu vozidiel slúžiacich na individuálnu automobilovú dopravu sa dopravné zápchy budú ďalej zväčšovať. Mesto by radšej malo oveľa aktívnejšie podporovať hromadnú dopravu a rôzne alternatívne druhy dopravy na úkor individuálnej automobilovej dopravy.
Podrobnejšie o možných alternatívnych riešeniach a ďalších návrhoch, ktoré by pomohli zmierniť rannú dopravnú zápchu smerom do centra mesta, napíšem v ďalšom blogu.