reklama

Prišli nové autobusy, máme sa načo tešiť?

Dodanie nových autobusov je obyčajne pozitívna informácia. Sú však dodané autobusy SOR NB 18 CITY dôvodom na oslavu?

Prišli nové autobusy, máme sa načo tešiť?
Nové vozidlá SOR NB 18 CITY (Zdroj: Dopravný podnik mesta Košice)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Prvé dva z celkovo 21 autobusov značky SOR dnes dorazili do depa na Hornádskej ulici. Ďalšie budú dané do konca marca. Obstaranie nových vozidiel bolo už nevyhnutné, pretože vozový park DPMK bol príliš úzky a často sa stávalo, že niektoré linky nebolo čím obsluhovať.

Obstarávať nové vozidlá je vhodné priebežne každý rok. Vo všeobecnosti sa odporúča obstarávať približne 10% vozidlového parku autobusov za rok, aby mohlo dôjsť k ich postupnej výmene, neustálej modernizácii ako aj postupnému navyšovaniu počtu vozidiel. Dôležité je to aj z dôvodu, že životnosť autobusov je približne 10 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posledné kĺbové autobusy SOR NB 18 CITY boli v dodané v roku 2018 počte 9 kusov. Iné kĺbové autobusy sme odvtedy neobstarávali. Od rovnakého výrobcu sme pritom obstarali ešte ďalších 56 kĺbových autobusov s rovnakým označením medzi rokmi 2013-2014. Takže nákup nových kĺbových autobusov bol už prakticky nevyhnutný.

Od nástupu nového vedenia mesta sa hovorilo o vypísaní verejnej súťaže na nové kĺbové vozidlá. Tiež nemôžeme zabudnúť na predvolebný sľub o návrate trolejbusovej dopravy, vďaka čomu by sme potrebovali v meste menej autobusov (v prípade parciálnych trolejbusov aj výrazne menej). Na to by sme však museli prv upraviť Plán udržateľnej mobility (PUM) z roku 2015, ktorý hovorí o utlmení trolejbusovej dopravy v meste. Ani tri roky po voľbách jeho zmena nenastala, hoci sa na tom podľa vyjadrenia vedenia mesta aspoň pracuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chýbajúca úprava PUM spôsobuje nemožnosť čerpať na trolejbusovú dopravu eurofondy. Európska únia nám však nebude dotovať ani dieselové autobusy, a preto sme si tieto nové vozidlá nakúpili z mestského rozpočtu “za vlastné”.

Keďže sme za 3 roky neboli schopní pripraviť verejné obstarávanie na nové kĺbové autobusy, tak mesto Košice siahlo po jedinej alternatíve, ktorá zostávala (okrem prenájmu vozidiel - to sme vlastne urobili tiež). Využili sme naplno existujúce rámcové zmluvy a nakúpili sme Solaris New Urbino 12 a práve SOR NB 18 CITY, ktoré majú dieselový pohon.

Vďaka využitiu rámcových zmlúv nám pribudlo 15 krátkych Solarisov a ešte pribudne 21 kĺbových autobusov značky SOR. Na rozdiel od Solarisov, ktoré sú z novej generácie, pri autobusoch SOR sa jedná o rovnaké vozidlá, aké prišli v roku 2018. Pravdepodobne sú posledné svojho druhu, pretože výrobca už bude vyrábať novšiu generáciu týchto vozidiel. Nám zostali “zánovné” skladové kusy, ktoré by bol problém predať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by sme vyhlásili verejnú súťaž, mohlo sa do nej prihlásiť viacero firiem a mohli by sme dostať novšie a kvalitnejšie vozidlá - všetko by bolo o nastavení súťaže. Keďže sme sa vedome dostali do časovej tiesne - DPMK dlhodobo prízvukoval potrebu nových vozidiel, tak to vedenie mesta dostalo do hraničnej situácie, a teraz sa tvárime, že sa inak nedalo.

Naopak tešiť sa môžeme z vyrokovaných zliav: V prípade SOR to bolo 28,5 tisíc eur za vozidlo a v prípade Solarisov to bolo 26,7 tisíc eur za vozidlo. O čom sa už toľko nehovorí je to, že si ich kupujeme sami, bez príspevku štátu či Európskej únie (v takom prípade by mesto platilo iba 5%). Teraz sme dokopy ušetrili jeden milión - bez súťaže je však ťažké hovoriť o ušetrení - ale nakoniec všetko si zaplatíme sami. Za 21 autobusov SOR zaplatíme celkovo 6 297 900€ a za 15 krátkych Solarisov takmer 3,15 milióna eur. Financovanie je navyše z úveru, takže treba zahrnúť ešte úroky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čerpať zdroje z EÚ by sme určite mohli na trolejbusovú dopravu, ale na to musíme prv zmeniť Plán udržateľnej mobility. O to smutnejšie je, že doposiaľ sa ešte tak nestalo. Aj preto sa dnes musíme “tešiť” zo zánovných dieselových SOR NB 18 CITY, z ktorého prvé dva kusy prišli na deň presne, ako keď pred 7 rokmi v Košiciach prestali jazdiť trolejbusy. Stalo sa tak 31.1.2015.

Snáď sa v dohľadnej dobe dočkáme lepších a ekologickejších nákupov a jedného dňa uvidíme v Košiciach opäť v premávke trolejbusy.

 

Tomáš Jurkovič

Tomáš Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  48x

Z pohľadu občana pozorujem, že mesto Košice má vo viacerých oblastiach svojho fungovania rezervy. Za najväčšiu výzvu, s ktorou sa naše mesto bude musieť vysporiadať, považujem zmiernenie dopadu klimatických zmien na urbanizované zóny. Jedným z hlavných opatrení je zatraktívnenie MHD a dobudovanie infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy. Rozvoj individuálnej automobilovej dopravy nepovažujem za trvalo udržateľný, z toho dôvodu som sa rozhodol ho ďalej aktívne nepodporovať a namiesto auta som si zakúpil elektrickú kolobežku, a súčasne vo veľkom využívam MHD. Práve tieto formy dopravy potrebujeme rozvíjať, urobiť ich dostupnejšími, spoľahlivejšími a bezpečnejšími. V októbrových spojených regionálnych a komunálnych voľbách kandidujem ako nezávislý kandidát na poslanca mestskej časti Sídlisko Ťahanovce, mesta Košice a Košického samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  Mestská turistikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu