reklama

Stavajú sa prístrešky na zastávkach MHD primárne pre cestujúcich alebo kvôli reklame?

Aktuálne prebieha rekonštrukcia viacerých autobusových zastávok a prístreškov, ktorá sa však z pohľadu cestujúceho veľmi nelíši od pôvodného stavu. Vynára sa tak otázka, pre koho sa tieto rekonštrukcie vlastne stavajú?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V Košiciach sa v súčasnosti podľa voľne dostupných informácií nachádza 212 prístreškov pre cestujúcich na zastávkach MHD, za posledné dva roky bolo vybudovaných, resp. zrekonštruovaných 60 prístreškov rôzne po celom meste.

Väčšina týchto prístreškov bola vybudovaná spoločnosťou J.C. DECAUX SLOVAKIA, s.r.o., ktorá ich stavia na základe zmluvy s mestom Košice už od roku 1991. Táto zmluva bola rozšírená o viacero dodatkov a je platná až do roku 2027. Firma, ktorej pôvod by sme našli vo Francúzsku, postavila a prevádzkuje takéto prístrešky vo viacerých svetových metropolách, jej prístrešky by sme mohli nájsť aj napr. v Bratislave či v Prahe. Okrem toho sa venuje aj prevádzkovaniu rozličných foriem reklamných pútačov od klasických bilboardov, cez citylighty až po megaboardy, čomu sa dnes hovorí jednotne vizuálny smog. Nie všetky prístrešky v meste postavila táto spoločnosť. Väčšina prístreškov v MČ Sídlisko KVP a Dargovských hrdinov postavila konkurenčná firma, murované prístrešky na sídlisku Ťahanovce zase patria mestskej časti. Dajú sa však ľahko rozlíšiť, pretože nemajú na sebe výrazné reklamné plochy. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Koncepcia výstavby prístreškov na zastávkach MHD je v Košiciach, podobne ako mnohé iné koncepcie, chaotická až nekoncepčná. Mesto postupne renovuje staré prístrešky, niekde sa stavajú nové, ale na mnohé miesta sa systematicky zabúda. Často sa nezohľadňujú základné potreby cestujúcich, prístrešky na mnohých miestach nie sú kapacitne postačujúce a inde sú priam až zbytočné vzhľadom na minimálne využitie napr. na výstupných zastávkach. Všetko stojí a padá na (ne)vysporiadanosti pozemkov pod autobusovými zastávkami, pokračuje to často zvláštnymi požiadavkami mestských častí, resp. mesta a z toho sa následne vyberú tie zastávky, na ktorých sa vybudujú prístrešky. Ich vzhľad a parametre sa už veľmi neanalyzujú, hlavne nech sa niečo postaví podľa projektovej dokumentácie, čo už však po tom, že to cestujúcim príliš nepomôže, veď projektant predsa nebude jazdiť MHD. Takýmto spôsobom magistrát určite nenamotivuje ľudí preferovať verejnú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rekonštrukcie typu “nájdi 5 rozdielov”

O týchto typoch rekonštrukcií v Košiciach (ale aj inde na Slovensku) by sa dal napísať zväzok kníh, ktoré by mohli pri filmovom spracovaní vytvoriť univerzum marvelovských rozmerov. Nasledujúca časť je preto iba veľmi stručný výcuc, ktorý má slúžiť skôr na ilustráciu, ako sa v praxi rekonštruujú zastávky MHD a nevenuje sa tak podrobne nemenej dôležitým nadväzujúcim súvislostiam.

A) Rekonštrukcia električkových tratí

Už rekonštrukcie električkových tratí by sa dali zaradiť do tejto kategórie vzhľadom na minimálny prínos pre užívateľa oproti pôvodnému stavu. Od takto drahej a rozsiahlej rekonštrukcie by človek jednoducho očakával viac. Všetko to začalo rozprávkou o tram-trainoch, vďaka čomu sa celý projekt výrazne predražil a výsledok už všetci poznáme. Schválne, porovnajme si podrobne, čo sa zmenilo po rekonštrukcii električkových tratí a na čo sa vôbec nemyslelo:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Čo sa zmenilo:Na čo sa zabudlo:
Na niektorých miestach pribudli na tratiach trávnaté koberce, niektoré z nich sú zelené dokonca počas každého ročného obdobia.Nevybudoval sa ani kilometer novej cyklotrasy a ani jeden nový cyklopriechod na zrekonštruovaných križovatkách.
Vybudovala sa iba jedna integrovaná zastávka na zastávke Kino Družba, kde autobusy obvykle ani nejazdia.Staré obrubníky na cestách sa vymenili až po tlaku verejnosti po ukončení všetkých plánovaných stavebných prác.
Električky na Moldavskej triede jazdia do kruhu, podobný model sa už ale neaplikoval na križovatke VSS.Autobusové zastávky na tých istých uliciach boli rekonštruované až v týchto dňoch, napriek tomu, že mnohé ulice boli úplne uzatvorené.
Vyrástol hustý semaforový les, ktorý však bráni plynulej premávke jednak osobných áut ale aj vozidiel MHD.Preferencia vozidiel MHD je nepostačujúca, niekde až žiadna, týka sa to iba električiek a chýbajú buspruhy.
Zlepšilo sa vybavenie viacerých zastávok, pribudli automaty na lístky, prístrešky, bezbariérové prvky či informačné tabuleViaceré zastávky nie sú vybavené týmito prvkami, niekde chýbajú lavičky, automaty, prístrešky či informačné tabule.

Pozn: Výzva splnená, 5 rozdielov som našiel, ale dokážete ich nájsť 10?

B) Rekonštrukcia na Staničnom námestí

Verejný priestor pred košickou železničnou stanicou prešiel za posledné desaťročie už treťou rekonštrukciou. Prvýkrát sa tak udialo v roku 2011 pred majstrovstvami sveta v hokeji, kedy sa aplikoval nový asfaltový koberec na celom priestore, aby sa v ňom prekryli diery a aby sa o bezvýznamné percento zlepšil pohľad na vtedy žalostne vyzerajúcu vstupnú bránu do Košíc. V roku 2015 sa naplno spustila rekonštrukcia obratiska, v rámci ktorej sa zrekonštruovali aj električkové nástupištia. V tom čase prebiehala tiež niekoľko rokov trvajúca rekonštrukcia staničnej budovy, ktorá tomuto miestu vrátila dôstojnosť. V roku 2019, zhodou okolností pred ďalšími MS v hokeji, sa v týchto dňoch dokončila rekonštrukcia autobusových zastávok na Staničnom námestí, zároveň sa rekonštruovali všetky zastávky na trase Staničné námestie - Steel aréna - SOŠ Automobilová. Napriek všetkým rekonštrukciám a množstvu vynaložených verejných financií vyzerá tento verejný priestor takmer identicky ako pred rokom 2011, viď priložená fotogaléria. Dva prístrešky pre cestujúcich autobusom sa na tomto mieste nachádzali aj predtým, prínos pre cestujúceho je doslova takmer nulový. Až absurdne pôsobí aj infotabuľa odchodov spojov, ktorá bude umiestnená za zastávkami, a tým pádom bude pravidelne zakrytá stojacimi električkami. Bolo teda cieľom čo najviac zachovať pôvodný stav, alebo tu nie je jediný kreatívny architekt, ktorý by dokázal toto miesto vizuálne zatraktívniť, alebo mesto potrebovalo jednoducho len minúť peniaze? 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nové nemusí byť vždy lepšie

Ukážkový príklad tohto tvrdenia sa nachádza v mestskej časti Sídlisko KVP. Partia dobrovoľníkov okolo Tomáša Gálla minulý rok zrekonštruovala starú plechovú konštrukciu a vytvorila z nej doslova umelecké dielo, ktoré už na prvý pohľad očarí. Na rozdiel od moderných sklenených prístreškov si plní aj ochrannú funkciu pred dažďom či vetrom, jej kapacita je dostatočne veľká a vytvára aj dostatok tieňa. Navyše cestujúci si ju takisto pochvaľujú.

Netradičné zastávky sa nachádzajú aj v mestskej časti Sídlisko Ťahanovce. Zaujímavosťou je to, že sú murované a sú vo vlastníctve mestskej časti. Vďaka murovaným stenám je v nich v letných dňoch chladnejšie a v zime ochránia pred vetrom či snehom. V roku 2014 boli revitalizované, kedy ich premaľovali dobrovoľníci. V súčasnosti by hlavne kvôli vandalizmu potrebovali ďalšiu revitalizáciu, ale rozhodne prinášajú pre cestujúcich väčší komfort ako sklenené alternatívy. Osobne som veľmi rád, že starosta Miloš Ihnát plánuje ich revitalizáciu tento rok a tiež sa aktívne pracuje na majetkovom vysporiadaní dostavaných novinových stánkov, ktoré už v súčasnosti nefungujú.

Veľmi pekný prístrešok, ktorý v Košiciach nemá obdobu, nájdeme na zastávke Vyhliadková veža. Drevený prístrešok pôsobí harmonicky a ladí s okolitým lesom. Aj v tomto prípade sa jedná o vhodnejšie riešenie ako preferované sklenené prístrešky. Takýchto pozitívnych príkladov sa dá nájsť viac, každá podobná iniciatíva je vítaná a pokiaľ sa to spraví dobre, verejnosť to jednoznačne ocení.

Nedostatky sklenených prístreškov

Uznávam, že nové prístrešky nepôsobia vyslovene zlým estetickým dojmom, a tiež ich môžeme nájsť v mnohých iných miestach na Slovensku či v zahraničí, nejde o žiaden košický unikát. Základné nedostatky týchto prístreškov vidím v ich nedostatočnej kapacite na mnohých miestach, akoby sa ani neposudzovala adekvátnosť ich rozmerov k počtu cestujúcich na danom mieste.

Mnohé z týchto prístreškov majú priesvitnú strechu a bočné steny sú spravidla so sklenenou výplňou, v dôsledku čoho sa v lete veľmi prehrievajú. Strechy prístreškov sú príliš malé a častokrát majú zlý sklon (napr. prístrešky na modernizovaných električkových zastávkach) na to, aby ochránili pred dažďom a vetrom, viacerým tiež absentujú bočné steny, resp. sú v nich veľké medzery, ktoré nepriaznivé poveternostné podmienky ešte zosilňujú.

Sklenená výplň je tiež náchylnejšia k poškodeniu, či už kvôli dopravným nehodám alebo jednoducho kvôli vandalizmu. Pravidelne na nej tiež absentujú značky pre vtáctvo, ktoré sa museli v minulosti opakovane dorábať, hoci by stačilo, aby boli obsadzované hneď z výroby.

Ako by mohli nové prístrešky vyzerať?

V prvom rade je potrebné riešiť problematiku komplexne. V Košiciach sa v súčasnosti nachádza vyše 200 prístreškov, navyše stále sú aj zastávky, na ktorých nie je osadený žiaden prístrešok. Bolo by finančne veľmi náročné naraz vymeniť všetky prístrešky, ale niekde začať treba. Tým pomyselným začiatkom by mohla byť zmena koncepcie budovania prístreškov. Mesto by malo vzniesť konkrétne požiadavky, ako by mali prístrešky vyzerať.

Na samotnom vzhľade momentálne až tak nezáleží. Najprv by sme mali definovať, aké funkcie by mali prístrešky plniť. Začnime tou základnou, ktorou je ochrana pred dažďom, pred ktorým Vás napodiv mnohé súčasné prístrešky takmer vôbec neochránia. Predpokladajme, že by bolo celkom fajn, ak by v letných mesiacoch prístrešky vytvárali tieň a nepriesvitná strecha a bočné steny by vo vnútri znížili teplotu. Bočné a zadné steny prístreškov, v ktorých nebudú zbytočne medzery, by zase dokázali ochrániť pred nárazmi vetra. Reklamy by tiež nemali byť umiestnené na vonkajšej strane bočnej steny prístrešku, odkiaľ prichádzajú autobusy, aby cestujúci mohli vidieť, že im práve prichádza ich spoj.

Základné požiadavky by sme teda mali. Teraz je potrebné uvedomiť si, že nie všetky prístrešky by mali mať rovnakú veľkosť a tvar. Je to spôsobené jednak priestorovými možnosťami, ale hlavne by sa mal zohľadniť počet cestujúcich, ktorí budú konkrétne zastávky využívať. Je úplne nelogické, aby boli na Staničnom námestí 2 prístrešky pre cestujúcich autobusmi, keď tam bežne čakajú na autobus desiatky až stovky ľudí. Naopak na menej frekventovaných zastávkach jeden prístrešok bohato stačí. Mala by sa urobiť analýza, alebo ideálne využiť údaje o cestujúcich, ktoré už má k dispozícii DPMK a.s.

Následne by sa mohla vykonať verejná architektonická súťaž, ktorá by priniesla nové svieže nápady a najlepší variant by pokojne mohla určiť verejnosť. Inšpirácie, ako by mohli takéto prístrešky vyzerať môžeme nájsť v zahraničí, v odkazoch nájdete príklady z anglického Manchestru, novozélandského Aucklandu či z brazílskej Curitiby a podobne. Prístrešky by pokojne mohli mať zelené strechy, byť vybavené Wi-Fi, či obsahovať inteligentné lavičky, kde by bolo možné napríklad dobíjať mobily. Tiež by sa tam mali nachádzať na viditeľnom mieste informácie o najbližších odchodoch spojov a ich prípadnom meškaní.

V skratke, je to naozaj veľa práce, kým sa podarí dosiahnuť prvé pozitívne výsledky vzhľadom na komplikované administratívne procesy v Košiciach. Komunikujem s mestom o tejto problematike a zároveň sa budem snažiť zaradiť túto problematiku na rokovanie komisie dopravy a výstavby, aby mohlo čo najskôr dôjsť k pozitívnej zmene. Tiež ma osobne potešil prístup spoločnosti J.C. DECAUX SLOVAKIA, s.r.o., ktorá je otvorená novým nápadom a má záujem o to, aby boli prístrešky, ktoré sa budujú na základe požiadaviek mesta kapacitne dostatočné veľké a plnili si čo najlepšie svoj primárny účel. Teraz je na ťahu mesto.

Ak sa Vám môj článok páčil, kliknite na "zvýšte karmu" alebo ho zdieľajte a zvýšite tým jeho čítanosť. Ďakujem pekne!

Tomáš Jurkovič

Tomáš Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  48x

Z pohľadu občana pozorujem, že mesto Košice má vo viacerých oblastiach svojho fungovania rezervy. Za najväčšiu výzvu, s ktorou sa naše mesto bude musieť vysporiadať, považujem zmiernenie dopadu klimatických zmien na urbanizované zóny. Jedným z hlavných opatrení je zatraktívnenie MHD a dobudovanie infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy. Rozvoj individuálnej automobilovej dopravy nepovažujem za trvalo udržateľný, z toho dôvodu som sa rozhodol ho ďalej aktívne nepodporovať a namiesto auta som si zakúpil elektrickú kolobežku, a súčasne vo veľkom využívam MHD. Práve tieto formy dopravy potrebujeme rozvíjať, urobiť ich dostupnejšími, spoľahlivejšími a bezpečnejšími. V októbrových spojených regionálnych a komunálnych voľbách kandidujem ako nezávislý kandidát na poslanca mestskej časti Sídlisko Ťahanovce, mesta Košice a Košického samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  Mestská turistikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu