Sú lepšie podzemné alebo uzamykateľné kontajnery?

Väčšinu kontajnerov v Košiciach tvoria klasické plastové prípadne kovové nádoby s kapacitou 1100 litrov. Vo vyspelých mestách sa čoraz viac nahrádzajú podzemnými či polopodzemnými kontajnermi. Ako sú na tom Košice?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V súčasnosti nájdeme v Košiciach iba jedno podzemné kontajnerovisko, ktoré sa nachádza v MČ Juh na Oštepovej ulici, ktoré vybudovala spoločnosť KOSIT a.s. v spolupráci s magistrátom mesta. Neďaleko v parčíku Jozefa Psotku bolo postavené uzamykateľné kontajnerovisko, aby sa občania mohli vyjadriť, ktoré z riešení sami preferujú. Uzamykateľných kontajnerovísk sa v meste nachádza viacero, najviac ich bolo vybudovaných v MČ Západ, kde postupne prerábajú klasické kontajneroviská na uzamykateľné.

Uzamykateľné kontajneroviská

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Uzamykateľné kontajneroviská sú preferované spoločnosťou KOSIT, ktorá ich ponúka na prenájom za cenu zhruba 200€ na 15 rokov. Nevyžadujú si až tak vysokú úvodnú investíciu ako podzemné kontajnery, ale frekvencia ich vyprázdňovania je oveľa častejšia oproti nim kvôli ich malej kapacite. Pri uzamykateľných kontajneroviskách sa však nepredchádza nepríjemnému zápachu a vzhľad akejsi kontajnerovej klietky takisto nepôsobí vizuálne atraktívne.

Podzemné a polopodzemné kontajneroviská

Podzemné a polopodzemné kontajnery sú drahšie ako uzamykateľné. Je potrebné vynaložiť na úvod viac finančných prostriedkov, ale na druhej strane vďaka ich väčšej kapacite, zvyčajne 3000 až 5000 litrov na jeden kontajner, a dlhšiemu časovému intervalu medzi jednotlivými odvozmi odpadu sú náklady s odvozom smetia nižšie. Investícia sa vyplatí zhruba po 5 až 10 rokoch.

SkryťVypnúť reklamu

Kritici podzemných kontajnerovísk uvádzajú aj ďalšie problémy ako napríklad, že zaberajú veľa miesta, ich cena je vysoká, nesmú sa pod nimi nachádzať inžinierske siete alebo na ich vyprázdňovania sú potrebné špeciálne vozidlá.

Ak sa na to pozrieme bližšie, zistíme, že ich rozmery v porovnaní s uzamykateľnými kontajnermi sú iba o trochu väčšie. Klasické kontajnery síce zaberú zdanlivo menej miesta, ale pri rovnakom objeme odpadových nádob zaberú v skutočnosti väčšiu plochu. Inžinierskej siete sa nemôžu nachádzať ani pod uzamykateľnými kontajnermi a je ich možné presunúť bez problémov o pár metrov vedľa. Špeciálne vozidlo už spoločnosť KOSIT musela zakúpiť, pretože ním vyprázdňuje podzemné kontajnery v MČ Juh. Odmena vozového parku je úplne bežná záležitosť.

SkryťVypnúť reklamu

Môj názor je taký, že mesto a jednotlivé mestské časti by mali preferovať podzemné resp. polopodzemné kontajnery hlavne pre nižšie náklady na ich vyprázdňovanie, veľkú kapacitu, estetický vzhľad a výrazne menší zápach v ich okolí. V prípade, že kvôli skutočne oprávneným dôvodom ich výstavba nie je možná, tak na tých miestach by sa mali vybudovať uzamykateľné kontajnery. V neposlednom rade sa takýmto riešením zamedzí preberaniu odpadkov jedincami zo sociálne vylúčených komunít, ktorí za sebou neraz zanechávajú neporiadok v širšom okolí. 

Budem rád, ak sa Košice priblížia v riešení tejto problematiky moderným metropolám, kde je trend podzemných kontajnerovísk čoraz populárnejší. Takéto kontajnery nájdeme na Slovensku napríklad aj v Moldave nad Bodvou či Liptovskom Mikuláši.

SkryťVypnúť reklamu

Aké riešenie kontajnerovísk sa Vám najviac páči? Ktoré z nich preferujete?

Tomáš Jurkovič

Tomáš Jurkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  47
  •  | 
  • Páči sa:  51x

Z pohľadu občana pozorujem, že mesto Košice má vo viacerých oblastiach svojho fungovania rezervy. Za najväčšiu výzvu, s ktorou sa naše mesto bude musieť vysporiadať, považujem zmiernenie dopadu klimatických zmien na urbanizované zóny. Jedným z hlavných opatrení je zatraktívnenie MHD a dobudovanie infraštruktúry pre alternatívne formy dopravy. Rozvoj individuálnej automobilovej dopravy nepovažujem za trvalo udržateľný, z toho dôvodu som sa rozhodol ho ďalej aktívne nepodporovať a namiesto auta som si zakúpil elektrickú kolobežku, a súčasne vo veľkom využívam MHD. Práve tieto formy dopravy potrebujeme rozvíjať, urobiť ich dostupnejšími, spoľahlivejšími a bezpečnejšími. V októbrových spojených regionálnych a komunálnych voľbách kandidujem ako nezávislý kandidát na poslanca mestskej časti Sídlisko Ťahanovce, mesta Košice a Košického samosprávneho kraja. Zoznam autorových rubrík:  Mestská turistikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu