Z posledne menovaného súdka článkov ma naposledy zaujal blog Jána Szentkereszta s názvom "Sú niektorí lekári predĺženou rukou smrti?". Článok je to dosť krutý, pisateľ v ňom okrem iného dáva detskej lekárke za vinu smrť svojho malého bračeka. Tak ako v diskusii k tomuto článku, tak aj v mnohých ďalších článkoch na blogu, dávajú ľudia najavo svoju nespokojnosť so službami lekárov, s ich slabou odbornosťou, neochotou až aroganciou, korupciou, či s tým, že svoje prešľapy si lekári vzájomne pomáhajú zahladzovať.
Osobne som si veľmi dobre vedomý toho, že (jemne povedané) viacerí naši kolegovia nerobia lekárskemu stavu dobré meno. Kdekto si to pokojne môže myslieť aj o mne a má na to plné právo. Som síce presvedčený, že zďaleka nie všetky sťažnosti pacientov, či ich príbuzných bývajú opodstatnené. My lekári sa však nemôžme tváriť, že našim jediným problémom sú nízke platy a že všetko ostatné je OK. Bohužiaľ majú pacienti vo svojich sťažnostiach neraz (aspoň zčasti) pravdu.
Čo by som teda poradil pacientom, ktorí majú z lekármi zlé skúsenosti, alebo by si ich chceli preventívne ušetriť?
1. Pamätajte, že existuje slobodná voľba lekára! Vojsť do ambulancie a vyžiadať si svoju kartu s tým, že s poskytovanou starostlivosťou nie ste spokojný a rozhodli ste sa zmeniť lekára, rozhodne nie je hanba, máte na to plné právo!
2. Pri výbere lekára sa viac ako na vábivé pozlátené nápisy pred ambulanciou, či kožené kreslá v čakárni, zamerajte na jeho povesť - dobré zvesti sa zvyknú šíriť rýchlo. Opýtajte sa na tip prípadne aj vašich známych lekárov z iných špecializácií. Lekári z rôznych oborov sa predsa len medzi sebou poznajú a poznajú aj svoje kvality.
3. Ak máte akékoľvek nejasnosti, pýtajte sa! Viacerí lekári v snahe vyzerať múdro, alebo aj bez zjavného vedľajšieho úmyslu, používajú kopu latinských výrazov. Kľudne pána doktora upozornite, aby hovoril zrozumiteľne.
4. Bohužiaľ, nemalá časť preskripcie liekov je dnes ovplyvnená rôznymi „bonusmi“ farmaceutických firiem pre daného lekára za písanie toho „správneho preparátu“, na čo v konečnom dôsledku doplatí pacientova peňaženka. Často sú pritom na trhu dostupné iné lieky, ktorých účinnosť je minimálne porovnateľná, ale cenovo sú oveľa dostupnejšie. Pýtajte sa preto lekárov na doplatky za jednotlivé lieky a ich možné náhrady (generiká).
5. Nezačínajte návštevu vetou "prepáčte pán doktor, že vás otravujem, zdržujem a podobne". Vy lekára neotravujete, ani nezdržujete. On je tam pre vás a mal by si vážiť, že ste si vybrali práve jeho.
6. V prípade pochybností sa možete opýtať na názor iného odborníka, ale pozor! Vyvarujte sa toho, aby vás liečili naraz viacerí lekári s tou istou špecializáciou. Priveľa kuchárov aj polievku presolí!
7. Argument, že sa o vás lekár dostatočne nezaujíma a nemá na vás čas, lebo má nízky plat, je smiešny až dehonestujúci. Za naše platy (akokoľvek sú nedôstojné) vy pacienti nemôžete, je preto zbytočné vám ich otrepávať o hlavu, tobôž som proti, aby ste na ne vy doplácali.
8. V prípade, že máte vážne, opodstatnené podozrenie zo závažného zanedbania lekárskej starostlivosti, obráťte sa na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
9. Skôr ako začnete lekára obviňovať zo zlej liečby, zamyslite sa, či ste vy, resp. váš príbuzný o ktorého sa staráte, brali pravidelne doporučenú liečbu a do bodky dodržiavali doporučený režim. Ani ten najlepší lekár za vás totiž nebude dietovať, neschudne, ani neprestane fajčiť.
10. Nezatracujte lekára po jednej netaktne zvolenej formulácii, či hlasnejšie vyslovenej vete. Aj my bývame občas prepracovaní, chorí, nervózni, mávame problémy v rodine, a aj napriek veľkej snahe to na nás môže byť vidieť.
Možno sa vám tieto body zdajú byť samozrejmé, možno malicherné, možno nedostatočné. Každopádne si treba uvedomiť, že tak, ako v oblasti služieb stále v mnohých oblastiach pretrváva myslenie a návyky z minulého režimu, ani prístup lekára ku pacientovi sa nezmení zo dňa na deň. Na výchove novej generácie lekárov by sa preto (aspoň podľa môjho názoru) mala podieľať nielen lekárska fakulta, lekárov by do istej miery mali vychovávať aj samotní pacienti.