Ako keby uťal...

V ostatnom čase som bol niekoľkokrát na Morave a v Poľsku. Len tak na skok, pozrieť sa na tú druhú stranu, hoci tam už vlastne tá druhá strana ani nieto. Žiadna pasová kontrola ani colná prehliadka, bez všetkého sa bývalá čiara len prešpacíruje. Do poslednej obce na našej strane vlakom alebo autobusom, do obce na druhej strane peši. A podobne späť. A všimol som si jednu vec: na našej strane kvalitou okresné cesty, na druhej strane aj keď nie diaľnice, ale aspoň rýchlostné cesty. Neviem však, či len pár km pri hraniciach, alebo aj ďalej do vnútrozemia. Tam som už peši nešiel a vidieť sa to nedalo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

*

Prechod SKALITÉ - ZWARDOŇ:

Z našej strany cesta I/12, z poľskej cesta 944.
Pôvodne diaľnica zo Žiliny na hranice mala byť otvorená v r. 2005.
V r. 1999 sa však všetko zakonzervovalo, práce sa zastavili.
Minister Prokopovič termín posunul: „Nevidím žiaden problém. Celá diaľnica až do Žiliny bude dokončená do roku 2010". Je to uvedené tu.
Ďalšieho ministra Vážneho akoby to ani tak veľmi nezaujímalo.
Aj najnovší minister prikladá veľkú dôležitosť tejto stavbe, tu je jeho vyjadrenie
z marca t. r.: "Skalité–Zwardoň je najdôležitejší bod spojenia Slovenska a Poľska".
Môžete si to prečítať hoci aj tu.
A nakoniec tu je vizualizácia novej cesty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ono by sa možno aj zdalo, že na tú hustotu cestnej premávky od Svrčinovca cez Skalité po poľskú hranicu stačia tie naše cesty aj v takom stave, v akom sú. Ale je to len zdanie, pretože od Svrčinovca takmer celá medzinárodná osobná i nákladná doprava do Čiech aj do Poľska smeruje na Mosty u Jablunkova.
Keby do Skalitého bola kvalitná cesta s tými zakonzervovanými úsekmi v prevádzke, tak tá premávka by bola omnoho hustejšia.

Ale dosť už, tu sú fotografie:

Obrázok blogu


Na našej strane na viacerých miestach krajnice popraskané, hrozí každú chvíľu odtrhnutie a cesta sa ta, zarezáva do úbočia a pod ňou vysoký strmý spád...
Tento záber je z obce Čierne, kde sa prepadla časť cesty na moste a pojazdná bola len polovica cesty.
(Podobný prípad bol dlho aj na ceste na Oravu do Poľska medzi Kraľovanmi a Párnicou)
.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Dva zo štyroch (aspoň tak som to zistil z i-netovej turistickej mapy) zakonzervovaných premostení.
Prvý záber (preposledný úsek v SR) je z vlaku, druhý a tretí záber (posledný úsek v SR)
je z terajšej cesty.
.

Obrázok blogu


Prechod pre chodcov i autá ponad diaľnicu na hranici
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Diaľničný úsek na poľskej strane
.

Obrázok blogu


Zvyšky colnice, rozobraté na stavebný materiál
.

Obrázok blogu


Dva nadjazdy pre peších na poľskej strane
.

Obrázok blogu


No posúďte: Nie je to pekné riešenie?
.

Obrázok blogu


Toto je pohľad z hraničného nadjazdu na celú slovenskú časť
diaľnice či rýchlostnej cesty.
Odvádzač napravo je na starú cestu, vľavo pokračuje naša zakonzervovaná časť diaľnice.
V pozadí vidno nadjazd ponad údolie a starú cestu.
"Stará cesta" - srandovné. Správnejšie je hádam "Fungujúca cesta".
.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu


Popod túto zakonzervovanú krásu, v ktorej sú umŕtvené milióny,
sa vraciam do slovenskej skutočnosti.

Až do Svrčinovca som si to prešiel peši, ale stačí ten jeden záber
priamo z obce Čierne, aby ste si vedeli urobiť o tom predstavu

*

Prechod SVRČINOVEC - MOSTY U JABLUNKOVA:

Na tejto trase je situácia podobná, ako na trase do Poľska s tým rozdielom,
že na slovenskej strane som nevidel žiaden zakonzervovaný nadjazd.
Tu však vo Svrčinovci veľmi frekventovaná cesta pretína dedinu i železničné priecestie.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Veľkoryso riešená pasová a colná kontrola
.

Obrázok blogu


Aj na českej (alebo moravskej) strane som si pripadal ako doma.
Vyvalená dopravná značka a taký bordel okolo cesty som dokonca nevidel
ani nikde u nás. A to je naozaj už čo povedať
.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Aj nadjazd ponad starú cestu ako u nás, ale s dvomi rozdielmi:
u nás jednopilierové tu dvojpilerové, u nás zakonzervované, tu v plnej prevádzke
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Na českej strane prebiehajú aj intenzívne práce na zdvojkoľajnení železnice.
Na našej stane som nepostrehol od Čadce žiadnu aktivitu.
Toto je budovanie dvojkoľajného tunela v Mostoch u Jablunkova
.

Obrázok blogu


Takto vyzerá cesta na nadjazde na českej strane
.

Obrázok blogu


A znova sa vraciam domov. Za bývalou colnicou táto cesta končí a začína cesta našej kvality
.

Obrázok blogu


To som už doma - normálna naša cesta kvalitou tretej triedy
vykazovaná ako cesta prvej triedy.
Ale veď aj s niektorými krčmami je to podobne:
treťotriedne sú niekedy kultúrnejšie ako prvotriedne.
A niekedy aj s návštevníkmi v nich je to tak.

*

Pri svojej prvej návšteve Zwardoňa som si tam našiel aj dobrého kamaráta.
Hneď na okraji obce sa ku mne rozbehol, a veru sa priznávam,
že som mal malú dušičku. Nevyzeral ani trochu priateľsky. Ale Keď som sa s ním po bratsky podelil so svojimi zásobami, hneď sme boli priatelia. Ponúkol som mu aj pivo alebo pohárik domácej slivovice, ktorú nosím v ťapke na každý výlet pre prípad, ak by niekoho bolo treba kriesiť, ale to s vďakou odmietol.

Obrázok blogu


Toto bolo ešte v zime.
.

Obrázok blogu


A toto je pri jarnej návšteve.
Ten jeho krásny pohľad...
.
Aj v zime, aj na jar, ma sprevádzal po celú dobu po potulkách po Zwardoni,
ale len čo sme prišli na hranicu, tak sme sa rozúčili a on sa vrátil späť.
Na Slovensko nie a nie, asi sa mu tiež nepáčili tie naše cesty.

*

A nakoniec záverečná poznámka:
Článok mám pripravený na uverejnenie už niekoľko mesiacov,
takže skutočnosť už môže byť úplme iná a aj na našej strane hraníc
s oboma štátmi už sú diaľničné úseky v prevádzke.
Veď Slovensko ako dôveryhodný partner si svoje medzinárodné záväzky
vždy aj dôveryhodne plní.

Ak je to teda už neaktuálne, ospravedlňujem sa všetkým,
počnúc ministrom a končiac čitateľmi.
Alebo hoci aj v opačnom poradí:
počnúc čitateľmi a končiac ministrom.

.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  291x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu