Neďaleko Telgártu pred Telgártskym tunelom prechádza popod železnicu cesta spájajúca dve rázovité obce Telgárt a Vernár. Hneď za mostom začína Telgártskym tunelom Telgártska slučka, jediné podobné riešenie na Slovensku.
*

Z Vrútok do Popradu vlak, z Popradu k Dobšinskej ľadovej jaskyni autobus, presun na železničnú stanicu, odtiaľ vlak do Telgártu. Z Telgártu peši popri štreke a sem-tam aj po štreke na Besník, odtiaľ dole horou na cestu Poprad - Rožňava a po ceste k Dobšinskej ľadovej jaskyni
.

.

Presun z autobusovej zastávky Dobšinská ľadová jaskyňa vedie
po tomto spevnenom chodníku náučným chodníkom
Mokrade Hnilca a dreveným mostíkom ponad Hnilec
.

Neďaleko stanice je zaujímavá štátna prírodná rezervácia Ostrá skala
.

Železničná stanica Dobšinská ľadová jaskyňa
.

Na drôtoch na stanici mali konferenciu lastovičky
.

Rýchliková neelektrifikovaná trať -
do stanice vchádza osobný motoráčik
.

Na stanici v Telgárte začínala moja pešia túra
.

Pamätná tabuľa na stanici svedčí o masarykovskej demokracii
.

Pohľad od stanice na Kráľovu skalu
.

Tu som Hron prešiel suchou nohou
.

Tadeto som prešiel na druhú stranu štreky, aby som...
.

.

...ako niekdajší dedinčan obdivoval veľké vemená kráv,
siahajúce až pod kolená
.

.

Časť obce Telgárt
.

Telgártsky penzión
.

Štreka prechádza ponad cestu z Telgártu na Besník a ďalej do Vernára
.

Telgártsky tunel - začiatok železničnej slučky a
Telgártsky viadukt - koniec železničnej slučky.
Špirálová slučka má dĺžku 2,3 km a prevýšenie 31 m,
polomer oblúka 400 m. Časť slučky je v tuneli dlhom 1239 m
.

.

Telgártsky viadukt, ktorým končí slučka, má výšku 22 m a dĺžku 86 m.
Krajné časti viaduktu sú z kamenných kvádrov,
stredná časť je železobetónová, technológia, použitá u nás prvý raz
.

.

.

.

.

Trochu ďalej je ďalší, ešte mohutnejší Chmarošský (správne je Chramošský) viadukt.
Celý je z kamenných kvádrov v oblúku s polomerom 300 m.
Je to naozaj jedinečná stavba u nás:
má 9 polí, dlhý je 113,6 m a nad údolím sa týči vo výške 18 m.
.

.

Tak toto je prameň Hrona pod Besníkom s odpočívadlom,
medzi železničnou traťou a štátnou cestou.
Tu som sa napil vody priamo z Hrona,
a môžem povedať, že bola veľmi chutná
.

Tu za týmto bývalým strážnym domčekom začína ďalší tunel - Besnícky.
Trať v tuneli najprv stúpa, dosahuje najvyšší železničný bod na Slovensku -
955 m, potom postupne klesá
.

.

O čosi vyššie ako prameň Hrona, povyše cesty, tiež vyviera iný malý prameň,
preteká popod cestu ako potôčik, ale potom sa stráca v bažinách
.

Kopec Besník, najvyšší bod mojej prechádzky.
Z neho som sa spustil k Dobšinskej ľadovej jaskyni,
ale spočiatu som mal problém s orientáciou,
lebo najbližšia značka od smerovníka bola na dosť vzdialenom
stĺpe elektrického vedenia
.

.

.

Ospevovaná Kráľova hoľa, teším sa na výstup na ňu onedlho
.

.

.

Výhľady z Besníka
.

To je už most neďaleko hlavnej cesty Poprad - Rožňava
.

Upravený prameň pitnej vody pri Spišskom potoku,
prítoku Hnilca
.

Divoká príroda Spišského potoka
.

Štátna prírodná rezervácia Ostrá skala z opačnej strany.
To je už len na skok od zastávky Dobšinská ľadová jaskyňa
*
No a pretože som tam v tých miestach toho pochodil peši dosť,
najďalej pri železničnej zastávke Mlynky-zastávka za východom
z Mlyneckého tunela, tak niektoré ďalšie ukážky krásnej prírody
so železničnými stavbami

Most ponad cestu Poprad - Rožňava za obcou Stratená
a pred Stratenským tunelom
.

Stratenský tunel pri Stratenskej Píle
.

Most ponad Hnilec - pohľad od Stratenskej Píly
.

.

Pohľad na záliv a násyp železničnej trate sponad Dobšinskej Maše
.

.

Po druhej strane vodnej nádrže vedie železničná trať Stratená - Dedinky
.

Železničná trať pod bralom
.

.

.

.

Tam hore, to je Dobšinský kopec,
popod ktorý preteká rúrami voda do a z prečerpávacej
vodnej elektrárne Dobšiná, pričom prekonáva výšku takmer 300 m.
Ďalšie pozoruhodné technické riešenie
.

Železničná stanica Dedinky z priehradného múru
Palcmanská Maša
.

Stanica Mlynky
.

Východ z Mlyneckého tunela so zastávkou Mlynky-zastávka.
Odtiaľto ide turistický chodník do Havranej doliny.
Sem som sa dostal peši najďalej, na autobusovej zastávke dole
som počkal na autobus a odviezol sa do Sp. Novej Vsi
a odtiaľ vlakom domov
.
Pozn.: Technické parametre sú prevzaté zo stránky:
http://www.zeleznicne.info/view.php?cisloclanku=2007090019&nazevclanku=trat-173-cervena-skala-telgart-nalepkovo-margecany
.