HLÚŽ - pripravená na sezónu

Moje potulky po Slovensku ma zaviedli aj do Novej Bystrice - Vychylovky. V doline Chmúrna sa tam nachádza úzkokoľajná HLÚŽ - Historická lesná úvraťová železnica. Táto železnička je v súčasnosti jedinou podobnou fungujúcou železničkou v Európe. Kedysi boli na kysuckej a na oravskej strane dve samostatné lesné železnice, ich spojením úvraťovou časťou vznikla KOLŽ - Kysucko-oravská lesná železnica, ktorá viedla z Oščadnice na Kysuciach do Lokce na Orave a koľajnice mali celkovú dĺžku 110 km, z toho 61 km hlavnej trate. Zachoval sa z nej najzložitejší úsek z Vychylovky - Kubátkovia do Oravskej Lesnej - Tanečníka a vedie územím Múzea kysuckej dediny (skanzenu). Na trati je niekoľko úvratí. Úvrať je miesto, kde sa mení smer pohybu: do úvrate mašinka ťahá vláčik, z úvrate ho tlačí alebo opačne. HLÚŽ je vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

*

Bol som zvedavý, ako sa pripravujú v skanzene na letnú sezónu, ktorú začínajú aj s HLÚŽ 1. mája. V minulých dňoch som bol v oravskom skanzene v Zuberci i v liptovskom skanzene v Pribyline, oba boli v prevádzke. Ale o skanzenoch bude iný článok, tu sa zameriam len na železničku.
Autobus ma vyviezol do Novej Bystrice - Rycierky k odbočke ku skamzenu. Mimo sezóny ku skanzenu autobus nepremáva, to som si zistil vopred doma, takže teraz som si to pekne odkráčal ta ku skanzenu a potom späť na zastávku autobusu k odbočke na Oravu. Cestu ta som absolvoval Kysucami, cestu späť Oravou.Viac o HLÚŽ sa môžete dočítať napr. tu na stránke Kysuckého múzea v Čadci.
Tu je mapa bývalej KOLŽ - Kysucko-oravskej lesnej železnice, ktorej časťami sú aj HLÚŽ a OLŽ - Oravská lesná železnica. Oravská lesná železnica je verenosti menej známa ako Historická úvraťová lesná železnica.
Ja som však bol zvedavý, ako to vyzerá s HLÚŽ mesiac pred otvorením sezóny. A s tým , čo som tam videl, sa s Vami chcem aj podeliť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

*


Mapa oblasti Historickej lesnej úvraťovej železnice - Železnica má dve fungujúce časti - na kysuckej strane je v správe Kysuckého múzea v Čadci, na oravskej strane v správe Oravského múzea v Dolnom Kubíne.
Najzložitejšia - stredná - časť nie je zatiaľ spojazdnená pre verejnosť.
.

Obrázok blogu


Ešte pred bránami skanzenu Vás vítajú tieto exponáty - jeden osobný a dva nákladné vozne.
.

Obrázok blogu


Vstup do Múzea kysuckej dediny (skanzenu) je stále otvorený, premávajú tam nákladiaky s drevom, takže prípadný návštevník môže mimo sezóny navštíviť skanzen bez platenia. Všetky objekty sú síce pozatvárané, takže vnútorné zariadenie neuvidí, ale zvonka si ich všetky môže prezrieť.
Tá budova v pozadí je rušňové depo železnice.
.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Zopár záberov z depa.
.

Obrázok blogu


Na štreke v tieni za depom haldy snehu.
.

Obrázok blogu


Exponáty vo voľnej prírode vo vnútri skanzena.
.

Obrázok blogu


Prvý mostík v areáli skanzenu.
.

Obrázok blogu


Ďalší voľný exponát pod holým nebom.
.

Obrázok blogu


Prvá úvrať s ďalšími voľnými exponátmi. Snehu je tu stále bohato, viac, ako na okolitých kopcoch, kde už len sem-tam je v tieni nejaký ten malý neroztopený fliačik.
.

Obrázok blogu


Od prvej úvrate som sa vybral smerom do hory, k druhej úvrati cez tento drevený mostík.
.

Obrázok blogu


Na miestach, kde dovidí slnko, snehu tamer nieto.
.

Obrázok blogu


Miesto na stretávanie a vyhýbanie sa protiidúcich vlakových súprav s ďalšími voľnými exponátmi.
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Na niektorých miestach štreky som sa musel brodiť snehom vyše kolien.
*
Cestou späť medzi skanzenom a východiskovou stanicou Kubátkovia som si sem-tam všímal železničný zvršok. Na niektorých miestach vyzerá takto:

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.
Na Kysuciach je mnoho nezamestnaných. Nedalo by sa toto podmytie železnice riešiť aj verejno-prospešnými prácami?
Ale asi nie - verejno-prospešné práce sú záležitosťou obcí,
železnička je pod správou Kysuckého múzea, spadajúceho pod Žilinský samosprávny kraj.
Jedni hovoria: "Nás to nezaujíma, nie je to naše", druhí: "Nemáme na to prostriedky".


.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  291x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu