Celá akcia prebiehala dvojdňovo, teda 30.-31.5.2009. Účastníci akcie boli vystavení pomerne pestrému programu, z ktorého vyberám gro nedeľnajších akcií:
O 10.30 hod odchod parného vlaku do Kremnice, ktorý viezli dve parné lokomotívy (Šľachtičná) rady 475.196 (depo Vrútky) a 475.179 (depo Děčín). Vlak bol zostavený z historických vozov.
Za týmto vlakom si to šinul hasičský vlak, v ktorého čele bola historická lokomotiva T 466.0 (Pylštyk domovom z Popradu)
V 12.30 prišiel ďalší zvláštny vlak z Prievidze, smer od Martina. Ten viezla parná lokomotíva rady 464.001.(Ušatá)
Hned za ňou prišli s vlakom hasiči (na Slovensku nutnosť za parným vlakom, napr. v Čechách nie, pretože to akcie predražuje a preto tam lokomotívy majú tzv. Požiarny atest). Išlo o krátky nákladny vlak, ktorý viezla tiež historická, ale dieslová lokomotiva T 444.0055 (Karkulka)
Parnú lokomotívu rady 464.001 bolo treba v depe zbaviť popola, dodať ďalšie uhlie a vodu na spiatočnú cestu do Prievidze.
O 14.30 sa opäť vlak s touto mašinkou vydal na smer Martin. Za ním hasiči s (Karkulkou).
V 16.00 prišiel zvláštny vlak s dvojicou lokomotív rady 475.1 od Martina. Obe lokomotívy išli do depa na údržbu (mazanie, popol, voda, uhlie).
Za týmto vlakom sa vrátil „hasičský vlak“. Obe lokomotívy sa s vlakom vrátili o 16.00 hod.
V čase 10.30 – 12.30 boli v rušňovom depe Vrútky vykúrené tri parné lokomotívy: modrá 498.022 z Prahy (Albatros), zelená 486.007 z Vrútok (Zelený Anton), modrá 477.013 z Popradu (Papagáj).
Staré rušne nenechali nikoho na pochybách, že parný pohon je matkou dnešnej dopravy (ako ste si všimli z predchádzajúceho výpisu programu, niektoré nesú zaujímavé názvy, ako napr. Zelený Anton, Papagáj alebo Bardotka, ...):
Sprievodná výstava historických hasičských vozov a prúdnic tiež nebola od veci:
V osobitných vagónoch sa konala súbežne výstavka modelov vláčikov, spojená aj s ich predajom, v jednom z vagónov bola nainštalovaná dokonca krásna veľká krajinka s koľajničkami, na ktorej sa premávali asi 3 malinké súpravy. Úžasné boli hlavne miniatúrky domov, ľudí a zvierat v teréne krajinky (bol tam aj chlapík, ktorí tieto miniatúrky ručne maľuje):

Deti sa mohli realizovať v pristavenom nákladnom vagóne striebornej farby, v ktorom prebiehali kresličské aktivity s výstavkou najkrajších kresieb, odmenou boli pravé kovové železničiarske píšťalky - prívesky alebo cukríky (naše ratolesti si domov odnášali až 5 píšťaliek a za hrsť sladkostí). Kto si chcel priviesť domov suvenír, tak si mohol vybrať zo širokej ponuky pohľadníc s motívmi historických mašiniek (po 20 c), skladacích leporel (po 1,- €), puzzlí (po 2,50 €), k dispozícii boli aj kalendáre na rok 2010 (za 5,- €), CD s videami železníc (po 10,- €), zdarma boli plagáty.
Od veci nebola ani výstava zbraní:
Hladoši sa kŕmili grilovaným mäsom a klobáskami z bufetu, podávali sa nápoje všetkého druhu, od malinoviek až po pivo. V nedeľu bol inak otvorený len bufet na neďalekej osobnej stanici, takže vôňa klobások naozaj lákala a pri celodennom pobyte na koľajiskách človek riadne vyhladol.
Akcia stála za to, a to aj napriek nepriazni počasia.