
Zahájenie ťahmi 1. e4 e5 charakterizuje tzv. otvorené hry.
Druhým ťahom 2. Jf3 vyvíja biely prirodzene svojho kráľovského jazdca a zároveň napáda čierneho e-pešiaka. Čierny svojim ťahom 2... Jc6 aktívne chráni napadnutého pešiaka a tiež vyvíja jednu ľahkú figúru (ľahké figúry sú jazdce a strelce, ťažké figúry sú dáma a veže a spolu s pešiakmi a kráľom tvoria všetky tzv. kamene - pozn. autora).
Po treťom ťahu 3. Sc4 Sc5 vzniká tzv. TALIANSKA HRA.
Výpad 4. b4! zaviedol do praxe v 19. storočí anglický námorný kapitán Lewis Evans, ktorý patril medzi silných šachistov svojej doby. Po ňom aj nesie táto varianta názov EVANSOV GAMBIT.
Evansovou obeťou pešiaka získa biely niekoľko cenných temp k nástupu v centre a naviac ešte výpadnú bránku na poli a3 pre svojho čiernopoľného strelca. Úlohou čierneho v tejto hre je po prijatí gambitu brániť svoju pozíciu pred prudkým útokom.
Veľmajstri zvučných mien: Anderssen, Morphy a Čigorin žali s týmto gambitom veľké úspechy. Neskôr boli nájdené zlepšenia v obrane za čierne, hlavne Laskerovou zásluhou. Ale otvorenie pretrvalo až do dnešných čias. S obľubou ho hráva napr. bieloruský majster Sokoľskij. (kliknutím na meno veľmajstra Anderssena sa Vám otvorí prezentácia jednej jeho peknej partie z polovice 19. storočia)
Samozrejme, čierny nemusí ponúknutého gambitového b4 pešiaka vziať, teda môže gambit odmietnuť. Nie je to však najlepší postup a potrestaný po takomto postupe bol v 30.-tych rokoch minulého storočia dokonca sám slávny Botvinnik, ktorý takto prehral dosť nedôstojne s relatívne slabším súperom !
Správna hra za čierne vzniká po týchto ťahoch: 1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sc4 Sc5 4. b4! Sxb4 5. c3 Se7! 6. d4 Ja5 7. Jxe5 Jxc4 8. Jxc4 d5! a aj počítačový program Fritz 9 hodnotí túto pozíciu po vrátení gambitového zisku nanajvýš vyrovnane (viď šachovnicový diagram):

Vo všeobecnosti možno povedať, že Evansov gambit je svojim použitím v šachovej hre dávno za zenitom svojej popularity. Je dobré ho ovládať za obe strany, pretože pri hre menej skúsených hráčov môže zamútiť vody veľmi často hrávanej Talianskej hry, z ktorej vzniká. Profituje z neho potom strana, ktorá lepšie ovláda teóriu tejto spletitej hry. Odporúčať ho možno ako prekvapivú zbraň do bleskoviek a nezáväzných kaviarenských alebo internetových zápolení.